Compressieslag of uitlaatslag?

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#11 » 27 mei 2021, 16:24

Vreemd. Ik had verwacht dat er op z'n minst een extra afdichting zou zitten. Qua aandraaien deed ik kruislings, elke keer een beetje strakker.
Wordt de lekkage misschien veroorzaakt door de ovalen opening die linksonder zit? Omdat er wat olie in de lege ruimte kan blijven zitten, wat vervolgens naar buiten gedrukt wordt en de pakking beschadigd.

Op internet zijn (voor 139FMB) alleen pakkingen te vinden met een ovalen opening, heeft iemand een linkje naar een site die zo'n pakking aanbiedt met een ronde opening? Of anders een suggestie om iets in de opening te doen, zodat de olie niet kan blijven zitten?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#12 » 27 mei 2021, 17:35

Mark22 schreef:Vreemd. Ik had verwacht dat er op z'n minst een extra afdichting zou zitten. Qua aandraaien deed ik kruislings, elke keer een beetje strakker.
Wordt de lekkage misschien veroorzaakt door de ovalen opening die linksonder zit? Omdat er wat olie in de lege ruimte kan blijven zitten, wat vervolgens naar buiten gedrukt wordt en de pakking beschadigd.

Op internet zijn (voor 139FMB) alleen pakkingen te vinden met een ovalen opening, heeft iemand een linkje naar een site die zo'n pakking aanbiedt met een ronde opening? Of anders een suggestie om iets in de opening te doen, zodat de olie niet kan blijven zitten?


Hij lekte al dus heb jij het niet kapot gedraaid. Alle pakkingen voor dit blok hebben dat ene ovaal, tekening is ook niet echt representatier (is van een Chinese pitbike a la Orion). Iets erin of erbij gaat ook niet lukken vanwege druk en temperatuur. Vloeibare pakking maakt het alleen maar erger als het overal terecht komt, nooit op de cilinder gebruiken.

Goed kijken of je cilinder en blok daar waar de pakking ligt helemaal glad zijn, putjes roest en je pakking gaat lekken. Ook goed alle oude pakkingsresten verwijderen. Je kunt de boel laten afvlakken als het niet glad is, maar hopelijk ligt het aan de cilinder. Die is goedkoper te vervangen.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#13 » 28 mei 2021, 12:59

Vanmiddag zal ik de boel weer uit elkaar halen. Hopelijk gaat de olie er nog enigzins goed uit aangezien de motor niet aangezet kan worden om de boel op te laten warmen. Klopt het dat de kopmoeren op 10-12Nm gedraaid moeten worden? Want dan lag het tenminste niet aan te strak aangedraaide moeren. Daarnaast zie ik soms ook dat er rechtsonder een normale moer geplaatst wordt ipv een kopmoer. Maakt dit uit?

En er een verschil tussen het gebruiken van een platte schroevendraaier en een pakkingschraper? Ik zie die pakkingschrapers te koop van 3 tot 25 euro dus vraag me af of het waard is om die apart te bestellen.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#14 » 28 mei 2021, 14:15

Voor de pakkingen gebruik ik een stanleymesje, mesje eruit en op z'n kant als een verfschraper. Wel voorzichtig doen, zeker met een nieuw mesje.

Kopmoeren zet ik eerst op 12, daarna nog een keer op 15Nm. Normale moer, 1 bout met een koperen ring viel mij ook al op. Heb het weleens nagevraagd maar ook nog nooit een antwoord op gekregen.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#15 » 28 mei 2021, 14:58

De oorzaak van het lek is inmiddels bekend. Zo te zien heeft de vorige eigenaar een schroevendraaier gebruikt om de cilinderkop eraf te krijgen. Het ligt dus niet aan de pakkingen, ringetjes of strakheid van de bouten.

Hopelijk is het te zien op de afbeelding. Maar de lekkage zit precies richting de olietoevoer.

Vloeibaar aluminium lijkt een mogelijke oplossing, maar dat moet natuurlijk wel precies vlak met de rest komen te liggen.
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#16 » 28 mei 2021, 16:37

Oei, oei wat een beunhaas is dat geweest. Zuiger heeft dan bij de vorige eigenaar waarschijnlijk in het TDC vastgezeten in de cilinder. Hij had toen beter op de zuiger kunnen rammen, dan had ie het bottom end niet vern**kt.

Je kunt de put opvullen met aluminium TIG lassen en dan opnieuw afvlakken. Je pa is lasser toch? Iemand met een draaibank vinden en je bent er. Of zelf heel precies met een vijl proberen.

Geheel nieuw blok kost trouwens maar 300 euro, dus je kunt ook lekker gaan klooien met vloeibare pakkingen/vloeibaar aluminium. Moet wel goed hittebestendig zijn.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#17 » 28 mei 2021, 17:43

Voor mij is 300 euro niet "maar 300 euro" hahaha. Al die tijd en moeite om het oude blok eraf te halen, nieuwe erop te zetten + blok inrijden gaat mij te ver. Dan koop ik liever gelijk een andere brommer die niet lekt. Ook mijn vader heeft geen tijd om er aan te lassen, dus heb meteen maar dat vloeibare spul gekocht.

Ik bedoelde trouwens dat de lekkage links van het tapeind zat en niet daaronder.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#18 » 28 mei 2021, 18:31

300 euro is een smak geld, ik heb ze ook liever in m'n zak. Maar dan is je brommer wel meteen weer op en top, en geld waard (verkoop je 'm zo voor 1100 ipv 600, kun je zelf een mooiere nieuwe halen ). Blok eraf halen is een kwestie van een paar (2) bouten loshalen, kratje bier eronder en met 2 man de brommer optillen. Stuk minder werk als de cilinder eraf halen.

En het werk is leuk toch? Volgens mij heb je in een week aardig wat geleerd en gedaan. 'T is frustrerend dat het niet meteen goed gaat, maar alle begin is moeilijk.
Volgende keer herken je een verragde cilinder direct, bij je pakkingen moeten alle delen glimmen en effen zijn.

Heb je Bison Combi Metaal gekocht of een ander merk?
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#19 » 28 mei 2021, 19:17

Ik heb JB-weld Steelstik gekocht. Bestand tegen hoge temperaturen, hardt relatief snel en heb veel positieve reacties gelezen. Komt volgende week pas binnen dus deze week zal maar ik met de fiets gaan genieten van het mooie weer :thumbsup:

Het sleutelen is opzich best leuk en de cilinderkop kan ik inmiddels wel dromen, maar het kost een hoop tijd en geld om al die specifieke middeltjes, onderdelen en tools te kopen, die je daarna bijna nooit weer gebruikt. Al helemaal als blijkt dat het de eerste keer niet goed is gegaan. Ik koop geen brommer om binnen een paar weken honderden euro's aan onderhoud te plegen.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#20 » 29 mei 2021, 00:04

Dit is ook geen onderhoud meer :D en het hangt er allemaal vanaf hoeveel geld je voor de brommer hebt betaald.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer