Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#41 » 13 aug 2021, 21:34

Ik rij 's winters niet, dus ik heb meteen de eerste winter het ding gestript en overgespoten en gebitakt.
Maar goed, toen was ie ook nog nieuw.

Achter ziet het tandwiel er nog wel aardig uit.
Je zou er een 56 tands op kunnen zetten zodat je sneller optrekt...
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#42 » 13 aug 2021, 22:47

Weet je toevallig wat het verschil in topsnelheid is? Sneller optrekken is zeker fijn, ook neem ik aan dat hellingen wat makkelijker gaan. Maar als het meer dan 5kmh is, hou ik de originele vertanding.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#43 » 14 aug 2021, 12:57

De top wordt niet veel hoger, maar hij trekt dan ook nog aardig in de 4.
Da's wel fijn want dan hoef je iet telkens terug te schakelen als je een brug opgaat of zo.
Ook met de originele vertanding kreeg ik hem met wind mee wel eens tot 70 op de teller, dus het is zowizo goed om een begrensde CDI te gebruiken.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#44 » 14 aug 2021, 13:31

Mark22 schreef:Weet je toevallig wat het verschil in topsnelheid is? Sneller optrekken is zeker fijn, ook neem ik aan dat hellingen wat makkelijker gaan. Maar als het meer dan 5kmh is, hou ik de originele vertanding.


Verschil in snelheid is rond de 2 a 3 km per uur, vrij weinig voor de investering.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#45 » 15 aug 2021, 12:50

Het gaat ook niet om het opvoeren van de snelheid, maar om het ding beter te laten optrekken.
Met 12/52 tandwielen klopt de versnellingbak niet met de toerenkarakterestiek motor.
Je zit dan in zijn vier op een veel te laag toerental.
De CDI ontgrenzen helpt wel, maar dan nog is het niet van harte.

Met 12/56 word de 1 wel een beetje kort, maar de andere versnellingen werken beter.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#46 » 15 aug 2021, 13:20

Met de originele vertanding, wat is een aangeraden maximale snelheid (ivm hoog toerental) als je rechte stukken rijdt? Op de routes die ik rij zitten stukken van 3 tot 5km waarbij je constant vol gas kan, maar ik kan me voorstellen dat het motorblok niet blij wordt als je voor een langere tijd op hoge toeren rijdt.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#47 » 15 aug 2021, 15:18

Tandwiel en ketting zijn vervangen en de boel eromheen is schoongemaakt. Alleen de kap van de olie wil er niet van af. Kun je gewoon WD-40 rondom de pakking spuiten en hopen dat het loslaat? Of moet dat op een andere manier?

En nee ik ben niet één van de onderste bouten vergeten :lol:
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#48 » 15 aug 2021, 17:49

Voorzichtig een paar tikjes met de rubber/plastic hamer geven. Even laten schrikken.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#49 » 16 aug 2021, 11:15

yep, en NOG een keer kijken of er echt geen boutje meer vast zit. (schade en schande en zo...)
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#50 » 24 aug 2021, 21:28

Eerder vanavond rolde ik de AGM uit de garage om de oliekap eraf te halen (had er eindelijk wat tijd voor), maar het ketting liep niet helemaal lekker. Blijkbaar zit het borgingsplaatje bij het kleine tandwiel net niet goed (zie foto).
Doordat de gaten in het tandwiel niet uitgelijnd zijn met de ketting, komt de buitenkant van het borgingsplaatje niet in het holle deel van de ketting, waardoor het ketting steeds tegen het plaatje tikt.

Kan dit simpel opgelost worden door de buitenkant een klein beetje te slijpen? Het oude borgingsplaatje zat ook niet mooi uitgelijnd (zie foto van oude situatie op 4e pagina).

Afbeelding
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer