Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#51 » 25 aug 2021, 13:02

ja, gewoon een beetje afjoeksen aan de uiteinden.
Het belangrijkste is dat dat plaatje op de plek blijft waar het achter de as blijft hangen.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#52 » 25 aug 2021, 14:20

....en die ketting is veel te droog, lekker invetten dat ding!
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#53 » 25 aug 2021, 21:56

Er zat nog wel aardig wat vet op, maar heb nog een volle fles staan dus dat komt goed.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#54 » 28 aug 2021, 20:03

Zojuist met een beetje moeite de oliekap eraf gehaald en de oliefilter gecontroleerd. In de oliekap zelf zat geen opgedroogde troep, dus dat is goed. In de filter zaten meerdere minuscule stukjes metaal en wat zwarte troep, maar dat verbaast me niet zoveel. Ook heb ik de speling gecheckt op de onderdelen, maar ik ben bang dat er zo niks te fixen valt. Horizontale speling op het stervormig plaatje is 1-2mm en op het grote tandwiel (en as) 2-3mm. Op de koppeling zit geen speling. Zie onderstaande afbeeldingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#55 » 28 aug 2021, 23:05

OK, dat ziet er dus wel goed uit.
De hoeveelheid spaandertjes in het filter valt ook wel mee.

Die speling die je noemt, is die radiaal of axiaal?
Dus als je de tandwielen draait, of als je er in de richting van de as beweegt?

Als volgende, voor het blok gesplitst wordt, zou ik denk ik het dekseltje achter het vliegwiel los halen.
Daar zit de kettingspanner van de distributie en het aandrijfwiel van de oliepomp.
Je hebt nu toch de olie er uit.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#56 » 29 aug 2021, 00:23

De speling is axiaal, niet iets wat het probleem kan veroorzaken dus. Misschien helpt het als ik zeg dat ik een tijd na het fixen van de olielekkage geen last had van de versnellingsbak, terwijl die daarvoor (heel) soms nog wel eens een harde tik wilde geven. Toen de cilinderkop uit elkaar lag had ik ook even de kap van het vliegwiel eraf gehaald (maar meer eigenlijk ook niet).

Ik kan misschien maandag kijken naar die klep achter het vliegwiel, maar het blok splitten gaat niet gebeuren. Dan moet ook nog de cilinderkop en alles er weer af, en daar heb ik geen tijd en ruimte meer voor. Dan zet ik liever de brommer gelijk in de verkoop aangezien er dit jaar toch nauwelijks nog mee gereden wordt.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#57 » 03 sep 2021, 17:39

Zojuist de olie weer bijgevuld, ketting extra gesmeerd en een proefritje gemaakt van ~30km. Tot mijn verbazing klonk het hele blok soepel, ook bij bochten. Natuurlijk is het afwachten hoe het klinkt bij langere ritten, maar 30km is genoeg om de boel goed op temperatuur te krijgen. Dus het verschijnsel dat het blok alleen rammelt met een warme motor is niet meer aan de orde.

Toen ik nog een lekkage had bij de cilinderkop, was dit gerammel ook al (in kleine mate) aanwezig, maar toen alles weer in elkaar zat kon ik zo'n 600-800km probleemloos rijden. Hopelijk is dat nu ook het geval.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#58 » 03 sep 2021, 19:04

Lag het euvel dan niet bij het slecht geborgde voortandwiel? Ketting kan een flinke tik geven teken je kappen en frame, en het lijkt me logisch dat ie in bochten vanalles tegenkomt als het tandwiel scheef loopt en de ketting slap staat.

Anywho, blij dat je weer rijdt. Is toch het leukste van de hobby.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#59 » 03 sep 2021, 20:36

Het zou een verklaring kunnen zijn, maar het lijkt me niet logisch. Toen ik het tandwiel eraf haalde zat er totaal geen speling op, dus die kon niet heen en weer bewegen. Dat het ketting ergens tegen aan sloeg zou wel kunnen, bij m'n fiets heb ik ook wel eens dat het ketting een tand wil overslaan als ie al een tijdje niet is schoongemaakt / gesmeerd. Eenmaal gesmeerd merk je er niks meer van.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#60 » 03 sep 2021, 21:38

De kettingspanning heeft invloed op je koppeling dus het zou maar zo kunnen. Lekker in 't vet en goed de speling (1,5 a 2cm op het slapste punt) in de gaten houden. Je hoort het zelfs bij het lopen met de brommer als je ketting te slap ligt, dan ratelt en tikt het een stuk meer.

Bij een strakkere ketting krijg je 'm ook makkelijker in neutraal en van 1 naar 2, is mijn ervaring.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer