Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Gebruikersavatar
Lintje
Berichten: 48

Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#1 » 18 dec 2020, 18:58

Mijn scooter start slecht als hij koud is. Hij lijkt het sneller op te pakken als ik het contact een tijdje aan laat, alvorens de startknop in te drukken, maar dat duurt minuten. .Het gekke is dat ik net geleerd heb dat een verrijker/ electrische choke juist dichtgaat en dus niet verrijkt als hij een tijdje op stroom staat. Blijkt dat het even duurt voordat de verrijker helemaal uitgeschoven is, maar dat komt overeen met mijn paar minuten wachten.
Hij lijkt ook best te zuipen. 5 liter in 100KM.
Dan ga ik ineens denken dat ze er wellicht ooit een te grote sproeier in hebben gezet. Hij liep ooit 43. (nu 27 zoals gewenst))
En dat hij dus zou verzuipen, (maar dat doet hij niet echt) ; verrijkt plus grote sproeier. Minuten wachten met contact aan=verrijker dicht, start.

Ik zocht het dus bij de verrijker/electronische choke. Maar de logica druist tegen elkaar in.. Als hij koud is staat de verrijker namelijk open/rijk mengsel.
Gissen gissen.. belangrijke factor lijkt het lange aanstaan van het contact / verrijker schuift heen en weer.
In het ideale plaatje heb ik dan op dat moment geen verrijking, maar wel een grotere sproeier.

Alles spreekt elkaar tegen.. alles waar ik aan kan denken is Rijk=Rijk= niet goed starten en veel zuipen.
Ik zit ook te denken aan een deels werkende verrijkernaald ism de zitting er van.

Vroeger bij de oude brommers was ik hier goed in, maar met het verhaal van de electrische choke word het wat verwarrend.
Maar, als hij loopt loopt het goed, en warme start is ook goed.

Hij heeft dit ook gedaan net na een nieuwe bougie.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#2 » 18 dec 2020, 20:06

Hoe goed is je accu?
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Lintje
Berichten: 48

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#3 » 19 dec 2020, 14:09

De accu is vorig jaar nieuw van Leertouwer Soest, en staat regelmatig aan de Optimate 4 druppellader.

Het mindere is dat ik nu niet lang kan "sleutelen" want ik heb wat met mijn onderarmen sinds 8 maanden, dus hoop op wat simpels.. Ik verwacht al dingen als haal even de carb uit elkaar voor de sproeier...maar ik hoop dat iemand zegt "Jip, verwarring, maar vervang toch maar gewoon de electrische choke" :feestje: :moto2:
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#4 » 19 dec 2020, 20:15

Lintje schreef:De accu is vorig jaar nieuw van Leertouwer Soest, en staat regelmatig aan de Optimate 4 druppellader.

Het mindere is dat ik nu niet lang kan "sleutelen" want ik heb wat met mijn onderarmen sinds 8 maanden, dus hoop op wat simpels.. Ik verwacht al dingen als haal even de carb uit elkaar voor de sproeier...maar ik hoop dat iemand zegt "Jip, verwarring, maar vervang toch maar gewoon de electrische choke" :feestje: :moto2:


Die optimate heb ik ook recent gekocht, erg fijne acculader.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#5 » 20 dec 2020, 10:25

Naar mijn weten gaat de choke dicht als de motor op temperatuur komt d.m.v. een warmte-elementje. De scooter op contact laten staan heeft geen invloed op de choke.

Ik weet niet om wat voor scooter het gaat, maar 1:20 is onzuinig. Een goede afstelling gaat je helpen bij het starten. Zelf geef ik altijd een beetje gas tijdens het starten. Het is helemaal niet zo vreemd als je scooter in koude omstandigheden niet direct start. Zeker als hij een aantal dagen stil heeft gestaan en je accu niet helemaal bij de les is.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Lintje
Berichten: 48

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#6 » 20 dec 2020, 10:59

@BadWeather: Ik heb er 3; De oudste is ook al 14 jaar zeker wekelijks in gebruik zoiets. De oudste geeft niet van tevoren de status van de accu weer. Dat doen de twee nieuwere wel. Als je de lampcodes leert kennen communiceert het goed met jou. Het zegt na het laden "Ok, ik heb geconstateerd dat de status een rood geel of groen (of daartussen) is, en onderin zie je laadlampjes, en de sterkte is de hoogte van het geel, laad hij eventueel bij, en eventueel met een knipperend geel laadlampje hersteld hij een niet zo lekkere accu.

@Heinz, leuk ik heb ook 15 jaar een Bandit 1200S gehad jaar 2003. Nu een F650 BMW. aangezien ik nu medisch iets aan mijn armen heb kan ik even geen motorrijden en ben ik meer afhankelijk van de scooter.
Kennis vanaf het internet en youtube over de verrijker: De electronische verrijker is electronisch, en dus niet motorwarmteafhankelijk, het warmteelementje word electronisch geactiveerd. Hij schijnt langzaam af te dichten (dus lijkt motorwarmteafhankelijk).
Ik heb geprobeerd het gas iets open te houden maar dan wil hij helemaal niets. Geen idee of er een verrijkend membraan in zit bij snel gas geven, of dat ik met langzaam gas open het spul ver-arm met lucht.
Mijn scooter is een Lintex Jet met 6500km.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#7 » 20 dec 2020, 11:15

Die CVK carburateurs hebben over het algemeen allemaal een acceleratiepomp die extra benzine inspuit bij gasgeven. Maar persoonlijk denk ik dat die scooter heel slecht is afgesteld of valse lucht trekt. Want de choke en acceleratiepomp horen echt niet tot startproblemen te leiden.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#8 » 20 dec 2020, 11:27

Lintje schreef:@Badweather: Ik heb er 3; De oudste is ook al 14 jaar zeker wekelijks in gebruik zoiets. De oudste geeft niet van tevoren de status van de accu weer. Dat doen de twee nieuwere wel. Als je de lampcodes leert kennen communiceert het goed met jou. Het zegt na het laden "Ok, ik heb geconstateerd dat de status een rood geel of groen (of daartussen) is, en onderin zie je laadlampjes, en de sterkte is de hoogte van het geel, laad hij eventueel bij, en eventueel met een knipperend geel laadlampje hersteld hij een niet zo lekkere accu.


Ik heb vannacht m'n eerste nieuwe accu geladen, de lader communiceert inderdaad maar die lampjes moet je wel even ontcijferen. Hij begon met testen, toen een charge en later knipperend op 0.5a langzaam laden. Vanochtend was alles groen dus goed geladen. Had eerst een andere, goedkope, maar daar sprak de handleiding zichzelf tegen dus die heb ik terug gestuurd.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Lintje
Berichten: 48

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#9 » 20 dec 2020, 11:53

@Heinz: dank je. Ik zal eens korte rukjes aan dat gas geven dan bij starten, maar dat hij een slechte afstelling zou hebben geef ik ook een grote kans dan gezien het zuipen. Ik zou dan eigenlijk de bougie eens moeten aflezen, maar dat zou ik op een goede pijnloze dag moeten doen.

@BadWeather: Ja als alles groen is (zeg ik dan, de linker groen is enkel dat ie aan staat)na een aantal uren, en je ziet geen geel meer onderin dan is het top. Bij een paar weken niet geladen accu, die daarna ook niet gebruikt word kan je hem na "groen" rechtsboven, nog wel even erop laten. Soms pakt hij in de cyclus erna toch nog even een klein geel laadlampje.
Maargoed, je kan hem dagen/weken erop laten, en ook willekeurig eraf halen. Gewoon een hele fijne microprocessor in de Optimate 4.
Ik laat ze in de vrieskou hangen/liggen (wel doe ik een open onderkant/opznkop doorzichtig vuilniszakje eromheen), in de regen, hij gaat gewoon door en verteld braaf met zijn lampjes dat hij hard aan het werk is mij een goede accu te bezorgen.
Soms komt het niet goed, als je zelf al een beetje vermoed dat een accu echt gaar is. De lader probeert het dan wel. Wellicht krijg je dan rechtsboven een geel lampje, (of toch rood)..maar die accu is dan toch te ver heen.
Een stevig ontladen accu, roepend naar voedsel, kan hij best nog wel redden. Gewoon daaagen/weken erop laten, ik heb ze dan weer zien opkruipen..net een intensive care behandeling aan het infuus..
0 x

Gebruikersavatar
Lintje
Berichten: 48

Re: Koude start, choke/verrijker, en sproeier?

Bericht#10 » 20 dec 2020, 15:47

Wat er ook soms 1 of twee keer per rit van 10km gebeurd, meestal als ik constante 26 rijd, is een stoot gas uit zichzelf alsof ik 90CC heb.. terwijl het een tamme snorbrommer is. Hij trekt hem gewoon een beetje uit de voorvering soms bij die 26km per uur.
Dus dan rijd ik rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en bij die hoofdletters, als hij die power constant zou hebben zou hij flink opgevoerd voelen... Nog iets anders; Heeeeel soms gaat hij in de polder ineens 35, terwijl hij normaal echt niet harder dan 27 gaat. Daar heb ik geen probleem mee om opgelost te worden, maar is toch wel apart :)
Doen al die blokjes dat?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer