Compressieslag of uitlaatslag?

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#1 » 25 mei 2021, 18:57

Vanmiddag heb ik de zuiger van de aandrijfstang gehaald om schoon te maken. Bij het terugplaatsen is deze stang gaan draaien waardoor die niet meer goed afgesteld staat op de kleppen (ik weet ook niet welke kant ie is opgedraaid).
Weet iemand hoe je kan zien of de zuiger een compressieslag maakt of uitlaatslag, zonder de motor te hoeven starten? De kans is nu 50% dat de bougie de vonk geeft bij de uitlaatslag, en dat risico wil ik absoluut niet nemen.
0 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#2 » 25 mei 2021, 19:46

Ik neem aan dat de bovenliggende nokkenas in de cilinderkop wordt aangedreven door een ketting. Er moeten merktekens staan op het nokkenastandwiel en waarschijnlijk ook op de ketting. De krukas zal aan de vliegwielzijde ook ergens merktekens hebben. Een werkplaatshandboek zal uitkomst brengen. Als de timing van de nokkenas verkeerd is kunnen de kleppen de zuiger raken.
1 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#3 » 25 mei 2021, 20:00

Bij de compressieslag kun ja beide kleppen met de hand bewegen omdat beide gesloten zijn. Je kunt met de hand dan de klepspeling voelen. Bij de uitlaatslag staat er een klep open.
Bougie eruit halen en de zuiger naar het bovenste punt zetten. als je uitlaatklep ingedrukt wordt is het de uitlaatslag, en als beide kleppen dicht blijven is het de compressieslag.
Marc heeft wel een goed punt. Zorg dat je timing op de merktekens goed is afgesteld!
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#4 » 25 mei 2021, 21:06

Vliegwiel op top dead center zetten (T markering), en dan de markering op het tandwiel van de nokkenas/distributie gelijk zetten met de markering op de cilinderkop. Daarna je distributieketting spannen.

Je kunt dan aan je vliegwiel draaien met de hand (bougie eruit) en de slagen en kleppenstand controleren zoals @Ronin84 mooi verwoorde.

Timing 139FMB googelen en je krijgt er beeld bij op YT. Dit blok zit op enorm veel brommers, kun je alles over vinden als je een beetje moeite doet.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#5 » 25 mei 2021, 22:58

Mark22 schreef:De kans is nu 50% dat de bougie de vonk geeft bij de uitlaatslag,


Dit zal een 1 cilinder die zijn ontsteking tijdstip van het vliegwiel neemt altijd doen. Dit heet wasted spark.

De pickup bij je vliegwiel ( de sensor die het blokje op je vliegwiel detecteert) weet namelijk niet welke slag de motor op dat moment maakt. Hij meet alleen het toerental (hoe vaak het blokje langskomt in een bepaalde tijd) en wanneer het blokje langs komt, aan de hand van die twee gegevens geeft de CDI aan de bobine de opdracht om te vonken.

Ook de CDI weet niet welke slag de motor maakt, hij weet namelijk niet in welke positie de nokkenas zich bevindt. In de CDI staat geprogrammeerd waar het blokje op het vliegwiel zit ten opzichte van de zuiger, zodat hij wel weet wanneer hij de bobine moet laten vonken. Dat doet hij dus ergens net voor of na het bdp (bovenste dode punt) afhankelijk van het toerental.

De zuiger staat per cyclus (inlaat/compressie/arbeids/uitlaat slag) 2x in het bdp en zal dus ook 2x vonken. 1 x van compressie naar arbeids slag en 1 x van uitlaat naar inlaat slag.

Dus technisch gezien zou je de krukas 180 graden verkeerd kunnen zetten ten opzichte van de nokkenas en dan nog zal de motor lopen zonder dat er iets vreemds gebeurd.
3 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#6 » 26 mei 2021, 01:21

Bedankt voor de reacties allemaal. De motor startte als normaal dus dat is opgelost :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#7 » 26 mei 2021, 23:10

Mark22 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. De motor startte als normaal dus dat is opgelost :thumbsup:


En nu de grote vraag: lekt 'ie nog olie bij de voetpakking? Hoe zag het eruit, foto's?

Naast hulp verlenen vinden we het hier ook leuk om te zien en lezen wat jij zag en wat je ervaringen waren.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#8 » 27 mei 2021, 08:12

TDC 'voel' je toch ook omdat de zuiger dan op het hoogste punt komt en de motor zwaarder gaat draaien vanwege de compressie? In combinatie met de tekens op het nokkenastandwiel bepaal ik zo of de motor op TDC staat.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#9 » 27 mei 2021, 10:51

BadWeather schreef:
Mark22 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. De motor startte als normaal dus dat is opgelost :thumbsup:


En nu de grote vraag: lekt 'ie nog olie bij de voetpakking? Hoe zag het eruit, foto's?

Naast hulp verlenen vinden we het hier ook leuk om te zien en lezen wat jij zag en wat je ervaringen waren.


Dat is nou het leuke, het lekt nu ontzettend snel op precies dezelfde plek :schater:

Ik weet niet precies waar het aan ligt, de dopmoeren zijn goed aangedraaid en ik heb een filmpje (van hetzelfde motorblok) stap voor stap gevolgd. Misschien dat één van de ringetjes verkeerd is gaan zitten bij het plaatsen van de cilinderkop, of dat ik een pasbusje aan de verkeerde kant heb teruggezet. Dus ja, al het werk van de afgelopen 2 dagen mag helemaal opnieuw :(

Deze pakkingen zitten er nu op: https://4taktwinkel.nl/Pakkingset-kop-c ... t-kop-50cc
De lekkage zit links onderin, bij de ovale opening. In het filmpje plaatsen ze daar geen ringetje o.i.d., maar bij de koppakking doen ze dat wel. Is dat misschien de reden dat er zoveel lekkage is?

Moeilijk is het niet, het kost gewoon ontzettend veel tijd om alle boutjes los te krijgen en de boel weer vast te zetten...
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Compressieslag of uitlaatslag?

Bericht#10 » 27 mei 2021, 16:16

Volgens mij eenzelfde soort blok:

Afbeelding

Afbeelding

In het slechtste geval zijn de kopbouten niet kruislings aangedraaid en kan de cilinder, of erger het bottom end krom zijn. Je zou een dikkere pakking kunnen gebruiken, of zelf snijden uit pakkingpapier. Hierdoor komt je zuiger wel lager in top dead center wat de verbranding beïnvloed.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer