Vervangen benzinefilter?

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Vervangen benzinefilter?

Bericht#1 » 03 sep 2021, 11:50

Volgens het WPH moet het benzinefilter van een Kymco na 10.000 km vervangen worden. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een benzinefilter vervangen, en daar ook nog nooit problemen door ondervonden.

Vervangen jullie dit filter wel regelmatig? Het zijn uiteraard de kosten niet, maar ik ben altijd een beetje bang dat het vervangen van het filter tot lekkage gaat leiden.

Nb. ik lees dat het luchtfilter om de 2.000 km vervangen moet worden, terwijl ik al 10.000 km met hetzelfde filter rijd... :schater: Het boekje komt wel zeer conservatief op mij over.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#2 » 03 sep 2021, 13:27

Ik heb op mijn Mash fifty een filter gemonteerd dat tussen de slangen in zit, in plaats van het originele filter achter de brandstofkraan. Dit is dan ook meteen een transparante versie. Als ik zie dat er te veel troep in is gekomen naar mijn zin, vervang ik het filter. Komt ongeveer neer op tussen de 1500 en 200 km, afhankelijk van gebruik en weer. Als ik onderdelen bestel schaf ik ook meteen 5 brandstoffilters mee, dus ik heb er altijd wel eentje liggen (net als bougies trouwens). Zijn de kosten niet, maar je voorkomt er wel carburateur problemen mee. En laten we eerlijk wezen.... Mash is niet de makkelijkste met de carburateurs.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#3 » 03 sep 2021, 14:12

Al die filters vervang ik nooit volgens het boekje, echt alleen wanneer het absoluut moet. Dus als ze kapot zijn of wanneer het onmogelijk wordt ze zelf schoon te maken. Benzinefilters worden amper vuil met de schone benzine in Nederland en die, net als oliefilters, kun je met een goede wasbeurt met Dreft (dat ontvet als de pest) weer helemaal nieuw krijgen meestal. Hetzelfde geldt voor luchtfilters: uitwassen met benzine of in een goed Dreft sopje, even weer invetten (WD40 volstaat bijna altijd) en het kan weer maanden tot jaren mee.

Schuimrubberen luchtfilters worden één keer per jaar vervangen met de grote beurt maar de rest heb ik nog nooit vervangen, alleen schoongemaakt, zowel van Kymco tweetakt als SYM viertakt.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#4 » 03 sep 2021, 14:26

Ronin84 schreef:En laten we eerlijk wezen.... Mash is niet de makkelijkste met de carburateurs.

Dat zou kunnen. Sinds mijn carburateur 4 jaar geleden goed is afgesteld werkt hij probleemloos. Maar voorkomen is beter dan genezen, dat ben ik helemaal met je eens.

Amendoim schreef:Al die filters vervang ik nooit volgens het boekje, echt alleen wanneer het absoluut moet. Dus als ze kapot zijn of wanneer het onmogelijk wordt ze zelf schoon te maken. Benzinefilters worden amper vuil met de schone benzine in Nederland en die, net als oliefilters, kun je met een goede wasbeurt met Dreft (dat ontvet als de pest) weer helemaal nieuw krijgen meestal. Hetzelfde geldt voor luchtfilters: uitwassen met benzine of in een goed Dreft sopje, even weer invetten (WD40 volstaat bijna altijd) en het kan weer maanden tot jaren mee.

Schuimrubberen luchtfilters worden één keer per jaar vervangen met de grote beurt maar de rest heb ik nog nooit vervangen, alleen schoongemaakt, zowel van Kymco tweetakt als SYM viertakt.

Dat gevoel heb ik ook. Benzine is zo schoon dat zo'n filter (mits je geen vuil in je tank hebt) niet echt vies wordt. Maar goed, dat kan je eigenlijk alleen echt testen door een gebruikt filter open te maken.

Ik heb een papieren luchtfilterelement en die kan je niet uitwassen. Een nieuwe kost een tientje, maar het filter is aan de achterkant nog steeds schoon dus hij filtert nog voldoende denk ik.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#5 » 03 sep 2021, 14:41

He Heinz,

Werkplaatshandboeken en gebruiksaanwijzingen zijn door de importeur geschreven om alle problemen (en aanspraken) te voorkomen. Daarbij kan een servicebedrijf gemakkelijker onderdelen verkopen, want het staat namelijk in het instructieboekje. Een monteur, en dat ben jij ook, kijkt echter of er een noodzaak is. Houdt de scooter in, stottert of hapert de motor, loopt hij onregelmatig, dan kan benzinetoevoer zoals een verstopt filtertje de oorzaak zijn. Blaas eens met perslucht je benzinefilter via de achterzijde leeg tegen een blanco A4-tje. Laat drogen en kijk dan of er veel vuil in zat. Iedere 3 jaar je tank spoelen, voorkomt ook problemen.
Kijk alles bij een beurt gewoon goed na en let vooral op aluminium onderdelen die met brandstof in aanraking komen. Aluminium kan gevoelig zijn voor de bio-ethanol (alcohol) die tegenwoordig toegevoegd wordt aan benzine (soms tot 10%). Ook slangen en kunststof delen kunnen eerder verharden of zelfs gaan brokkelen aan de binnenzijde. Deze overwegend transparante fijne delen (microplastics) zie je niet tot nauwelijks in je filter.

Schuimrubber luchtfilters uitwassen met wasbenzine en goed laten drogen. Dan via de achterkant afblazen met perslucht. Daarna een beetje motorolie of speciale luchtfilterolie erin wrijven. Vervangen.... ongeveer om de 5 jaar.

Fijne groet en succes met het onderhoud.
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#6 » 03 sep 2021, 14:45

Heinz schreef:Ik heb een papieren luchtfilterelement en die kan je niet uitwassen. Een nieuwe kost een tientje, maar het filter is aan de achterkant nog steeds schoon dus hij filtert nog voldoende denk ik.


Als papieren filter aan de achterkant vies is, ben je al te laat. Een papieren filter zou ik iedere drie jaar of 15.000 km vervangen.
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#7 » 03 sep 2021, 16:10

Heinz schreef:Dat gevoel heb ik ook. Benzine is zo schoon dat zo'n filter (mits je geen vuil in je tank hebt) niet echt vies wordt.

Ik vind dat met de komst van de ethanol in de benzine, de kwaliteit toch hard achteruit is gegaan hier in Nederland. Ik heb het idee dat vervuiling nu veel sneller op treed als je geen toevoegingen gebruikt.
Zal wel liggen aan de aantasting van pakkingen en slangen. Ik heb niet voor niets het filter zo dicht mogelijk bij de carburateur geplaatst.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#8 » 03 sep 2021, 17:24

Amendoim schreef:even weer invetten (WD40 volstaat bijna altijd) en het kan weer maanden tot jaren mee.


Invetten met WD-40? Ik dacht dat WD-40 juist een ontvetter was :?
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#9 » 03 sep 2021, 17:57

Afbeelding

Afbeelding

Luchtfilter toch maar even vervangen.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Vervangen benzinefilter?

Bericht#10 » 03 sep 2021, 19:22

Heinz schreef:Dat gevoel heb ik ook. Benzine is zo schoon dat zo'n filter (mits je geen vuil in je tank hebt) niet echt vies wordt. Maar goed, dat kan je eigenlijk alleen echt testen door een gebruikt filter open te maken.


Eerlijkheidshalve gezegd heb ik in één van mijn GDs een TWEEDE benzinefilter laten plaatsen ertussen toen ik diep de binnenlanden van Polen naar Rusland ging. Dat kwam van pas bij een "witte" pomp op het platteland van Polen die eigenlijk meer bruin van de roest was. Heel "divers" zeg maar. Anyway, daar zag je de schillen zo je tank in verdwijnen dus toen had ik er zeker voordeel van. Maar voor de rest... vuile olie heb ik wel meegemaakt, maar geen vuile benzine verder.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer