Wanneer silentblocks vervangen?

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#1 » 19 feb 2021, 09:21

Ik heb nog nooit van m'n leven de silentblocks van een scooter vervangen, maar uiteraard zijn silentblocks wel aan slijtage onderhevig. Vervangen jullie periodiek de silentblocks van jullie scooter? En om de hoeveel km ongeveer? Mijn scooter heeft nu 21.000 km gereden.

Voor wie niet weet wat een silentblock is: https://www.cityparts.nl/silent-rubber- ... -22mm.html
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#2 » 19 feb 2021, 18:08

Merk je verminderd rijgedrag en zijn je banden al eens vervangen? Als nieuwe banden geen verschil geven zou ik pas gaan kijken naar de blocks (en vering uiteraard), je ziet snel genoeg aan het rubber wat de staat is.

Lijkt me ook moeilijk om zelf te vervangen zonder een pers.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#3 » 19 feb 2021, 21:27

Banden zijn pas vervangen. Je ziet wel dat die silentblocks niet nieuw meer zijn. Maar wellicht is om de X km vervangen verstandig, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#4 » 19 feb 2021, 23:04

Met een doppenset waar ook grote doppen in zitten (van 10 tot 30) en een M8 tapeind is dit prima te doen.
Hier is het blok helemaal los van het frame, maar het kan ook oor alleen de bout door de silentbloks los te halen en het blok iets naar achter te schuiven. Het lastigste is dan het frame te ondersteunen of op te hangen.
Bjorn @ New Dink 50 i

Hier is de voorgaande keer met blok er nog onder.Bjorn @ New Dink 50 i Dit is gedaan bij km stand 39805.
1 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#5 » 20 feb 2021, 01:13

Gewoon even bekijken met een lampje er op. Dan zie je al snel of ze er nog goed eruit zien, of al goed verdroogd is en of scheuren erin zitten.. Is dit laatste het geval dan vervangen.

Bij een 139QMB / GY6 50cc 4takt blok raad ik je overigens aan om de dempers te gebruiken van het 125 / 150cc kymco blok.. Die zijn namelijk een stuk sterker en hebben hetzelfde formaat. Scheelt vooral in levensduur. 150cc versie kan veel meer hebben.
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#6 » 20 feb 2021, 09:16

Bjorn schreef:Met een doppenset waar ook grote doppen in zitten (van 10 tot 30) en een M8 tapeind is dit prima te doen.
Hier is het blok helemaal los van het frame, maar het kan ook oor alleen de bout door de silentbloks los te halen en het blok iets naar achter te schuiven. Het lastigste is dan het frame te ondersteunen of op te hangen.
Bjorn @ New Dink 50 i

Hier is de voorgaande keer met blok er nog onder.Bjorn @ New Dink 50 i Dit is gedaan bij km stand 39805.


Ik denk dat je een m8 draadeind bedoelt? Maar wel een slimme, dop erop draadeind erdoor en aandraaien. Had al zitten peinzen over eruit slaan met een dop, maar dit is veel beheerster.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#7 » 20 feb 2021, 09:47

De kunst is dan wel om het nieuwe blok er weer in te krijgen. 'Trek' je die er dan ook weer in met dat draadeind?

Overigens vind ik het ook geen schande om dit klusje uit te besteden. Maar als @Bjorn 40k heeft gedaan met z'n motorrubbers, moet ik ook nog wel even voort kunnen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#8 » 20 feb 2021, 23:51

@BadWeather: idd draadeind, my bad :bang!:

@Heinz: Ja, je moet dan alleen er voor zorgen dat de dop die het blok er weer indrukt groter is als het blok, om te voorkomen dat je hem er te ver indrukt. 2e foto met draadeind ;) en doppen.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Wanneer silentblocks vervangen?

Bericht#9 » 03 mar 2021, 09:49

Hier trouwens nog twee foto's. Vooral links zie je dat er al wat haarscheuren in het rubber zitten. Kan dat nog even, of asap vervangen? Ik bemerk overigens nog geen vaag weggedrag.

Afbeelding

Afbeelding
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer