GY6Racer schreef:Hi Allen,
Maar waar ik dat vroeger allemaal wel kon doen a.d.h.v. sproeiers rollen, andere uitlaat etc. Is het nu allemaal chinees als ik de buddybak open maak.
Dat wordt dan een hele steile leercurve om daar wat van te gaan snappen.
Om aan de euro 4 te voldoen zijn er eigenlijk maar 2 systemen. De elektronisch geregelde carburateur (o.a, Sym) en injectie ( o.a. Kymco, Agm. Yamaha, Vespa)
Voor GY6 zijn er 2 injectie systemen, die van Kymco zelf en die van de rest.
Die van Kymco is, voor zover ik weet, niet aan te passen. Alleen de ecu flashen met de gegevens van een New sento is mogelijk.
De injectie van de rest is van Rongmao. Deze zijn, voor zover ik weet, enkel te ontgrenzen.
Bij beide is het, zonder kennis van een injectie systeem en de juiste apparatuur, niet mogelijk om de motor bijvoorbeeld rijker te laten lopen of een grotere cilinder te plaatsen.
Werking injectie:
De ECU (motor computer) krijgt meerdere signalen van de motor binnen:
Toerental van de motor
Een signaal waar de zuiger zich bevindt
Motor temperatuur
De lucht massa meter (map sensor), deze meet de luchtdruk in het inlaat traject (het stuk tussen het luchtfilter en het gasklephuis)
De lucht inlaat temperatuur sensor, deze zit ook in het inlaat traject en meet de temperatuur van de aangezogen lucht
Stand van de gasklep in het gasklephuis (zeg maar de carburateur)
Signaal van de lambdasonde (deze zit in de uitlaat vlak na de uitlaat poort en meet het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen)
Aan de hand van deze signalen maakt de Ecu een berekening wanneer er gevonkt moet worden en wanneer er brandstof ingespoten moet worden.
Dit is kort en simpel uitgelegd hoe een injectie systeem werkt. Er komt nog wel meer bij kijken maar ik denk dat je nu genoeg info hebt om je zoek tocht naar de werking van een injectie systeem voort te zetten op het internet.
Het aanpassen van een injectie systeem is weer een ander verhaal.
Mocht je nog vragen hebben schroom niet om te vragen.