Trillend geluid in de uitlaat

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#1 » 14 mei 2021, 13:40

Dag allen, sinds een paar weken ben ik trotse eigenaar van een AGM Caferacer 50cc. Bij de testrit geen problemen gezien, gevonden of gehoord maar na een paar ritjes is dat ietsje anders :(

Als ik met bijv. een schroevendraaier tegen de uitlaat tik, ontstaat er een trillend geluid (hoge frequentie). Het is iets wat in de uitlaat zit, want er is niks wat tegen de buitenkant aan kan tikken. Weet iemand wat voor onderdeel dit kan zijn en hoe dit op te lossen is? Ik kan op internet niks vinden als het gaat om de binnenkant van de uitlaat.
Kan ik de uitlaat makkelijk verwijderen door de bouten los te draaien of moet ik ook rekening houden met eventuele onderdelen bij de aansluiting van het cilinderblok?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#2 » 14 mei 2021, 14:24

Je uitlaat zit met 2 draaideinden met dopmoeren aan/in het blok geschroefd, deze moet je zeker losmaken om de uitlaat te verwijderen. Kunnen ook lekker goed vastzitten dankzij hitte, bij terugplaatsen een beetje keramisch vet ertussen scheelt je de volgende keer een hoop. Tussen de cilinderkop en de uitlaat zit ook nog een pakking (zachte metalen ring) die het geheel luchtdicht afsluit. Deze wil nog weleens eruit vallen of deels blijven plakken aan de uitlaat waardoor ie vervangen moet worden. Is dus verstandig deze alvast te kopen.

Maar als er iets loszit in de uitlaat, hoe wil je dat vastmaken? De demper openslijpen? Volgens mij heb je al een nieuwe chromen uitlaat voor 80 euro, nieuwe pakking ertussen en je bent voor 85 euro klaar.

Waar ik eerst naar zou kijken is de DB killer (even YouTube kijken), wellicht zit deze los. Dit is een pijp die achterin de demper zit waar je uitlaatgassen uitkomen en het volume beperkt. Wellicht dat de vorige eigenaar deze eruit had gehaald, lijkt me dat de brommer 2e hands is anders was je wel naar de dealer gegaan.

Succes!
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#3 » 14 mei 2021, 14:55

Dankjewel voor je advies. Het is inderdaad een tweedehands waarvan de garantie al een tijdje verlopen is. De pakkingen vervangen stond sowieso al op de planning want er lekt ergens bij de cilinder een klein beetje olie als de motor warm is.

Echt erg is het geluid niet trouwens, over asfalt is er niks van te horen, alleen soms over een bakstenen weg.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#4 » 14 mei 2021, 16:01

Alle bouten al nagelopen? Kan ook zijn dat de uitlaat loshangt en de blokbouten los zijn getrild. Dan lekt ie olie en kan je uitlaat tegen de cilinder aan rinkelen, zeker als er geen uitlaatpakking in zit. Blokbouten mogen op 15Nm, kruislings aangedraaid worden.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#5 » 14 mei 2021, 16:57

Het lek zit niet bij de uitlaat, maar meer richting de versnellingsbak (zie eerste foto).
Heb net de motor gestart en een klein deel van de uitlaatgassen kwam vrij bij de aansluiting tussen de uitlaat en het cilinderblok, daar zit dus sowieso iets niet helemaal goed aangesloten. Binnenkort zal ik 'm er afhalen en kijken of er iets vreemds te zien is.
Op de tweede foto is die aansluiting te zien, misschien dat je meteen al iets ziet wat niet zo hoort?
Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#6 » 14 mei 2021, 18:17

Daarom had ik het ook over de 4 kopbouten, deze drukken je cilinder en cilinderkop tegen het blok aan. Maar met zoveel lekkage zou ik stoppen met rijden en de boel gaan demonteren. In die hoek zit namelijk een oliekanaal, als je langer wil blijven rijden hiermee goed je oliepeil in de gaten houden.

Deze 4 bedoelde ik:

Afbeelding
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#7 » 14 mei 2021, 21:15

Aah dat kan een hoop verklaren. Misschien dat één van de bouten niet helemaal goed vast was gedraaid en tijdens het rijden losser is gekomen. Oliepeil hou ik zeker constant in de gaten, is na ~100km nauwelijks gedaald.

Binnenkort kijk ik er naar en dan is het hopelijk opgelost :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#8 » 14 mei 2021, 22:01

Voor 300 heb je sowieso een nieuw blok, ben benieuwd wat je betaald hebt voor de brommer. Staan veel op marktplaats wil er zelf ook wel 1 aanpakken na de Monkey.

Volgens mij is dit een aanvoerkanaal naar je cilinderkop, met dat oliekanaal worden de lagers van de nokkenas gesmeerd. Drukverlies lijkt me niet ideaal. Kan ook krom/niet vlak zijn.

Eerst aandraaien naar 15Nm en als ze dat al zijn zou ik stoppen met rijden. Op onderzoek gaan in het blok, pakkingen zijn voor dit blok zelfs gratis te krijgen op marktplaats, heb ik ondervonden. Als je het vriendelijk vraagt.
Afbeelding

Ben zelf met een Devil uit 2016 en een Monkey uit 2008 bezig en je vindt de raarste oorzaken en gevolgen, zelfs bij een dealer onderhouden brommer: afgebroken bouten, pakkingen verkeerde kant omhoog enz.
Laatst gewijzigd door BadWeather op 14 mei 2021, 23:07, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#9 » 14 mei 2021, 23:02

BadWeather schreef:Voor 300 heb je sowieso een nieuw blok, ben benieuwd wat je betaald hebt voor de brommer. Staan veel op marktplaats wil er zelf ook wel 1 aanpakken na de Monkey.

Volgens mij is dit een aanvoerkanaal naar je cilinderkop, met dat oliekanaal worden de lagers van de nokkenas gesmeerd. Drukverlies lijkt me niet ideaal maar 150 à 300 euro besparen..

Eerst aandraaien naar 15Nm en als ze dat al zijn zou ik stoppen met rijden. En op onderzoek gaan in het blok, pakkingen zijn voor dit blok zelfs gratis te krijgen op marktplaats, heb ik ondervonden. Als je het vriendelijk vraagt.

Een heel nieuw blok lijkt me overkill. Met nieuwe pakkingen, schoonmaken van bijv. de carburateur en goed afstellen van de onderdelen zou het goed moeten zijn. Ook het verwijderen van het oude blok + installeren nieuwe blok gaat mij nog wat te ver, evenals de arbeidskosten bij een dealer.
Hier in het noorden zijn nauwelijks goede dealers/monteurs die zoiets voor een redelijke prijs kunnen doen. Ik ken wel iemand maar die heeft het ontzettend druk (gaat dus weken duren voordat ik aan de beurt ben).

Voor de brommer heb ik 1050 betaald, dit is inclusief een fles goede olie, een aantal nieuwe pakkingen (1 is gescheurd helaas) en een paar extra onderdelen.

Wel klinkt het tijdens het rijden alsof er iets in de motor een beetje stroef draait. Dit zou de nokkenas kunnen zijn doordat die toevoer met lekkage niet helemaal in orde is.

Maar uiteraard zal ik eerst wat onderhoud doen zoals kleppen stellen, olie + filter vervangen en carburateur checken. De vorige eigenaar heeft er 3000km op gereden en onderhoud laten doen door een AGM dealer.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Trillend geluid in de uitlaat

Bericht#10 » 15 mei 2021, 01:35

Gewoon erin duiken, niet doorrijden met problemen dat maakt het erger.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer