Een vraag over robuustheid

Gebruikersavatar
Davey
Berichten: 22

Een vraag over robuustheid

Bericht#1 » 02 dec 2020, 12:40

Hi,

Ik ben hier net nieuw op het forum en wist oprecht even niet waar een topic als deze nou precies thuis hoort.

Een paar maanden geleden ben ik door een zwaar ongeluk mijn scooter kwijtgeraakt, en ben nu op zoek naar een nieuwe. Ik ben langs gegaan bij mijn lokale scooterhandelaar en zag daar de Sym Jet 14 staan: ik was gelijk verliefd. Hij is zo mooi en ziet er zo robuust uit!

Ik wil hem super graag hebben. Ik hoop dat het lukt met mijn kredietaanvraag, en anders moet ik even een maandje of 4-5 gaan sparen. Het is dan helaas niet anders.

Hoe dan ook, ik vraag me af wat nou eigenlijk de levensduur is van zo'n scooter. Ik wil bijvoorbeeld maandelijks graag zo'n 1500-2000 kilometer gaan rijden, voor de hobby en woon-werkverkeer.

Kan de Sym Jet 14 dit wel aan? Is het realistisch om te denken dat je 10-15 jaar met zo'n scooter vooruit kunt als je zo veel rijdt als mij? Ik realiseer me dat het echt mega veel kilometers zijn voor een scooter.

Hoe vaak heeft zo'n scooter nou eigenlijk onderhoud nodig om hem in perfecte conditie te houden? Om de hoeveel kilometer en wat voor soort onderhoudsbeurt?

Alvast bedankt! :worshippy: :sct1:
1 x
Vrrrrrroem! Hngggggg! :D :moto2: :sct1: :sct1:

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#2 » 02 dec 2020, 14:01

1500 kilometer per maand maal 12 = 18.000 kilometer per jaar x 15 jaar = 270.000 kilometer. Natuurlijk kan dat. Ik ben bijna halverwege. ;)
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Lintje
Berichten: 48

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#3 » 18 dec 2020, 18:37

Zeggen ze niet dat een scooterblok na 50.000km wel redelijk op is? Ofwel na 2,5 jaar dan..
0 x

Gebruikersavatar
Davey
Berichten: 22

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#4 » 22 dec 2020, 12:20

Lintje schreef:Zeggen ze niet dat een scooterblok na 50.000km wel redelijk op is? Ofwel na 2,5 jaar dan..

Jep dat vraag ik me af, kan me voorstellen dat dagelijks 100-200 KM rijden best een zware belasting is voor zo'n klein motortje.

Maar denk wel dat een duurdere scooter wel veel betrouwbaarder is dan zo'n goedkoop Chinees pokkeding van €1500. Goedkoop is altijd duurkoop! ::-
1 x
Vrrrrrroem! Hngggggg! :D :moto2: :sct1: :sct1:

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#5 » 23 dec 2020, 14:25

Om te beginnen: ja een Jet14 kan het aan. Het is momenteel de laatste "grote" productiescooter die je zowel voor dagelijks verkeer als touren (lange afstanden) kunt gebruiken. Dit jaar heb ik er zelf twee tours door Duitsland mee gemaakt waarbij alles dus flink belast is, zowel qua uithoudingsvermogen op afstand als bergachtig gebied, en ze houdt het aardig goed vol. OK, het is geen tweetakt maar voor een viertakt valt ze absoluut niet tegen.

Waar je wel tegenaan gaat lopen:

1) de lambda/O2 sonde: op een gegeven moment gaat het lampje in je dashboard 4 x knipperen. Je scoot blijft gewoon doorrijden en op zich kan het geen kwaad maar dat betekent dat je lambda/O2 sonde kapot is. Ze kan iets gaan stotteren en wellicht iets minder zuinig gaan rijden maar op zich maakt dat niet uit. Een nieuwe originele kost € 120,- of zoiets en een aftermarket rond de € 40,-.

2) de starterkrans. In plaats van een bendix heeft de Jet14 een soort van starterkrans, een tandwiel dat die functie vervult maar dat mee blijft draaien tijdens het rijden. Dat slijt, en behoorlijk ook. Op een gegeven moment gaat alles piepen en kraken en vooral KRIJSEN tijdens het rijden. Dat schijnt ook te maken te hebben met de rolletjes die op / bij dat tandwiel horen. Als je handig bent, kun je dat zelf vervangen. Ook hierbij: kan niet echt kwaad maar je kan dan wel beter muziek opzetten onderweg (ik heb zo ruim twee maanden rondgereden). En je buren horen je al van een paar kilometer af thuiskomen... vooral 's nachts heel leuk ;-)

De starterkrans gaat kapot rond / elke 12.000 kilometer, de lambda sonde rond / elke 20.000 kilometer. Het zijn twee zwakke punten van de Jet14, zoals ook beschreven in andere bronnen op het Net en bij diverse FaceBook groepen. Maar ze vallen gewoon onder de garantie! Dus binnen 3 jaar of onder de 30.000 KM worden beide onder garantie vervangen (bij mij dus net gedaan, al was het al de tweede starterkrans).

Verder: prachtig apparaat voor een viertakt. Het beste paardje van de viertaktstal zou ik zeggen.

Oh ja: een blok is an sich bijna onverwoestbaar, mits je de machine redelijk goed laat onderhouden. Op zich moeten alleen af en toe de cilinder en zuiger worden vervangen maar het blok zelf blijft eigenlijk prima. Dat is tenslotte één brok metaal. Ik heb diverse scooters met 75+ K op de teller en alleen elke 25K gaat er een andere cilinder in. Het hangt dus grotendeels af van hoe men er zelf mee omgaat.
0 x

Gebruikersavatar
Davey
Berichten: 22

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#6 » 26 dec 2020, 20:53

Amendoim schreef:Om te beginnen: ja een Jet14 kan het aan. Het is momenteel de laatste "grote" productiescooter die je zowel voor dagelijks verkeer als touren (lange afstanden) kunt gebruiken. Dit jaar heb ik er zelf twee tours door Duitsland mee gemaakt waarbij alles dus flink belast is, zowel qua uithoudingsvermogen op afstand als bergachtig gebied, en ze houdt het aardig goed vol. OK, het is geen tweetakt maar voor een viertakt valt ze absoluut niet tegen.

Waar je wel tegenaan gaat lopen:

1) de lambda/O2 sonde: op een gegeven moment gaat het lampje in je dashboard 4 x knipperen. Je scoot blijft gewoon doorrijden en op zich kan het geen kwaad maar dat betekent dat je lambda/O2 sonde kapot is. Ze kan iets gaan stotteren en wellicht iets minder zuinig gaan rijden maar op zich maakt dat niet uit. Een nieuwe originele kost € 120,- of zoiets en een aftermarket rond de € 40,-.

2) de starterkrans. In plaats van een bendix heeft de Jet14 een soort van starterkrans, een tandwiel dat die functie vervult maar dat mee blijft draaien tijdens het rijden. Dat slijt, en behoorlijk ook. Op een gegeven moment gaat alles piepen en kraken en vooral KRIJSEN tijdens het rijden. Dat schijnt ook te maken te hebben met de rolletjes die op / bij dat tandwiel horen. Als je handig bent, kun je dat zelf vervangen. Ook hierbij: kan niet echt kwaad maar je kan dan wel beter muziek opzetten onderweg (ik heb zo ruim twee maanden rondgereden). En je buren horen je al van een paar kilometer af thuiskomen... vooral 's nachts heel leuk ;-)

De starterkrans gaat kapot rond / elke 12.000 kilometer, de lambda sonde rond / elke 20.000 kilometer. Het zijn twee zwakke punten van de Jet14, zoals ook beschreven in andere bronnen op het Net en bij diverse FaceBook groepen. Maar ze vallen gewoon onder de garantie! Dus binnen 3 jaar of onder de 30.000 KM worden beide onder garantie vervangen (bij mij dus net gedaan, al was het al de tweede starterkrans).

Verder: prachtig apparaat voor een viertakt. Het beste paardje van de viertaktstal zou ik zeggen.

Oh ja: een blok is an sich bijna onverwoestbaar, mits je de machine redelijk goed laat onderhouden. Op zich moeten alleen af en toe de cilinder en zuiger worden vervangen maar het blok zelf blijft eigenlijk prima. Dat is tenslotte één brok metaal. Ik heb diverse scooters met 75+ K op de teller en alleen elke 25K gaat er een andere cilinder in. Het hangt dus grotendeels af van hoe men er zelf mee omgaat.


Hai!

Tnx voor je uitgebreide bericht! ^.^

Ik heb er nog eventjes over nagedacht he. Ik zat te kijken voor financiering, en als ik het geld gehad zou hebben had ik hem echt zeker gehaald. Ik ga alleen van baan wisselen, en daar waren ze niet zo heel happig op helaas... Dus heb de lening niet gehad.

Dus ik zat verder rond te kijken, en ik moet zeggen dat ik die retro scooters van Berini (ZNEN) ook echt heel tof vind. Ik vind ze er eigenlijk veel leuker uit zien dan die sportieve dingen! :boss1: En ook nog duizend euro goedkoper...

Ik bedoel; kijk nou zelf hoe tof ze zijn! :D
Ik vind dat klassieke retro-uiterlijk echt wel tof.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn lokale handelaar heeft 4 typen: https://www.scooterboutique.nl/product/ ... milano-gx/

Eind februari zou ik hem me kunnen veroorloven, en dan ga ik hem halen. Ik ga de monteur dan alleen wel verzoeken om hem ook echt precies 50 KM/u te laten lopen, want als ze staan afgesteld op 45 rijden ze met een zuchtje tegenwind vaak slechts 40-41. Weet niet of dat bij deze scooter ook zo is. :sct1: :thumbsup: :worshippy:

Voordeel is ook:
- Ik heb lange benen en ik pas er goed op, en het stuur is lekker breed. Ik vind dat een stuk lekkerder rijden.
- Genoeg ruimte voor een boodschappentas o.i.d., ik zag dat de Jet 14 vrij smal is.

Weet alleen nog niet welke kleur ik ga nemen. :mrgreen:
Vraag me alleen af in hoeverre die goedkopere Berini-scooters kwalitatief slechter zijn. Ik kan me voorstellen dat ze misschien wat meer onderhoud nodig hebben, en dat de motor wat sneller vervuild raakt.

Wel ideaal om lekker lang mee te touren als het mooi weer is.

Als ik tegen alle verwachtingen in alsnog een schadevergoeding krijg van het ongeluk die ik heb gehad, ga ik wellicht alsnog voor de Jet 14.
1 x
Vrrrrrroem! Hngggggg! :D :moto2: :sct1: :sct1:

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#7 » 27 dec 2020, 12:11

Die Chinese retro's zijn naar mijn idee niet van al te beste kwaliteit. Vaak zit er binnen de kortste keren veel roest op de verchroomde onderdelen. Persoonlijk zou ik in jouw situatie een tweedehands Sym, Kymco, Piaggio of Honda kopen. Die zijn kwalitatief wat beter.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#8 » 28 dec 2020, 08:20

Ik begrijp het wel dat een prijskaartje het gaat winnen, maar voor (robuustheid) is het inderdaad beter om o.a een
Honda of Yamaha te kopen.
0 x

Gebruikersavatar
Davey
Berichten: 22

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#9 » 28 dec 2020, 11:29

Heinz schreef:Die Chinese retro's zijn naar mijn idee niet van al te beste kwaliteit. Vaak zit er binnen de kortste keren veel roest op de verchroomde onderdelen. Persoonlijk zou ik in jouw situatie een tweedehands Sym, Kymco, Piaggio of Honda kopen. Die zijn kwalitatief wat beter.



René K schreef:Ik begrijp het wel dat een prijskaartje het gaat winnen, maar voor (robuustheid) is het inderdaad beter om o.a een
Honda of Yamaha te kopen.


Ik moet er even over nadenken nog, hoor. Er kan in twee maanden ook nog een hele hoop gebeuren. :)

Ik koop liever iets dat goed is en lang mee gaat. Als het lukt ga ik alsnog voor die Jet 14. Als het even niet lukt kan ik die retro later altijd nog verkopen en iets anders halen, geen haast. :P
0 x
Vrrrrrroem! Hngggggg! :D :moto2: :sct1: :sct1:

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Een vraag over robuustheid

Bericht#10 » 30 dec 2020, 13:16

Ik heb zelf 5 jaar een retro met breed stuur in onderhoud gehad. 35000km gereden. Motortje blijft in orde, als je maar op tijd beurtjes laat doen en zelf olie peil in de gaten houd. Zuiger/cilinder kan op gegeven slijten waardoor er groter olieverbruik ontstaat. Chroom kan inderdaad achteruit gaan, als je dit niet onderhoud. en de swing armen bij voorwiel krijgen vaak speling. Kan best wel wat onderhoudskosten krijgen als je 20-30.000km per jaar gaat rijden.

Wellicht kan je kijken voor een AGM VX50 met EFI injectie motor? Dat model is zo goed doorontwikkeld dat er weinig problemen zijn en als er een probleem is, is het snel gevonden, want dit model rijdt al 8-9 jaar rond.
2 x
:sct1:

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer