BadWeather schreef:Voor 300 heb je sowieso een nieuw blok, ben benieuwd wat je betaald hebt voor de brommer. Staan veel op marktplaats wil er zelf ook wel 1 aanpakken na de Monkey.
Volgens mij is dit een aanvoerkanaal naar je cilinderkop, met dat oliekanaal worden de lagers van de nokkenas gesmeerd. Drukverlies lijkt me niet ideaal maar 150 à 300 euro besparen..
Eerst aandraaien naar 15Nm en als ze dat al zijn zou ik stoppen met rijden. En op onderzoek gaan in het blok, pakkingen zijn voor dit blok zelfs gratis te krijgen op marktplaats, heb ik ondervonden. Als je het vriendelijk vraagt.
Een heel nieuw blok lijkt me overkill. Met nieuwe pakkingen, schoonmaken van bijv. de carburateur en goed afstellen van de onderdelen zou het goed moeten zijn. Ook het verwijderen van het oude blok + installeren nieuwe blok gaat mij nog wat te ver, evenals de arbeidskosten bij een dealer.
Hier in het noorden zijn nauwelijks goede dealers/monteurs die zoiets voor een redelijke prijs kunnen doen. Ik ken wel iemand maar die heeft het ontzettend druk (gaat dus weken duren voordat ik aan de beurt ben).
Voor de brommer heb ik 1050 betaald, dit is inclusief een fles goede olie, een aantal nieuwe pakkingen (1 is gescheurd helaas) en een paar extra onderdelen.
Wel klinkt het tijdens het rijden alsof er iets in de motor een beetje stroef draait. Dit zou de nokkenas kunnen zijn doordat die toevoer met lekkage niet helemaal in orde is.
Maar uiteraard zal ik eerst wat onderhoud doen zoals kleppen stellen, olie + filter vervangen en carburateur checken. De vorige eigenaar heeft er 3000km op gereden en onderhoud laten doen door een AGM dealer.