Mark22 schreef:De kans is nu 50% dat de bougie de vonk geeft bij de uitlaatslag,
Dit zal een 1 cilinder die zijn ontsteking tijdstip van het vliegwiel neemt altijd doen. Dit heet wasted spark.
De pickup bij je vliegwiel ( de sensor die het blokje op je vliegwiel detecteert) weet namelijk niet welke slag de motor op dat moment maakt. Hij meet alleen het toerental (hoe vaak het blokje langskomt in een bepaalde tijd) en wanneer het blokje langs komt, aan de hand van die twee gegevens geeft de CDI aan de bobine de opdracht om te vonken.
Ook de CDI weet niet welke slag de motor maakt, hij weet namelijk niet in welke positie de nokkenas zich bevindt. In de CDI staat geprogrammeerd waar het blokje op het vliegwiel zit ten opzichte van de zuiger, zodat hij wel weet wanneer hij de bobine moet laten vonken. Dat doet hij dus ergens net voor of na het bdp (bovenste dode punt) afhankelijk van het toerental.
De zuiger staat per cyclus (inlaat/compressie/arbeids/uitlaat slag) 2x in het bdp en zal dus ook 2x vonken. 1 x van compressie naar arbeids slag en 1 x van uitlaat naar inlaat slag.
Dus technisch gezien zou je de krukas 180 graden verkeerd kunnen zetten ten opzichte van de nokkenas en dan nog zal de motor lopen zonder dat er iets vreemds gebeurd.