Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#1 » 19 mei 2021, 14:33

Aankomend weekend ga ik waar nodig onderhoud plegen aan m'n AGM Caferacer 50cc (2015). Aangezien ik geen ervaring heb met het onderhouden van brommers zou ik graag willen weten of de informatie die ik tot dusver gevonden heb, juist is.

Een aantal probleempjes die ik namelijk heb:
1) Motor start soms niet bij warme motor, accu reageert wel
2) Bij gebruik kickstarter + koude motor valt ie na 2 seconde uit, bij warme motor start ie helemaal niet (ook als ik een beetje gas geef)
3) Heel soms wil ie niet terugschakelen naar de eerste versnelling / neutraal. Als ik vervolgens de motor opnieuw aanzet bijna altijd wel.

Oplossingen die ik wil gaan toepassen:
1a) Kleppen stellen: inlaat 0,05mm, uitlaat 0,08mm
1b) Carburateur schoonmaken en opnieuw afstellen indien nodig
1c) Controleren op valse lucht bij carburateur: remvloeistof of WD40 bij de aansluiting spuiten
Mocht het beter zijn om de carburateur volledig te vervangen: https://nl.aliexpress.com/item/32857576 ... 4c4dGG2BMU
2) Stationair schroef afstellen bij warme motor, of is het iets met compressie?
3) Iets met de schakel-as misschien?

Wellicht werkt de kickstarter weer bij een schone carburateur, maar wie weet zit ik er naast.
Daarnaast vroeg ik me af of er ergens een handleiding te vinden is waarin staat hoe stevig de bouten vast gedraaid moeten worden.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#2 » 20 mei 2021, 08:37

Wat betreft de carburateur: als de brommer verder wel goed rijdt en niet stottert of inhoudt, vraag ik mij af of het probleem in de carburateur zit. Schoonmaken kan op zich geen kwaad, maar je moet hem wel weer goed monteren en afstellen. Als dat niet lukt, ben je verder van huis.

Verder, terugschakelen wil weleens hakerig gaan. Nieuwe olie helpt vaak een tijdje, gebruik je wel motorfietsolie vanwege de natte koppeling?
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#3 » 20 mei 2021, 09:29

Ik zou inderdaad rustig aan te werk gaan. Eerst de vlotterbak leegmaken en demonteren. Als daar vervuiling (groene smurrie = water en ethanol of roestvlokken = roestige tank) in zit dan kun je de boel gaan reinigen. Ook dan heb je de keuze om alleen de sproeiers te doen of helemaal demonteren en ultrasoon reinigen. Perslucht en remmenreiniger kun je proberen op de sproeiers, eventueel doorprikken met een haar van de staalborstel.

Ik lees nergens of je choke gebruikt bij het starten. Als je koud niet choket valt ie uit, als je warm choket valt ie uit.

Als de vlotterbak schoon is: Janvb @ Carburateur afstellen

Wat betreft het schakelen: dat is blok eigen, komt bij heel veel Hanways voor. Naar neutraal is makkelijker vanuit 2 naar beneden, dan vanuit 1 omhoog. Olie helpt inderdaad maar als dit je eerste project is zou ik er niets aan doen en de carterdelen lekker laten zitten.

Let op: alles wat je van het motorblok af kan sleutelen heeft een pakking, deze moet 9 van de 10 keer vervangen worden. Ook je carburateur en spruitstuk, mocht je er maandag weer mee naar werk moeten dan is het verstandig deze in te slaan.

Over ali carburateurs hoor ik veel verschillende verhalen, sommigen werken en andere weer niet. Heb er zelf ook 1 op de plank liggen die ik nog eens wil testen.

Succes!
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#4 » 20 mei 2021, 11:28

Heinz schreef:Wat betreft de carburateur: als de brommer verder wel goed rijdt en niet stottert of inhoudt, vraag ik mij af of het probleem in de carburateur zit. Schoonmaken kan op zich geen kwaad, maar je moet hem wel weer goed monteren en afstellen. Als dat niet lukt, ben je verder van huis.

Verder, terugschakelen wil weleens hakerig gaan. Nieuwe olie helpt vaak een tijdje, gebruik je wel motorfietsolie vanwege de natte koppeling?

Tijdens het rijden is er niks aan de hand, het is vooral bij het starten. Ik heb gelezen dat de bougie te nat kan worden bij een warme motor en daardoor mogelijk geen goede vonk kan geven. Vandaar dat ik aan de carburateur dacht. Die ga ik er sowieso afhalen om schoon te maken, maar misschien is het een verkeerde afstelling die het probleem veroorzaakt.

Wat betreft de natte koppeling heb ik dit stappenplan gevonden, ziet er niet ingewikkeld uit en pakkingen vervangen kan sowieso geen kwaad: AGM Caferacer schakelprobleem

Soms klinkt het wel alsof er iets bij de koppeling / versnellingsbak een beetje stroef loopt, nieuwe olie en de boel smeren kan dus hopelijk een verschil maken. Ik gebruik deze olie: https://4taktwinkel.nl/Olie-valvoline-1 ... ch-1-liter
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#5 » 20 mei 2021, 11:41

BadWeather schreef:Ik zou inderdaad rustig aan te werk gaan. Eerst de vlotterbak leegmaken en demonteren. Als daar vervuiling (groene smurrie = water en ethanol of roestvlokken = roestige tank) in zit dan kun je de boel gaan reinigen. Ook dan heb je de keuze om alleen de sproeiers te doen of helemaal demonteren en ultrasoon reinigen. Perslucht en remmenreiniger kun je proberen op de sproeiers, eventueel doorprikken met een haar van de staalborstel.

Ik lees nergens of je choke gebruikt bij het starten. Als je koud niet choket valt ie uit, als je warm choket valt ie uit.

Als de vlotterbak schoon is: Janvb @ Carburateur afstellen

Wat betreft het schakelen: dat is blok eigen, komt bij heel veel Hanways voor. Naar neutraal is makkelijker vanuit 2 naar beneden, dan vanuit 1 omhoog. Olie helpt inderdaad maar als dit je eerste project is zou ik er niets aan doen en de carterdelen lekker laten zitten.

Let op: alles wat je van het motorblok af kan sleutelen heeft een pakking, deze moet 9 van de 10 keer vervangen worden. Ook je carburateur en spruitstuk, mocht je er maandag weer mee naar werk moeten dan is het verstandig deze in te slaan.

Over ali carburateurs hoor ik veel verschillende verhalen, sommigen werken en andere weer niet. Heb er zelf ook 1 op de plank liggen die ik nog eens wil testen.

Succes!

Ik ben van plan om het vlotterbakje schoon te maken en de sproeiers te controleren op vuil, dat zou voor nu voldoende moeten zijn. De pakkingen worden sowieso vervangen, want er zijn één of twee plekken waar héél langzaam olie uit druppelt.
Wat betreft de choke: dat hendeltje heb ik tot nu toe altijd naar beneden laten staan, ik neem aan dat ik 'm dan niet gebruik. Als ik het goed begrepen heb komt er meer benzine in het mengsel met het hendeltje naar boven waardoor ie makkelijker start, en na het starten moet ik 'm weer naar beneden doen.

Als dat gedoe met omlaag schakelen een veelvoorkomend ding is, dan ga ik daar niet mee bezig. Opnieuw starten kan toch geen kwaad
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#6 » 20 mei 2021, 12:55

De choke knijpt lucht af, benzine wordt geregeld door je sproeiers. Als je het luchtfilter eraf haalt kun je de werking van de choke in de carburator goed zien.

Denk dat je met een goede afstelling van je stationair lucht schroef al een heel eind komt als ie wel gewoon goed loopt. Als dat niets verandert kun je kijken naar de stationair sproeier.

Om de olielekkage te verhelpen moet je toch de carburateur eraf halen dus dan kun je die later bij het in elkaar zetten ook nog reinigen. Als je 'm nu goed stationair lopend krijgt dan heb je die zekerheid in ieder geval.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#7 » 20 mei 2021, 13:37

Mark22 schreef:Wat betreft de choke: dat hendeltje heb ik tot nu toe altijd naar beneden laten staan, ik neem aan dat ik 'm dan niet gebruik. Als ik het goed begrepen heb komt er meer benzine in het mengsel met het hendeltje naar boven waardoor ie makkelijker start, en na het starten moet ik 'm weer naar beneden doen.


Ik weet niet hoe een choke van een Hanway zit, maar bij mijn motor zet je de chokehendel juist naar beneden bij het starten en omhoog als hij gestart is. Weet je zeker dat je niet per ongeluk steeds met choke rijdt? Een warme motor start slecht als de choke aan staat.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#8 » 20 mei 2021, 15:38

Heinz schreef:Ik weet niet hoe een choke van een Hanway zit, maar bij mijn motor zet je de chokehendel juist naar beneden bij het starten en omhoog als hij gestart is. Weet je zeker dat je niet per ongeluk steeds met choke rijdt? Een warme motor start slecht als de choke aan staat.


Afbeelding

Het lijkt erop dat je 'm dichtzet als het hendeltje omhoog staat. Vind het een beetje onlogisch dat je 'm tijdens het rijden omhoog zou moeten zetten, dan zit je de hele tijd met een uitstekend stukje metaal.

Morgen zal ik even testen hoe ie start (elektrisch + kickstarter) met 't hendeltje omhoog / omlaag.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#9 » 20 mei 2021, 16:05

Als ie loopt, en je doet de choke dicht (geen lucht), dan zou ie moeten uitvallen.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bevestiging voordat ik aan de slag ga

Bericht#10 » 20 mei 2021, 16:42

Dat is alleen stationair neem ik aan? Dus met andere woorden: Open zetten bij starten en dichtzetten als je begint met rijden.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer