Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#1 » 01 aug 2021, 21:47

Daar ben ik weer met een mechanische vraag over de AGM Caferacer :lol:

Ditmaal over een geluid van de versnellingsbak bij het sturen. Wanneer ik voor een bocht terugschakel naar de derde versnelling en een beetje schuin ga om de bocht te maken, komt er een alles-behalve-prettig geluid uit de versnellingsbak. Hoe schuiner ik ga, hoe harder het geluid en hoe harder ik het voel. Dit is meer te merken bij bochten naar links dan naar rechts. Soms als ik dan weer rechtop rij en gas geef, voel en hoor ik nog 1 of 2 tikken bij m'n voeten.

Nou weet ik dat de versnellingsbak van deze Chinese brommer niet bepaald fantastisch is, maar het geluid en de tikken die er vandaan komen zijn echt niet goed. Weet iemand toevallig wat de oorzaak kan zijn? Het feit dat het vooral te merken is bij bochten naar links geeft naar mijn idee aan dat er een onderdeel bij de linkerzijde van de aandrijfas los/versleten is, waardoor de boel niet lekker loopt. Ik weet echter niet hoe de versnellingsbak in elkaar zit en of deze makkelijk te inspecteren is. Daarnaast wordt het pas merkbaar na ~25km gereden te hebben, na ~50km durf ik niet meer in te leunen omdat het geluid te erg wordt :cry:

Er staat 4800km op de teller, oliepeil zit nog ruim boven het minimum. Het probleem was 2 ritten geleden nauwelijks aanwezig.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#2 » 01 aug 2021, 23:17

Ik denk dat er iets niet goed zit in je koppeling, het deel wat je versnellingen aandrijft. Deze is of heel erg versleten, of heel slecht afgesteld/los. Zelf zou ik nu gaan sleutelen of iemand anders/garage/dealer laten kijken, hoe meer tikken = meer slijtage.

Wel nog wat vragen:

- ketting gesteld, koppeling gesteld, geen speling op de hevel?

- het gebeurt in bochten, ook in elke versnelling? Zo kun je de versnellingsbak/tandwielen uitsluiten.

- werkt de schakelindicator op je teller goed? De pick-up zit op het boutje van de schakelvork, die je koppeling aandrijft. Aan de andere kant zat je olielekkage.

- koppeling inhouden in de bocht? Zelfde symptomen?

Als de tandwielen nog goed zijn kan je koppeling los zitten. Koppeling versleten lijkt me gezien het aantal km's niet waarschijnlijk. Maar je weet niet hoeveel kilo dat ding bij zn vorige eigenaar een alp op heeft gesleept, met welk oliepeil.

Maar voelbare tikken en bijgeluiden zijn wel een red flag, voorzichtig diagnose ritjes kan, gezien het feit dat het alleen na 25 km gebeurt dus als de koppeling goed warm is. Metaal zet uit, dus ik hoop onderhoud/afstellen.

In de Sachs Madass workshop manual, zie @Janvb z'n topic, staat precies wat je moet doen om de koppeling te onderhouden. Mag de nieuwe olie er weer uit...

Je krijgt wel een workshop motortechniek bij deze brommer cadeau! :cheers:
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#3 » 02 aug 2021, 11:19

- ketting gesteld?
Ketting moet wel even schoongemaakt worden, maar er zit niet teveel speling op. Ook de tandwielen zijn nog goed.

- koppeling gesteld?
Geen idee eerlijk gezegd. De koppeling grijpt pas laat aan, maar als ik de revs goed match schakelt ie probleemloos.

- geen speling op de hevel?
Hevel kan verticaal wat heen en weer bewegen, maar horizontaal lijkt het prima.

- het gebeurt in bochten, ook in elke versnelling? Zo kun je de versnellingsbak/tandwielen uitsluiten.
Vooral de derde versnelling aangezien ik daarmee de gemiddelde bocht neem. Soms in de tweede. Laatst voelde ik ook voor het eerst een tik in de vierde versnelling. Dit was toen ik met een afgekoelde motor een helling afreed en daardoor al snel naar de 55kmh ging.

- werkt de schakelindicator op je teller goed? De pick-up zit op het boutje van de schakelvork, die je koppeling aandrijft. Aan de andere kant zat je olielekkage.
Die werkt goed, tot nu toe geen problemen mee gehad.

- koppeling inhouden in de bocht? Zelfde symptomen?
Weet ik zo niet, zal ik later een keer moeten testen.

Wat ik laatst wel had was dat het motorblok bij het wegrijden erg veel moeite had. Dit was toen ik voor het stoplicht stond en in de eerste versnelling weg wilde rijden. Ik weet niet of dit komt door een slecht aangrijpende koppeling of valse lucht (dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het niet tijdens het rijden merkbaar is). Tijdens het wachten af en toe wat gas geven (met koppeling ingehouden) lijkt te helpen.

Het is inderdaad een doe-het-zelf project op wielen geworden. Beetje jammer dat er weer een nieuw probleem is zo halverwege de zomer... Herstellen zal een hoop tijd en geld kosten en doorrijden maakt het alleen maar erger. Na het fixen van de olielekkage heb ik zo'n 600km probleemloos kunnen rijden. Ik zal die workshop manual even grondig doornemen en hopen dat het in ieder geval makkelijk te inspecteren is. Daadwerkelijk herstellen wordt een heel ander verhaal...
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#4 » 02 aug 2021, 12:03

Ik zou eens de rechterkap van het blok afhalen (olie alert! :-D ) en dan kijken of dat plaatje waarmee de bak in de versnelling gehouden wordt niet los is gerammeld.
Dat is een stervormig plaatje dat op het eind van de as van de schakelwals zit.
Een rolletje drukt daar op zodat de wals alleen in bepaalde standen blijft staan.
Ik heb vorig jaar een caferacer onder handen gehad waar dat plaatje los was gelopen. Dat gaf ook geknak en getikt.

Het werkplaatshandboek heb ik op mijn dropbox gezet, omdat de originele bron kwijt was:
Janvb @ Werkplaatshandboek voor 139MFB (AGM caferacer, Hanway RAW50, etc.)

Zie blz 16 voor de afstelling van de koppeling.
Zie blz 68, onderdeel 7 voor dat stervormig plaatje.

Een pakking heb je voor een euro of 5 bij 4taktwinkel, of anders op Allie.
Als je hier de koppakking van weggooit, dan ben je nog goedkoper uit! :-D
https://www.aliexpress.com/item/32815762268.html
(even onder voorbehoud, zo op de plaatjes lijkt het voor hetzelfde onderblok)
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#5 » 02 aug 2021, 13:26

oh, en gewoon de nieuwe olie opvangen en weer teruggooien hoor.... :-D
Als je maar zorgt dat er geen rommel invalt, niks aan de hand.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#6 » 02 aug 2021, 13:48

Het lijkt erop dat je de cilinderkop niet hoeft te verwijderen, dus het is te doen. Olie eruit > kap eraf > koppeling plaat eraf (als geheel mag ik hopen) > groot en klein tandwiel eraf en klaar. Kan ik ook meteen kijken naar de lagers en eventueel de individuele koppelingsplaten.

Ben alleen wel bang dat het een heel gedonder gaat worden doordat het zo laag bij de grond is. Ik heb geen plek waar ik meerdere dagen kan sleutelen en tegelijkertijd alle onderdelen geordend kan houden. Straks blijkt het toch in de versnellingsbak te zitten, dan ben ik nog verder van huis.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#7 » 02 aug 2021, 16:49

Je kan altijd nog een tweede blokje kopen, dan kan je met de ene rijden en aan de andere sleutelen! :-D

289 euri
https://www.brinkmotoren.nl/motorblokke ... d_atv/3445
1 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#8 » 02 aug 2021, 17:00

Dat is inderdaad een optie, 290 euro valt mee. Moet dan alleen nog even uitzoeken hoe het motorblok als geheel gedemonteerd kan worden, zonder dat ie ineens op de grond valt. Nadeel is dat ik niet sta te springen om dat nieuwe blok honderden kilometers lang in te rijden, 't is soms al traag genoeg bij vol gas.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#9 » 02 aug 2021, 17:39

Uitlaat los aan de cilinder.
Kabelboom en de massadraad los van het blok.
Bocht en carburateur er af.
Ketting losmaken bij het schalmpje en van het voortandwiel afhalen.
Buisframe onder het blok er af. (kan ook met dat frame er op, maar dan buts je geheid de verf eraf)
Twee bouten er uit en je hebt 'm er af.

Het kan zijn dat je een andere stekker aan de draden moet zetten die uit het nieuwe blok komen.
Zie mijn posts over full wave gelijkrichters en over de draadkleuren van chinablokjes.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#10 » 02 aug 2021, 18:21

Buisframe eraf en het blok aan de onderkant stutten, bij de monkey en Devil ging het met een krat bier goed, blokken hout is een optie. Blokbouten (2) losdraaien en hele brommer met 2 man van het blok aftillen, of je rug vernachelen en het alleen doen (mijn manier, stuur optillen en brommer wegdraaien van het blok).

Bij leertouwer.com koop je een zilveren blok voor 265, incl alle elektronica. Die heeft ook de complete versnellingsbakindicator met draden zoals op de Caferacer zit.

Let wel dat je zijstandaard aan je blok vast zit, das wel een uitdaging. Monkey is gelukkig wat handzamer dan een Caferacer.

Je zou ook voor 100 een monteur er naar kunnen laten kijken.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer