Klemmende remzuiger

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Klemmende remzuiger

Bericht#1 » 12 okt 2020, 16:59

Even een tirade over die Kymco-remklauw, want het is natuurlijk weer eens gedoe met dat ding. Waarom Kymco ooit bedacht heeft dat een remklauw twee zuigers nodig heeft, is mij een raadsel. Een remzuiger is meer dan genoeg. Een tweede zuiger verdubbelt niet de remkracht, maar wel de kans op problemen.

Goed, de achterste zuiger loopt dus niet soepel en dat zorgt ervoor dat het remgevoel niet fijn is en de rem heel licht aanloopt. Hebben jullie bewezen tips en trucs om wat meer gang te krijgen in zo'n klemmende remzuiger? Laatst heb ik nog gebrobeerd om hem gangbaarder te krijgen met wat ACF50, maar dat hielp ook niet echt. Wat nu precies het probleem is weet ik ook niet, want de zuiger is niet verroest en valt ook nog wel terug in de klauw te drukken. Maar als je daarna druk op de klauw zet, komt de voorste zuiger sneller en verder naar buiten dan de achterste.

Anders zit er niks anders op om zo door te rijden totdat de blokken helemaal versleten zijn, en daarna die klauw inclusief blokken met een grote boog in de vuilbak te gooien. Een immitatieklauw kost de wereld niet, al zal de kwaliteit daarvan zomogelijk nog slechter zijn t.o.v. van het origineel...
:bang!:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
george
Berichten: 115

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#2 » 13 okt 2020, 19:51

Beste Heinz ,

Ik heb al eerder een keer gezegd dat ik precies dezelfde Kymco Agility 50 12 inch (2013)heb zonder alle problemen die je steeds opnoemt ,hoe zou dat nou kunnen ?.
Ik ben er erg blij mee !.

Gooi hem weg ,en koop een ander merk scooter dat is mogelijke de oplossing ,ben jij en wij allemaal van het gezeur af !.
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#3 » 14 okt 2020, 00:36

Idd..... Je voelt je lekkerder op een Peugeot...... LOL
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#4 » 14 okt 2020, 08:12

george schreef:Beste Heinz ,

Ik heb al eerder een keer gezegd dat ik precies dezelfde Kymco Agility 50 12 inch (2013)heb zonder alle problemen die je steeds opnoemt ,hoe zou dat nou kunnen ?.
Ik ben er erg blij mee !.

Gooi hem weg ,en koop een ander merk scooter dat is mogelijke de oplossing ,ben jij en wij allemaal van het gezeur af !.


Dank voor de tip, maar ik vraag om een goede oplossing, niet om sentiment.

Overigens vind ik het wel interessant dat het blijkbaar als 'gezeur' wordt gezien als ik wat praktijkervaring deel. Dit is m'n derde Kymco en alle drie de scooters hebben problemen gehad met de remklauw. Dat jij nooit problemen hebt met je Agi is fijn voor jou, maar dat doet niks af aan mijn jarenlange ervaring met verschillende Kymco-scooters.

Dus: wie weet wel hoe je een klemmende remzuiger goed gangbaar kan krijgen?
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#5 » 14 okt 2020, 08:26

Beste Heinz,
Bij mijn ex Post.nl Liberty had ik het zelfde probleem.
Dat is toen opgelost door de remklauw te demonteren.
Met een speciaaltool zijn de remzuigers uit hun zettingen gehaald
Werd alles schoongemaakt en werden de versleten ringen vernieuwd.
Daarna ingevet met ?
En zijn de zuigers teruggeperst in de zettingen.
Na montage heb inooit meer aanlopende remblokjes gehad.
Kosten in 2013. € 40,00
Ik ben geen techneut, dus hoop ik het begrijpelijk verwoord te hebben.

Succes en groet,
Jan.
2 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#6 » 14 okt 2020, 08:43

Dank Jan! Dan zal ik waarschijnlijk ook een remklauwrevisie moeten overwegen.

Wellicht is er in de loop van de tijd vuil tussen de keerringen gekomen of zijn de keerringen versleten, en bewegen de zuigers daardoor niet soepel meer. Dat zou revisie inhouden. Echter, een immitatieklauw kost inclusief blokken maar 30 euro. Vraag is wel of die het even goed doet als een gereviseerde originele remklauw. Aan de andere kant, voor dat geld hoef je ook niet moeilijk te doen.

Ik denk dat ik een immitatieklauw monteer wanneer de blokken versleten zijn, en als projectje de originele remklauw ga proberen te reviseren. Dat lijkt me wel eens leuk om te doen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#7 » 14 okt 2020, 10:49

Revisie set is 21,- en een nieuwe klauw 29,-. Ik zou er een nieuwe remklauw op zetten, kun je altijd nog eens extra diep in je oude klauw duiken, en eventueel verkopen op MP voor 15/20 euro.

https://www.easyparts.nl/Remklauw-Revis ... -p16689601
https://www.zandri.nl/remklauw-agi-vit-voor.html
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#8 » 14 okt 2020, 12:29

Zo'n klein prijsverschil tussen een immitatieklauw en een revisieset had ik niet verwacht! Dan is een nieuwe klauw de beste optie.

En dan kan ik op m'n gemakje een keer de oude klauw reviseren als ik daar zin in heb.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Seppie88
Berichten: 89

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#9 » 21 okt 2020, 00:31

Vraagje, is het vervangen van zo'n klauw zo makkelijk als boutjes losmaken, leiding losmaken, nieuwe klauw erop en alles vastmaken? Of moet je ook gaan ontluchten en weet ik wat?
0 x
Beta ARK AC 50

1-10-'19 19.000KM

Maand record: 1.031,7 KM.
Dag record: 154,3 KM.
Zuinigheid record: 1:44,5

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Klemmende remzuiger

Bericht#10 » 21 okt 2020, 08:12

Ja is makkelijk demonteren en monteren en ja je moet wel ontluchten.
0 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer