Roestschilfers voorpijp uitlaat

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#1 » 11 sep 2021, 12:37

Voor de herfst zet ik de voorpijp van mijn uitlaat altijd trouw in de olie. Nu moest ik toch aardig borstelen om alle roestschilfers weg te krijgen. Ik ga er vanuit dat het metaal van de uitlaat door dit proces steeds wat dunner wordt totdat de gaten erin vallen en je toe bent aan een nieuwe uitlaat.

Is er naast inoliën nog wat anders te doen om dit proces te vertragen? In het verleden heb ik weleens uitlaten overgespoten maar dat hielp ook niet echt.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#2 » 11 sep 2021, 14:41

In machine fabrieken gebruiken ze ook wel eens een soort spay die anti-cor heet. Speciaal ontwikkeld voor het voorkomen van roest op onbehandeld metaal. Maar volgens gaat dat wel ontzettend meuren en roken als je na de winter je uitlaat voor eerst weer warm rijdt.
Wat je ook kunt proberen is om een steenslag plaat te monteren voor de uitlaat, of een spatlap aan je spatbord hangen. Alle steentjes die opspatten komen dan tegen die plaat aan, en niet tegen je uitlaat. Het chroom op de uitlaat roest namelijk niet, maar het metaal daaronder wel. Als de chroom laag beschadigd is, komt de roest door. Als het chroom beschermd is door die plaat, komen er ook veel minder beschadigingen in.

Op mijn Mash poets ik de uitlaat geregeld met een polijstmiddel voor autolak. Dat haalt de kleine roestvlekjes weg, maar voorkomt geen nieuwe. Het moet gewoon vaak bijgehouden worden, en vervangen houd je er helaas niet mee tegen. Je kunt het wel uitstellen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#3 » 13 sep 2021, 16:17

ik heb hier nog een bus zink-spray staan, zou dat werken op uitlaten?
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#4 » 13 sep 2021, 19:13

Nee dat fikt er af, goeie hittebestendige verf gebruiken. Goed roest en schilfervrij maken en dan spuiten.
:thumbsup:
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#5 » 13 sep 2021, 19:52

Ik wil het wel een keer proberen. Met een komborstel kaal maken en dan in de hittebestendig zetten. Maar destijds ging de pijp snel weer roesten.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#6 » 14 sep 2021, 10:05

Bij de action van die bbq black verf halen en die erop spuiten. Is niet duur, maar werkt goed. Of rustoleum, die heeft ook goede verf maar is wel een stuk duurder.

Na het drogen van de verf moet je het oppervlak goed warm laten worden en daarna is het een kwestie van bijhouden. Een rit van een half uurtje moet genoeg zijn. Het zal waarschijnlijk even een beetje ruiken en roken, maar daarna zit het er goed op.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Roestschilfers voorpijp uitlaat

Bericht#7 » 14 sep 2021, 17:40

:thumbsup: Kijk, dat zijn tips waar we wat aan hebben! :thumbsup:
1 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Aanmelden  •  Registreer