De nieuwe GY6 Injectie motoren

GY6Racer

De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#1 » 23 jan 2021, 21:47

Hi Allen,
Ik ben nieuw op dit forum en was benieuwd of er binnen dit forum enige kennis aanwezig is omtrent de nieuwe GY6 Injectie motoren. Ik heb zelf recent een GY6 brommer gekocht alleen is alles elektronisch. De caberateur is verdwenen en er zit ook geen sproeier meer in. Oftewel moet ik, als ik mijn scooter wat rijker wil laten lopen elektronisch aan de haal. Weet iemand hoe? Wat kan ik het beste doen?

Groet,

GY6RACER
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#2 » 24 jan 2021, 08:20

Kan je wat meer vertellen over de scooter? Welk merk, type, bouwjaar?

Het mooie van injectie is dat de ECU automatisch de juiste hoeveelheid benzine laat inspuiten. M.a.w., waarom moet hij rijker lopen?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#3 » 24 jan 2021, 10:41

Hallo @GY6RACER,

Welkom op de forum.
We zouden er veel op prijs stellen als je eigen voor wilt stellen in deze onderwerp.
Stel je even voor
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

GY6Racer

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#4 » 24 jan 2021, 14:36

Hi Allen,

Excuses ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben een 21 jarige Rotterdammer. Ik heb sinds mijn 16e al GY6 scooters. Vaak zo'n namaak vespa model is de agm vx50, de Sourini RS of de Senzo Riva S. Is allemaal hetzelfde geloof ik.

Om antwoord te geven op de vraag van Heinz. Ik vind het dus leuk om zelf aan me scooter te knutselen (uitlerlijk) maar ook motorisch. Heb het dan niet over opvoeren maar in dit geval trekkracht zuiniger etc. Maar waar ik dat vroeger allemaal wel kon doen a.d.h.v. sproeiers rollen, andere uitlaat etc. Is het nu allemaal chinees als ik de buddybak open maak. Vandaar mijn vraag.

Mijn huidige scooter is een La souris Sourini RS (2020) brom scooter met injectie.

Groet GY6RACER
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#5 » 24 jan 2021, 16:10

GY6Racer schreef:Hi Allen,
Maar waar ik dat vroeger allemaal wel kon doen a.d.h.v. sproeiers rollen, andere uitlaat etc. Is het nu allemaal chinees als ik de buddybak open maak.


Dat wordt dan een hele steile leercurve om daar wat van te gaan snappen.

Om aan de euro 4 te voldoen zijn er eigenlijk maar 2 systemen. De elektronisch geregelde carburateur (o.a, Sym) en injectie ( o.a. Kymco, Agm. Yamaha, Vespa)
Voor GY6 zijn er 2 injectie systemen, die van Kymco zelf en die van de rest.

Die van Kymco is, voor zover ik weet, niet aan te passen. Alleen de ecu flashen met de gegevens van een New sento is mogelijk.

De injectie van de rest is van Rongmao. Deze zijn, voor zover ik weet, enkel te ontgrenzen.

Bij beide is het, zonder kennis van een injectie systeem en de juiste apparatuur, niet mogelijk om de motor bijvoorbeeld rijker te laten lopen of een grotere cilinder te plaatsen.

Werking injectie:
De ECU (motor computer) krijgt meerdere signalen van de motor binnen:
Toerental van de motor
Een signaal waar de zuiger zich bevindt
Motor temperatuur
De lucht massa meter (map sensor), deze meet de luchtdruk in het inlaat traject (het stuk tussen het luchtfilter en het gasklephuis)
De lucht inlaat temperatuur sensor, deze zit ook in het inlaat traject en meet de temperatuur van de aangezogen lucht
Stand van de gasklep in het gasklephuis (zeg maar de carburateur)
Signaal van de lambdasonde (deze zit in de uitlaat vlak na de uitlaat poort en meet het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen)

Aan de hand van deze signalen maakt de Ecu een berekening wanneer er gevonkt moet worden en wanneer er brandstof ingespoten moet worden.

Dit is kort en simpel uitgelegd hoe een injectie systeem werkt. Er komt nog wel meer bij kijken maar ik denk dat je nu genoeg info hebt om je zoek tocht naar de werking van een injectie systeem voort te zetten op het internet.
Het aanpassen van een injectie systeem is weer een ander verhaal.

Mocht je nog vragen hebben schroom niet om te vragen.
3 x

GY6Racer

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#6 » 24 jan 2021, 17:37

Hi Bjorn,

Bedankt voor je beknopte antwoord. Als ik een conclusie uit je verhaal mag trekken is het dus moeilijk om dit te bewerkstelligen zonder enige technische kennis van injectie motoren of de apparatuur om dit te doen?

Dan heb ik nog een vraag, werkt het dan niet om bijvoorbeeld voor het vermogen een 80/72cc te monteren? Je zou zeggen dat de scooter op toeren is begrensd dus ik zou lekker rond de 50km/h moeten kunnen blijven rijden toch? Dan trekt de scooter wel wat beter, is nu vooral in het begin een slakkengang zeker bij het stoplicht tot ergernis van mijzelf en bestuurders achter mij. Ik hoor graag van je.

Bjorn schreef:
GY6Racer schreef:Hi Allen,
Maar waar ik dat vroeger allemaal wel kon doen a.d.h.v. sproeiers rollen, andere uitlaat etc. Is het nu allemaal chinees als ik de buddybak open maak.


Dat wordt dan een hele steile leercurve om daar wat van te gaan snappen.

Om aan de euro 4 te voldoen zijn er eigenlijk maar 2 systemen. De elektronisch geregelde carburateur (o.a, Sym) en injectie ( o.a. Kymco, Agm. Yamaha, Vespa)
Voor GY6 zijn er 2 injectie systemen, die van Kymco zelf en die van de rest.

Die van Kymco is, voor zover ik weet, niet aan te passen. Alleen de ecu flashen met de gegevens van een New sento is mogelijk.

De injectie van de rest is van Rongmao. Deze zijn, voor zover ik weet, enkel te ontgrenzen.

Bij beide is het, zonder kennis van een injectie systeem en de juiste apparatuur, niet mogelijk om de motor bijvoorbeeld rijker te laten lopen of een grotere cilinder te plaatsen.

Werking injectie:
De ECU (motor computer) krijgt meerdere signalen van de motor binnen:
Toerental van de motor
Een signaal waar de zuiger zich bevindt
Motor temperatuur
De lucht massa meter (map sensor), deze meet de luchtdruk in het inlaat traject (het stuk tussen het luchtfilter en het gasklephuis)
De lucht inlaat temperatuur sensor, deze zit ook in het inlaat traject en meet de temperatuur van de aangezogen lucht
Stand van de gasklep in het gasklephuis (zeg maar de carburateur)
Signaal van de lambdasonde (deze zit in de uitlaat vlak na de uitlaat poort en meet het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen)

Aan de hand van deze signalen maakt de Ecu een berekening wanneer er gevonkt moet worden en wanneer er brandstof ingespoten moet worden.

Dit is kort en simpel uitgelegd hoe een injectie systeem werkt. Er komt nog wel meer bij kijken maar ik denk dat je nu genoeg info hebt om je zoek tocht naar de werking van een injectie systeem voort te zetten op het internet.
Het aanpassen van een injectie systeem is weer een ander verhaal.

Mocht je nog vragen hebben schroom niet om te vragen.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#7 » 24 jan 2021, 20:39

GY6Racer schreef:Hi Bjorn,

Bedankt voor je beknopte antwoord. Als ik een conclusie uit je verhaal mag trekken is het dus moeilijk om dit te bewerkstelligen zonder enige technische kennis van injectie motoren of de apparatuur om dit te doen?


Het is idd moeilijk om dit te doen zonder technische kennis en de juiste apparatuur. Maar die technische kennis kun je leren en de apparatuur is waarschijnlijk ook wel aan te schaffen, maar dat kost tijd en geld.


GY6Racer schreef:Dan heb ik nog een vraag, werkt het dan niet om bijvoorbeeld voor het vermogen een 80/72cc te monteren? Je zou zeggen dat de scooter op toeren is begrensd dus ik zou lekker rond de 50km/h moeten kunnen blijven rijden toch? Dan trekt de scooter wel wat beter, is nu vooral in het begin een slakkengang zeker bij het stoplicht tot ergernis van mijzelf en bestuurders achter mij. Ik hoor graag van je.


Was het maar zo makkelijk.

De injector die op je inlaatspruitstuk zit kun je een beetje vergelijken met de sproeier van een carburateur.

Grotere cilinder is een grotere sproeier in de carburateur.

Bij injectie moet dus bij het plaatsen van een grotere cilinder ook de injector vervangen worden voor eentje die meer benzine kan inspuiten. Dat er dan een grotere cilinder op zit met een grotere injector moet de Ecu ook weten anders kloppen de berekeningen niet meer en zal de motor niet of slecht lopen.

b.v. een 50cc cilinder heeft een 38cc/min injector nodig, een grotere cilinder een 60cc/min injector.
De onderdelen zijn wel te vinden, injectors , maar de originele Ecu vertellen dat er een grotere op zit is "nog" niet mogelijk.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#8 » 24 jan 2021, 20:46

De originele Ecu is niet aan te passen, er zijn wel universele setjes om je carburateur motor om te bouwen naar injectie New Dink 50i
0 x

GY6Racer

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#9 » 24 jan 2021, 23:47

Thanks Bjorn,

Ik zal het forum in de gaten houden voor als er nieuwe mogelijkheden zijn om de ecu aan te passen. Tot slot een korte vraag, ik had via onze chinese vriend (alixpress) een uitlaat besteld voor mijn scooter die er wat sportiever uitzag. Echter zit daar geen plek voor mijn lambda sonde, die er bij mijn standaard uitlaat wel op zit. Kan ik deze verwijderen zonder problemen? Of heb ik de lambda sonde nodig om de juiste gegevens door te geven aan de ecu?

Groet,

Bjorn schreef:
GY6Racer schreef:Hi Bjorn,

Bedankt voor je beknopte antwoord. Als ik een conclusie uit je verhaal mag trekken is het dus moeilijk om dit te bewerkstelligen zonder enige technische kennis van injectie motoren of de apparatuur om dit te doen?


Het is idd moeilijk om dit te doen zonder technische kennis en de juiste apparatuur. Maar die technische kennis kun je leren en de apparatuur is waarschijnlijk ook wel aan te schaffen, maar dat kost tijd en geld.


GY6Racer schreef:Dan heb ik nog een vraag, werkt het dan niet om bijvoorbeeld voor het vermogen een 80/72cc te monteren? Je zou zeggen dat de scooter op toeren is begrensd dus ik zou lekker rond de 50km/h moeten kunnen blijven rijden toch? Dan trekt de scooter wel wat beter, is nu vooral in het begin een slakkengang zeker bij het stoplicht tot ergernis van mijzelf en bestuurders achter mij. Ik hoor graag van je.


Was het maar zo makkelijk.

De injector die op je inlaatspruitstuk zit kun je een beetje vergelijken met de sproeier van een carburateur.

Grotere cilinder is een grotere sproeier in de carburateur.

Bij injectie moet dus bij het plaatsen van een grotere cilinder ook de injector vervangen worden voor eentje die meer benzine kan inspuiten. Dat er dan een grotere cilinder op zit met een grotere injector moet de Ecu ook weten anders kloppen de berekeningen niet meer en zal de motor niet of slecht lopen.

b.v. een 50cc cilinder heeft een 38cc/min injector nodig, een grotere cilinder een 60cc/min injector.
De onderdelen zijn wel te vinden, injectors , maar de originele Ecu vertellen dat er een grotere op zit is "nog" niet mogelijk.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: De nieuwe GY6 Injectie motoren

Bericht#10 » 25 jan 2021, 22:44

Zonder lambda sonde weet de ecu niet of hij te veel of te weinig benzine inspuit en zal in noodloop gaan (beperkt vermogen). Dus nee deze kun je niet verwijderen.

Wel kun je een bung (soort moer waar de lambda sonde in geschroefd zit) op je nieuwe uitlaat laten lassen zodat je hem kan gebruiken.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer