4 takt probleem

Gebruikersavatar
Kay vente
Berichten: 20

4 takt probleem

Bericht#1 » 29 sep 2020, 17:45

Hallo, ik heb sinds een paar dagen een 2e hands scooter, het een een China zip 4 takt uit 2016 van het merk TYM 12k gelopen, raar merk maar alles is het zelfde als een AGM sp 50 , maar het is een gele plaat dus 45kmh maar hij haalt maar 20 kmh als ik op een vlak stuk rijd, als ik op een lange weg die berg af gaat wilt hij wel tot de 45 gaan maar duurt heel lang ,de toeren is zo als normaal geen rare dip tijdens het optrekken. Maar ik weet niet wat het probleem kan zijn, de Carter klep was heel vies van binnen van de v snaar denk ik . Kan het zijn dat de v snaar is versleten en niet ver genoeg naar boven gaat in de vario
Of kan het zijn dat de rolletjes versleten zijn? Ik wilde daar naar kijken maar ik kreeg de krukas moer er niet af dus kan dat niet zien , ik heb helaas geen luchtsleutel , ik heb geprobeerd om met een steeksleutel en een rubberen hamer er proberen af te slaan maar geen beweging. Iemand nog een idee om de krukas moer er af te krijgen?

Mvg Kay
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: 4 takt probleem

Bericht#2 » 29 sep 2020, 18:40

Als ik het allemaal zo lees o.a "steeksleutel en rubberen hamer" zou ik de voertuig naar een scooter monteur brengen.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: 4 takt probleem

Bericht#3 » 29 sep 2020, 19:32

Kay vente schreef:Hallo, ik heb sinds een paar dagen een 2e hands scooter, het een een China zip 4 takt uit 2016 van het merk TYM 12k gelopen, raar merk maar alles is het zelfde als een AGM sp 50 , maar het is een gele plaat dus 45kmh maar hij haalt maar 20 kmh als ik op een vlak stuk rijd, als ik op een lange weg die berg af gaat wilt hij wel tot de 45 gaan maar duurt heel lang ,de toeren is zo als normaal geen rare dip tijdens het optrekken. Maar ik weet niet wat het probleem kan zijn, de Carter klep was heel vies van binnen van de v snaar denk ik . Kan het zijn dat de v snaar is versleten en niet ver genoeg naar boven gaat in de vario
Of kan het zijn dat de rolletjes versleten zijn? Ik wilde daar naar kijken maar ik kreeg de krukas moer er niet af dus kan dat niet zien , ik heb helaas geen luchtsleutel , ik heb geprobeerd om met een steeksleutel en een rubberen hamer er proberen af te slaan maar geen beweging. Iemand nog een idee om de krukas moer er af te krijgen?

Mvg Kay


Varioblokkeersleutel GY6 kopen. Dan krijg je die krukasmoer wel los.

Verder beginnen met een nieuwe v-snaar en nieuwe rollen van 6,5 gram. Maar als hij 20 gaat zullen er nog wel meer dingen mee aan de hand zijn vrees ik.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: 4 takt probleem

Bericht#4 » 29 sep 2020, 19:36

Al een onderhoudsbeurt gegeven? Een nieuwe bougie en kleppen stellen kunnen wonderen doen.. als je niet weet waar je mee bezig bent zou ik eerst wat meer onderzoek doen voordat je zomaar een steeksleutel en een hamer pakt :roll: of zoek, zoals René al zegt, een monteur in de buurt.
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: 4 takt probleem

Bericht#5 » 29 sep 2020, 19:40

Oh, en natuurlijk even kijken of de banden goed op druk zijn en de remmen vrijlopen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Kay vente
Berichten: 20

Re: 4 takt probleem

Bericht#6 » 29 sep 2020, 20:00

Heb de krukas moer los gekregen.rolletjes waren echt slecht (vlake kantjes). Vervangen door 6 gram rollen ( zelfde gewicht die er in zaten) bus een heel klein beetje vet op gedaan zodat hij goed er over heen kan glijden, allemaal niks opgeleverd helaas.. koppeling was ook nog goed zat nog voldoende sigment op en even licht op geschuurd ,v snaar was ook nog in oorde, ik zal morgen de kleppen stellen( op hoeveel mm moetten de kleppen staan ? 1 mm voor inlaat en uitlaat? ( of wat raden jullie aan?) alvast bedankt voor jullie hulp!!
0 x

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: 4 takt probleem

Bericht#7 » 29 sep 2020, 21:49

Er vanuit gaande dat het een GY6 blokje is:
inlaat: 0.05mm
uitlaat: 0.10mm

Ik ben ook ergens tegen gekomen dat het 0.10mm inlaat en 0.15mm uitlaat moet zijn, maar die waardes heb ik nooit geprobeerd. Hij liep bij mij altijd erg fijn met 0.05 en 0.10mm dus die heb ik aangehouden.
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
Kay vente
Berichten: 20

Re: 4 takt probleem

Bericht#8 » 30 sep 2020, 13:04

Heb nu net de inlaat en uitlaat kleppen gemeten... inlaat krijg ik niet 0,05 er tussen dus dat is niet best..... en bij de uitlaat met moeite de 0,05 er tussen..... kan dit de lage snelheid veroorzaken ?? Dat hij te wijnig kracht heeft om toeren op te bouwen?? Ik heb geen verstand van 4 takt wel van 2 takt. Alvast bedankt
0 x

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: 4 takt probleem

Bericht#9 » 30 sep 2020, 13:41

Dat klinkt als het probleem. Of in elk geval een deel ervan. De voelermaatjes moeten er zonder moeite doorheen glijden. Draai de contramoer altijd vast bij het passen. Als je die aandraait veranderd de speling altijd net iets waardoor die mogelijk alsnog niet goed staat.
Als je onderhoud zo ver achterloopt dat je zoveel vermogen kwijt bent zou ik echt het hele onderhoudspakket even doen (nieuwe bougie, lucht- en oliefilter, oliewissel)


Heb je de motor trouwens wel op tijd staan bij het meten? In sommige rotatie posities zal er helemaal geen speling zijn omdat de klep dan open staat.
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: 4 takt probleem

Bericht#10 » 30 sep 2020, 14:17

Kay vente schreef:Heb nu net de inlaat en uitlaat kleppen gemeten... inlaat krijg ik niet 0,05 er tussen dus dat is niet best..... en bij de uitlaat met moeite de 0,05 er tussen..... kan dit de lage snelheid veroorzaken ?? Dat hij te wijnig kracht heeft om toeren op te bouwen?? Ik heb geen verstand van 4 takt wel van 2 takt. Alvast bedankt


Verkeerde klepspeling is natuurlijk niet goed, maar meestal heeft het niet zoveel effect op de topsnelheid. Althans, 20 km/h is wel heel langzaam. Je zou haast denken dat de compressie slecht is of de timing verkeerd is.

Is ook de carburateur goed schoon en juist afgesteld?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer