Start problemen Grand dink.

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#21 » 26 jan 2022, 18:34

Trouwens, zowat alle onderdelen met beschrijving en originele partnumbers kun je hier nazien (en eventueel bestellen) : https://www.kymcoersatzteilshop.de/inde ... =61_76_768

De startmotor kun je ook tijdelijk afkoppelen terwijl je het probleem onderzoekt. Een GD kun je tenslotte starten met kick an sich. Jammer dat je niet dichterbij woont want ik heb een pakhuis vol Grand Dink onderdelen. Was makkelijk geweest om te testen.
1 x

Gebruikersavatar
George van Hillo
Berichten: 23

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#22 » 26 jan 2022, 19:31

BadWeather schreef:Dat groene draadje van de cdi is voor een pulsopnemer en die heeft de GD niet, wat @Amendoim al zei africhten gebeurt niet elektronisch.

Het lijkt me een probleem met je relais, gezien de motor draait. Misschien een draadje verwisseld, beschadigd of losgeraakt?


Ik heb nog een andere cdi liggen weet alleen niet of die van mijn oude dink classic is geweest of van de new dink 2takt of 4takt weet niet of dat veel uitmaakt.
Zal iig is even kijken naar de variobus.

Ik denk dat het de relais zal zijn dan zover ik kan zien zit alles nog vast en zie ik buiten het ingetapte deel geen beschadigingen en heb daar verder niks mee gedaan met de bedrading zag net wel dat er sym op het relais staat.
1 x

Gebruikersavatar
George van Hillo
Berichten: 23

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#23 » 26 jan 2022, 19:34

Amendoim schreef:Trouwens, zowat alle onderdelen met beschrijving en originele partnumbers kun je hier nazien (en eventueel bestellen) : https://www.kymcoersatzteilshop.de/inde ... =61_76_768

De startmotor kun je ook tijdelijk afkoppelen terwijl je het probleem onderzoekt. Een GD kun je tenslotte starten met kick an sich. Jammer dat je niet dichterbij woont want ik heb een pakhuis vol Grand Dink onderdelen. Was makkelijk geweest om te testen.


Zal is een kijkje nemen op de site thnx.

Ja idd tis niet naast de deur die kant kom ik alleen maar als we een dagje terug gaan naar Rotterdam op familie bezoek
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#24 » 26 jan 2022, 22:53

George van Hillo schreef:Ik heb nog een andere cdi liggen weet alleen niet of die van mijn oude dink classic is geweest of van de new dink 2takt of 4takt weet niet of dat veel uitmaakt.


Classic Dink, Grand Dink en G-Dink zijn zowat allemaal hetzelfde. Zelfs de Super 9 is voor het overgrote deel compatible met die andere drie qua onderdelen. Allemaal tweetakt en dat is nu eenmaal eenvoudiger en meer compatible. Die kun je dus in principe over en weer wisselen en gebruiken. Viertakt en van andere merken moet je wel mee oppassen. Een viertakt CDI kan gekke dingen veroorzaken. En New Dink, hmmm, voor zover ik weet zijn New Dinks ook altijd viertakters geweest. Oppassen dus.

Maar ik denk niet dat het in je CDI zit, zo te horen en net zoals @BadWeather zegt. Doet je CDI het niet, dan doet je hele scoot het niet. Het relais baart mij dan meer zorgen, ook omdat het van een compleet ander merk is. Je erft altijd de ellende van je voorganger maar in dit geval lijkt het ook iemand geweest te zijn die, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, met spreekwoordelijk "plakband en kauwgum" heeft geprobeerd de machine rijdend te krijgen en te houden.

Ga dan maar puzzelen. Één voordeel: het is tenminste niet saai. Blijft altijd spannend.

Soms kom je inderdaad de leukste dingen tegen bij een gebruikte machine:

Afbeelding

En dat is bij lange na nog niet het ergste dat ik ben tegengekomen. Maar daar komen nog topics over :-)

Trouwens, de luchtslang waarvan ik je zei dat je die het beste kunt afkoppelen, is deze :

Afbeelding

Deze is al op de helft afgekoppeld. Gaat dus van je luchtfilter naar voren toe naar die "scoop". Met een tie-ripje omhoog losjes vastzetten aan je frame of aan de carb en je hebt er nooit meer last van de "de wind erin slaat".
1 x

Gebruikersavatar
George van Hillo
Berichten: 23

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#25 » 27 jan 2022, 09:03

Amendoim schreef:
George van Hillo schreef:Ik heb nog een andere cdi liggen weet alleen niet of die van mijn oude dink classic is geweest of van de new dink 2takt of 4takt weet niet of dat veel uitmaakt.


Classic Dink, Grand Dink en G-Dink zijn zowat allemaal hetzelfde. Zelfs de Super 9 is voor het overgrote deel compatible met die andere drie qua onderdelen. Allemaal tweetakt en dat is nu eenmaal eenvoudiger en meer compatible. Die kun je dus in principe over en weer wisselen en gebruiken. Viertakt en van andere merken moet je wel mee oppassen. Een viertakt CDI kan gekke dingen veroorzaken. En New Dink, hmmm, voor zover ik weet zijn New Dinks ook altijd viertakters geweest. Oppassen dus.

Maar ik denk niet dat het in je CDI zit, zo te horen en net zoals @BadWeather zegt. Doet je CDI het niet, dan doet je hele scoot het niet. Het relais baart mij dan meer zorgen, ook omdat het van een compleet ander merk is. Je erft altijd de ellende van je voorganger maar in dit geval lijkt het ook iemand geweest te zijn die, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, met spreekwoordelijk "plakband en kauwgum" heeft geprobeerd de machine rijdend te krijgen en te houden.

Ga dan maar puzzelen. Één voordeel: het is tenminste niet saai. Blijft altijd spannend.

Soms kom je inderdaad de leukste dingen tegen bij een gebruikte machine:

Afbeelding

En dat is bij lange na nog niet het ergste dat ik ben tegengekomen. Maar daar komen nog topics over :-)

Trouwens, de luchtslang waarvan ik je zei dat je die het beste kunt afkoppelen, is deze :

Afbeelding

Deze is al op de helft afgekoppeld. Gaat dus van je luchtfilter naar voren toe naar die "scoop". Met een tie-ripje omhoog losjes vastzetten aan je frame of aan de carb en je hebt er nooit meer last van de "de wind erin slaat".



Gelukkig start hij direct met de kickstart dus iig startrelais bestellen.

Luchtfilter heb ik voor nu een stukje zwembadslang :lol2: tussen gezet en achter de kap vast gezet en dat gaat goed nu nog even wachten op de originele slang

Ja je komt idd de gekste dingen tegen als je wat 2ehands koopt maar vaak pas als je moet gaan sleutelen of als het te laat is.
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#26 » 27 jan 2022, 11:37

George van Hillo schreef:Luchtfilter heb ik voor nu een stukje zwembadslang :lol2: tussen gezet en achter de kap vast gezet en dat gaat goed nu nog even wachten op de originele slang


Wat voor slang het is maakt niet uit. Zo groot is het vacuüm niet bij 50cc, als het maar past en geen valse lucht aanzuigt.


Een startrelais moet qua merk niet uitmaken. Stroom is stroom.Als de te schakelen stroom maar hetzelfde is.
Origineel is vaak wel makkelijker met vervangen, en van veel nadere merken weet je vaak de kwaliteit niet. Dat is het hem vaak.

Wat de CDI betreft: ik heb een lopend blok gehad op mijn Mash en de cdi was toch echt slecht. Niet helemaal dood, maar werkte niet naar behoren. Het blok liep niet goed, startte slecht, en liep niet lekker stationair. Dit is wel een viertakt. Is dat het verschil dan, of heb ik toen maar een gedeeltelijk defect gehad?
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Start problemen Grand dink.

Bericht#27 » 29 jan 2022, 20:49

Ronin84 schreef: Dit is wel een viertakt. Is dat het verschil dan, of heb ik toen maar een gedeeltelijk defect gehad?


Ja een viertakt CDI is wel heel anders, die stuurt toch meer en anders aan. Ik had een Baotian viertakt met ook een kaduuke CDI, scoot deed ook heel vreemd. Vervangen en lopen. Maar bij een tweetakt heb ik alleen maar meegemaakt: CDI is kapot en de scoot is dood of de CDI werkt en de scoot loopt. Bij een tweetakt geeft die eigenlijk alleen een ontstekingspuls af voor zover mij bekend. Al zitten er ook wel andere functies op (daaraan gerelateerd zoals een toerenteller) dat wel maar ingewikkeld is het niet an sich.

Maar correct me if I am wrong. Ik leer veel van dit soort topics :thumbsup:

PS : ik heb ook trouwens maar één keer meegemaakt in al die jaren dat een CDI (van een Grand Dink, dat wel) kapot ging, nooit meer. En dat was niet eens bij één van die van mij. Scoot was dood. Reserve erin (was op een tour onderweg, iemand had een extra bij zich, gelukkig) en boem lopen en rijden.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer