Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#31 » 11 aug 2021, 12:23

Ben er nog niet aan toegekomen. Maar hopelijk lukt het deze week nog...

Ben alvast begonnen met olie eruit halen en de bouten los te draaien. In de handleiding zie ik op blz 64 dat ik een clutch holder / crownnut wrench nodig heb voor de "lock washer tab". Is daar een alternatief voor? De kap van de oliecarter is er nog niet af en wil wel alle nodige tools ter beschikking hebben voordat ik verder ga.
0 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#32 » 11 aug 2021, 16:31

Heb ondertussen ook de ketting bekeken, was maar een klein beetje vies :P
Met een doek en wat WD-40 kom je al een heel eind. De zwarte kap boven de ketting en de ketting zelf moeten nog even eraf gehaald worden voor een grondige reiniging.

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#33 » 11 aug 2021, 20:56

Dat is wel een makkelijk gereedschap voor die taak, je zou met een hamer en schroevendraaier kunnen beunen maar dat kan tot schade leiden. Hij moet ook op 40 a 45 nm terug dus dat wordt een moeilijke gok.

Daarnaast moet je ook het lipje weer precies in de groef van de kroonmoer krijgen, precisiebeunen!

Maar zou je niet eerst kijken naar het boutje op de stervormige plaat zoals getipt door Jan. Open hart chirurgie of een nieuw blok kan altijd nog.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#34 » 12 aug 2021, 21:11

Ik zie vooral een heule droge roestige ketting! :-D

Lekker invetten met iets van kogellagervet of zo.
Iets dat niet te makkelijk er uit loopt als het warm is.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#35 » 12 aug 2021, 21:33

Het voortandwiel is ook al goed versleten, golfjes in plaats van tanden. Dit is hard aan vervanging toe.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#36 » 12 aug 2021, 22:20

Heb nog een nieuw ketting en voortandwiel liggen, dan is het beter om ze beide te vervangen, scheelt ook weer schoonmaken. Achtertandwiel is nog goed geloof ik (geen puntige tanden of golfjes), morgen even controleren.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#37 » 13 aug 2021, 00:04

Beter gelijk mee vervangen, dan slijten de 3 op elkaar in en gaat het langer mee.

Kun je gelijk de vertanding aanpassen naar je wensen, iets meer trekkracht en minder topsnelheid of vice versa. Is al heel veel over geschreven op het forum.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#38 » 13 aug 2021, 14:01

Heb ook nog een nieuw achtertandwiel, maar deze is kleiner en zorgt dus voor een lagere topsnelheid.
Volgens mij is het tandwiel verre van versleten. En gezien de moeite die het kost om het te vervangen, laat ik de oude er gewoon op zitten.
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#39 » 13 aug 2021, 17:58

Zonde van de ketting, dan zou ik deze ketting goed schoonmaken en eventueel in een bak olie leggen en alleen een nieuw voortandwiel monteren. En het setje vervangen als je daar aan toe bent.

Het is inderdaad een kloteklus, zit een dikke seegerring die de boel borgt. En die is er niet makkelijk af en helemaal niet makkelijk erop te krijgen zonder het juiste gereedschap.

Als ik de roest op je frame zo zie zou ik 'm een keer helemaal uit elkaar halen en opnieuw spuiten of laten coaten.
En dan weer als nieuw opbouwen. Leuk winterproject, kost wel veel tijd, moeite en geld!
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Slecht geluid versnellingsbak bij bochten

Bericht#40 » 13 aug 2021, 20:01

De complete brommer uit elkaar halen ga ik absoluut niet doen, kost veel te veel tijd, geld en ruimte. Als het nou een echte retro motor was die ik al jaren in bezit had, was het een ander verhaal, maar voor een goedkope tweedehands Chinese brommer doe ik het niet :P
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer