Niet starten na paar dagen stilstand

Gebruikersavatar
MeGeertOk
Berichten: 14

Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#1 » 30 okt 2020, 20:44

Beste lezer,

Mijn aprillia habana custom staat op het moment bij mijn studentenkamer. Over het weekend ga ik naar mijn ouders en rijd ik dus niet met de scooter. Wanneer ik maandag weer aankom bij mijn studentenkamer start de scooter slecht of niet. Wanneer ik hem eenmaal weer aan de praat heb is het starten en lopen, ook de volgende dag weer. Maar als die over het weekend weer drie dagen niet loopt begint de ellende maandag weer van voor af aan.

We hebben al onderzocht waar het van komt: De scooter krijgt geen brandstof bij de carburateur. We hebben de benzineslang bij de carburateur namelijk losgehaald en bij het starten kwam hier geen brandstof uit. MAAR!!!! wanneer een kameraad van mij aan het slangetje zuigt terwijl ik start blijft de benzine uit de slang stromen, hij hoeft daarna ook niet meer aan het slangetje te zuigen. Zegmaar als de brandstof loopt is er geen probleem meer voor de benzinepomp om de benzine naar de carburateur te pompen. Als mijn kameraad het slangetje dan snel op de carburateur plaatst start de scooter en heb ik de rest van de week geen last meer.

Ik denk zelf dat er een klein lekje zit ergens in het brandstofsysteem waardoor de benzineslangetjes langzaam droog komen te staan. Het lekje zal verklaren waarom hij na een dag wel goed start maar na een paar dagen minder, omdat er dan meer lucht in de leiding zit.

Klopt mijn gedachtegang en zo ja, hoe kan ik dan gemakkelijk dat lekje opsporen. Zo niet dan hoor ik graag wat het nog meer kan zijn. Ik heb de scooter ondertussen haast volledig gereviseerd dus weet waar welke onderdelen zitten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik ben er zat van om elke week een boel gehannes te hebben...
Alvast bedankt!
0 x
Huidige scooter:
Aprillia Habana Custom 50CC

Gebruikersavatar
Mjorink
Berichten: 14

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#2 » 31 okt 2020, 14:14

je vlotterbakje van de carburateur is lek. in dit bakje blijft een kleine voorraad brandstof zitten.

door een haarscheurtje verdampt de brandstof in verdwijnt de brandstofvoorraad uit de carburateur.

motor zal daarna niet eerder aanslaan wanneer deze voorraad weer is aangevuld.

in jou geval gaat de brandstofkraan open als er onderdruk in de inlaat aanwezig is.
dit is er tijdens het ronddraaien van de motor.

vandaar het lange rondstarten voordat hij aanslaat.

nieuw vlotterbakje regelen en aller\s werkt weer zoals het hoort

groeten Marc
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#3 » 31 okt 2020, 16:02

Starten doet de scooter prima haal ik uit het verhaaltje maar motortje slaat moeilijk aan.
Of misschien eerst maar even een paar keer kick starten om het vlotterbakje te laten vullen met benzine alvorens
elektrisch te starten.
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#4 » 01 nov 2020, 07:40

Zit er in de leiding nog een brandstoffilter? Bij mij was deze aardig vervuilt en zorgde voor te weinig brandstof wanneer ik ging starten na een week stilstand..
2 x

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#5 » 01 nov 2020, 10:01

werkt een brandstofpomp op een scooter zo anders als op een motor dan? :? op een motor blijft die gewoon pompen tot er een bepaalde druk is en daarna word die druk constant gehouden. Dat is het hele idee van het gebruik van een pomp op carburateur. Altijd brandstof op de plek waar het moet zijn. Dan zou het niet uit maken of de vlotterbak leeg staat want die is zo gevuld met een pomp.

Maar als de pomp het eerst niet doet bij het starten, dan lijkt me dat toch het probleem? Krijgt de pomp wel stroom op maandagochtend? Zou een vocht probleem kunnen zijn, met name als de scooter buiten staat.
Of zoals Oldy al zegt, een brandstoffilter dat aan vervanging toe is. Zo'n pompje geeft maar een hele lage druk, dan kan een vervuild brandstoffilter wellicht al teveel tegendruk geven. Daar zou ik beginnen met zoeken.
De vlotterbak zou alsnog wel lek kunnen zijn, maar dat staat los ven een brandstofpomp die niks doet. Deze zou gewoon gevuld moeten blijven als je een paar dagen niet rijd. Dit zou wel een moeilijke start kunnen verklaren. Wellicht dat je leidingen langzaam leeg lopen vanaf het filter en dat daar alle rotzooi dan precies zo komt te liggen dat de pomp de benzine er eerst niet meer door krijgt. Pure speculatie natuurlijk, maar zoiets zou in theorie mogelijk kunnen zijn.
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#6 » 01 nov 2020, 10:46

Heeft hij een vacuum geregeld benzine kraantje? Dan zou daar wel eens 't probleem kunnen zitten. Tank je E10?
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#7 » 01 nov 2020, 11:42

Ik zou ook eerst eens het benzinekraantje controleren. E10 maakt in principe niet uit mits de scooter niet maanden stil staat.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
MeGeertOk
Berichten: 14

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#8 » 01 nov 2020, 19:17

Heinz schreef:Ik zou ook eerst eens het benzinekraantje controleren. E10 maakt in principe niet uit mits de scooter niet maanden stil staat.


Naar mijn weten heeft deze scooter geen benzinekraan... Ik tank nu 98 maar wat de vorige eigenaar getankt heeft weet ik niet, waarschijnlijk 95.
0 x
Huidige scooter:
Aprillia Habana Custom 50CC

Gebruikersavatar
MeGeertOk
Berichten: 14

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#9 » 01 nov 2020, 19:18

René K schreef:Starten doet de scooter prima haal ik uit het verhaaltje maar motortje slaat moeilijk aan.
Of misschien eerst maar even een paar keer kick starten om het vlotterbakje te laten vullen met benzine alvorens
elektrisch te starten.


Zowel met kicken als met elektrisch starten start de motor niet. Ook niet als ik meerdere malen achter elkaar kick. Het vlotterbakje zou allang vol moeten zijn dan.
0 x
Huidige scooter:
Aprillia Habana Custom 50CC

Gebruikersavatar
MeGeertOk
Berichten: 14

Re: Niet starten na paar dagen stilstand

Bericht#10 » 01 nov 2020, 19:20

niksnut schreef:Heeft hij een vacuum geregeld benzine kraantje? Dan zou daar wel eens 't probleem kunnen zitten. Tank je E10?


Het is een vacuumpompje ja, echter als de scooter eenmaal loopt heb ik geen enkel probleem en de volgende dagen is het dan starten lopen. Het probleem doet zich alleen voor wanneer de scooter een paar dagen stilgestaan heeft.
0 x
Huidige scooter:
Aprillia Habana Custom 50CC

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer