Amendoim schreef:Om te beginnen: ja een Jet14 kan het aan. Het is momenteel de laatste "grote" productiescooter die je zowel voor dagelijks verkeer als touren (lange afstanden) kunt gebruiken. Dit jaar heb ik er zelf twee tours door Duitsland mee gemaakt waarbij alles dus flink belast is, zowel qua uithoudingsvermogen op afstand als bergachtig gebied, en ze houdt het aardig goed vol. OK, het is geen tweetakt maar voor een viertakt valt ze absoluut niet tegen.
Waar je wel tegenaan gaat lopen:
1) de lambda/O2 sonde: op een gegeven moment gaat het lampje in je dashboard 4 x knipperen. Je scoot blijft gewoon doorrijden en op zich kan het geen kwaad maar dat betekent dat je lambda/O2 sonde kapot is. Ze kan iets gaan stotteren en wellicht iets minder zuinig gaan rijden maar op zich maakt dat niet uit. Een nieuwe originele kost € 120,- of zoiets en een aftermarket rond de € 40,-.
2) de starterkrans. In plaats van een bendix heeft de Jet14 een soort van starterkrans, een tandwiel dat die functie vervult maar dat mee blijft draaien tijdens het rijden. Dat slijt, en behoorlijk ook. Op een gegeven moment gaat alles piepen en kraken en vooral KRIJSEN tijdens het rijden. Dat schijnt ook te maken te hebben met de rolletjes die op / bij dat tandwiel horen. Als je handig bent, kun je dat zelf vervangen. Ook hierbij: kan niet echt kwaad maar je kan dan wel beter muziek opzetten onderweg (ik heb zo ruim twee maanden rondgereden). En je buren horen je al van een paar kilometer af thuiskomen... vooral 's nachts heel leuk
De starterkrans gaat kapot rond / elke 12.000 kilometer, de lambda sonde rond / elke 20.000 kilometer. Het zijn twee zwakke punten van de Jet14, zoals ook beschreven in andere bronnen op het Net en bij diverse FaceBook groepen. Maar ze vallen gewoon onder de garantie! Dus binnen 3 jaar of onder de 30.000 KM worden beide onder garantie vervangen (bij mij dus net gedaan, al was het al de tweede starterkrans).
Verder: prachtig apparaat voor een viertakt. Het beste paardje van de viertaktstal zou ik zeggen.
Oh ja: een blok is an sich bijna onverwoestbaar, mits je de machine redelijk goed laat onderhouden. Op zich moeten alleen af en toe de cilinder en zuiger worden vervangen maar het blok zelf blijft eigenlijk prima. Dat is tenslotte één brok metaal. Ik heb diverse scooters met 75+ K op de teller en alleen elke 25K gaat er een andere cilinder in. Het hangt dus grotendeels af van hoe men er zelf mee omgaat.
Hai!
Tnx voor je uitgebreide bericht! ^.^
Ik heb er nog eventjes over nagedacht he. Ik zat te kijken voor financiering, en als ik het geld gehad zou hebben had ik hem echt zeker gehaald. Ik ga alleen van baan wisselen, en daar waren ze niet zo heel happig op helaas... Dus heb de lening niet gehad.
Dus ik zat verder rond te kijken, en ik moet zeggen dat ik die retro scooters van Berini (ZNEN) ook echt heel tof vind. Ik vind ze er eigenlijk veel leuker uit zien dan die sportieve dingen!
En ook nog duizend euro goedkoper...
Ik bedoel; kijk nou zelf hoe tof ze zijn!
Ik vind dat klassieke retro-uiterlijk echt wel tof.
Mijn lokale handelaar heeft 4 typen:
https://www.scooterboutique.nl/product/ ... milano-gx/Eind februari zou ik hem me kunnen veroorloven, en dan ga ik hem halen. Ik ga de monteur dan alleen wel verzoeken om hem ook echt precies 50 KM/u te laten lopen, want als ze staan afgesteld op 45 rijden ze met een zuchtje tegenwind vaak slechts 40-41. Weet niet of dat bij deze scooter ook zo is.
Voordeel is ook:
- Ik heb lange benen en ik pas er goed op, en het stuur is lekker breed. Ik vind dat een stuk lekkerder rijden.
- Genoeg ruimte voor een boodschappentas o.i.d., ik zag dat de Jet 14 vrij smal is.
Weet alleen nog niet welke kleur ik ga nemen.
Vraag me alleen af in hoeverre die goedkopere Berini-scooters kwalitatief slechter zijn. Ik kan me voorstellen dat ze misschien wat meer onderhoud nodig hebben, en dat de motor wat sneller vervuild raakt.
Wel ideaal om lekker lang mee te touren als het mooi weer is.
Als ik tegen alle verwachtingen in alsnog een schadevergoeding krijg van het ongeluk die ik heb gehad, ga ik wellicht alsnog voor de Jet 14.