Bericht#5 » 03 sep 2021, 14:41
He Heinz,
Werkplaatshandboeken en gebruiksaanwijzingen zijn door de importeur geschreven om alle problemen (en aanspraken) te voorkomen. Daarbij kan een servicebedrijf gemakkelijker onderdelen verkopen, want het staat namelijk in het instructieboekje. Een monteur, en dat ben jij ook, kijkt echter of er een noodzaak is. Houdt de scooter in, stottert of hapert de motor, loopt hij onregelmatig, dan kan benzinetoevoer zoals een verstopt filtertje de oorzaak zijn. Blaas eens met perslucht je benzinefilter via de achterzijde leeg tegen een blanco A4-tje. Laat drogen en kijk dan of er veel vuil in zat. Iedere 3 jaar je tank spoelen, voorkomt ook problemen.
Kijk alles bij een beurt gewoon goed na en let vooral op aluminium onderdelen die met brandstof in aanraking komen. Aluminium kan gevoelig zijn voor de bio-ethanol (alcohol) die tegenwoordig toegevoegd wordt aan benzine (soms tot 10%). Ook slangen en kunststof delen kunnen eerder verharden of zelfs gaan brokkelen aan de binnenzijde. Deze overwegend transparante fijne delen (microplastics) zie je niet tot nauwelijks in je filter.
Schuimrubber luchtfilters uitwassen met wasbenzine en goed laten drogen. Dan via de achterkant afblazen met perslucht. Daarna een beetje motorolie of speciale luchtfilterolie erin wrijven. Vervangen.... ongeveer om de 5 jaar.
Fijne groet en succes met het onderhoud.
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”
50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50
www.brommerreizen.nl