We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#1 » 02 jan 2021, 14:11

We starten 2021 met de beste wensen enz, enz, enz, maar ook met problemen voor de Honda Vision 50! Ik was zo dom om te denken dat een Honda nooit dienst weigert. Maar think again, op 1 januari startte dat ding niet. Happy new year mofo! :schater:

Goed, dan moeten we die problemen maar eens oplossen. Een motor moet vier dingen hebben om te starten: vonk, benzine, lucht en compressie. Eerst maar eens de vonk checken. Bougie eruit, in de dop klikken en starten maar. Een mooie blauwe vonk. Maar die bougie lijkt wel erg droog. Dan maar eens de benzinetoevoer checken. De Vision heeft injectie en een brandstofpomp, dus het benzineslangetje van de pomp en starten maar. Dikke straal benzine over de vloer. Ok, slangetje terug, de injector eruit en starten maar weer. Na wat proberen vernevelde die ook goed. De injector leek wel wat vuil, dus meteen maar even schoongemaakt.

Alles weer teruggezet en proberen maar. Toen was het weer meteen starten en lopen. Ik begrijp hier echt helemaal niets van. Ik heb alleen wat dingen losgemaakt en de injector uitwendig gepoetst, en de scooter start weer. Waarom de scooter eerder niet wilde starten is mij daarom een raadsel. Voor de zekerheid hebben we ook maar een halve fles injectorcleaner bij de benzine gegooid. Is er iemand die op basis van dit verhaal een idee heeft waarom de scooter eerder niet wilde starten?

Gelukkig is het de scooter van m'n pa en niet m'n eigen scooter, want ik heb hier weinig vertrouwen in. Plotsklaps niet starten zonder heldere oorzaak vind ik heel vervelend. En dan vind ik de vering veel te week en lekt ook nog een van de voorvorkpoten. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat een Honda-scooter van topkwaliteit zou zijn, maar dat valt me toch wat tegen. :cry:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#2 » 02 jan 2021, 15:09

Hoelang heeft hij stil gestaan?
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#3 » 02 jan 2021, 15:12

Hooguit een paar dagen.

Maar ik hoor net dat de scooter weer als van ouds rijdt. Wonderbaarlijk...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#4 » 02 jan 2021, 16:21

Een paar dagen mag geen probleem zijn, als een scooter veel langer staat (b.v. overwinteren) dan kan veroudering van de benzine of de bio ethanol die er aan toegevoegd in een probleem zijn.

In het geval van de Honda gok ik op een vervuilde injector.
1 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#5 » 02 jan 2021, 18:23

Ik heb 2 Honda Visions 50 en de voordempers zijn nu eenmaal week dat is juist de/het comfort van het voertuig.
En dat de Honda nu weer goed aanslaat (want goed starten deed het altijd al begrijp ik uit het verhaaltje), is juist het wonderbaarlijke van Honda. Ook altijd goed om Euro 98 (E5) benzine te tanken i.p.v E10.
Aldus mijn ervaring.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#6 » 02 jan 2021, 18:45

Nou ja, hopen maar dat startproblemen dan niet meer terugkomen. Mijn type scooter zal het in ieder geval niet worden, al is hij wel lekker zuinig en rijdt hij inderdaad redelijk comfortabel.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#7 » 02 jan 2021, 19:18

Geen idee wat de oorzaak kan zijn Heinz?
Heeft motormanagementlampje gebrand? Indien wel dan...
Als het systeem bijvoorbeeld kort een spanningsdip in de bobine zou waarnemen, dan stopt de motor direct.
Dan zal de ECU uitgelezen moeten worden om de storing te achterhalen.
Nu de scooter weer normaal functioneert, is een BUG wellicht de oorzaak en zou de ECU gereset kunnen worden om onverwachte narigheid te voorkomen.
Succes en groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#8 » 02 jan 2021, 20:17

Dank voor het meedenken Jan!

Omdat de scooter niet tijdens het rijden is uitgevallen, denk ik dat er geen storing in de ECU is opgetreden. Ook heeft het motormanagementlampje niet gebrand. Maar het zou kunnen dat er toch een fout zit in het motormanagement. Het zou echter wel de eerste keer zijn.

En dat is meteen het nadeel van injectie. Als het werkt (en dat doet het bijna altijd) is het prachtig, als het niet werkt kan je het zelf niet makkelijk oplossen. Als de scooter nog een keer kuren vertoont, zal ik m'n pa adviseren de ECU te laten uitlezen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#9 » 29 jan 2021, 13:46

Bijna een maandje verder is het Honda-leed toch nog niet helemaal geleden. Hij start wel, maar houdt in als de motor koud is. Eenmaal op temperatuur rijdt de scooter wel goed. Alsof je met een carburateur onderweg bent, maar de Vision heeft toch echt injectie. Wellicht een storing in het motormanagement of in de lambdasonde? Niet zelf te troubleshooten, zo'n injectie... Maar goed, hij rijdt.

Verder is ook de kilometertellerkabel stuk gegaan en lekt de linker voorvorkkering al geruime tijd olie. Waarschijnlijk door een braam op de binnenpoot van de voorvork. Origineel kost alleen de kabel al €40! Dus de kabel en een volledige linker voorvorkpoot besteld via Ebay voor €100 inclusief verzendkosten. Het spul komt natuurlijk rechtstreeks uit China, dus even afwachten of het komt, wanneer het komt en of het past... Maar soms moet je eens een gokje wagen in het leven.

Ondertussen toch weer aardig wat gedoe voor een brommer die tweedehands nog een aardige zak duiten moest kosten. Nou, ik hang de vlag in ieder geval nog niet uit voor dit Japanse wonder der techniek.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: We starten 2021 met problemen (maar die kan je oplossen)

Bericht#10 » 29 jan 2021, 17:52

Dan zou ik naar een echte Honda dealer gaan om het probleem te laten verhelpen want ook een Japans voertuig
kan immers eenmaal defect raken.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer