SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#11 » 06 nov 2022, 13:04

Een helm doet je overlevingskansen enorm stijgen. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Edje555
Berichten: 47

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#12 » 06 nov 2022, 13:25

Heinz schreef:Een helm doet je overlevingskansen enorm stijgen. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan.


Waar zijn de statestieken dan ?
Zou deze graag eens willen zien heb je daar een link of bron van ?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#13 » 06 nov 2022, 13:31

Edje555 schreef:Krijg eerst maar eens een flink ongeluk met de auto met 100Km zo ken ik er nog wel een paar, zodra je deelneemt in het verkeer loop je risico ! dat geld voor iedereen met of zonder helm.
Denk je nu dat een Helm bij een motor je leven gaat redden als je met 100km ergens opklapt ?

Ja. Daar is genoeg onderzoek over gedaan in de motorwereld, zelfs bij snelheden onder de 50 km/u.
Maar dat wil niet meteen zeggen dat je onsterfelijk bent door die helm.
Edje555 schreef:Snor rijden of een electrische fiets die ook met gemak 25-35km kan halen moet je ook niet met je hoofd op de straat klappen of tegen iets aan dan ben je ook vaak het haasje.
Dat geld eigenlijk voor elke fiets dus iedereen dan maar een helm op ook als gewone fietser en wandelaar ??

Dat is verschillende landen ook al het geval omdat door onderzoek is bewezen dat een fietshelm letsel beperkt, en in sommige gevallen zelfs voorkomt.
Edje555 schreef:En hardlopers dan stel zeg je struikeld en je valt zo met je hoofd op de grond of tegen een boom.. hup helm op ?
.... overdrijven is in Nederland een gemeen goed !

Overdrijven kan op verschillende manieren.
Edje555 schreef:RDW ontlasten ja maar als je een WOK status hebt mag je gewoon naar de RDW en niet naar je dealer om hem dan te keuren wat best wel logische is.
Het gaat hier om omkeuren, niet om het technisch in orde maken na een wettelijke overtreding die lijdt tot een WOK status.
De regel is nu eenmaal in het leven geroepen, en we zullen er mee moeten leven. Ze gaan het echt niet omdraaien, en als dat wel gebeurt duurt dat wel een aardige tijd. Of we het er nu mee eens zijn of niet.
Dan kunnen we op een Forum als dit wel een politieke discussie gaan houden waarom het wel of niet een goede beslissing is om die helmplicht in te voeren, maar daar krijgt de overheid toch niks van mee. Als je de regel wilt veranderen stel ik voor om bij Den-Haag te gaan klagen, want hier op het forum kunnen wij er niks aan doen.
Moraal van het verhaal: koop nu een goedkope snorscooter, en laat deze straks door de dealer omkeuren naar bromfiets. En dan met winst doorverkopen.
Gaan de dealers ook doen verwacht ik :cheers:
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#14 » 06 nov 2022, 13:32

Edje555 schreef:
Heinz schreef:Een helm doet je overlevingskansen enorm stijgen. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan.


Waar zijn de statestieken dan ?
Zou deze graag eens willen zien heb je daar een link of bron van ?

Die staan, als je een beetje moeite wilt doen, gewoon op internet. Zijn via google prima te vinden als je ze zelf wilt lezen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#15 » 06 nov 2022, 16:35

Edje555 schreef:
Heinz schreef:Een helm doet je overlevingskansen enorm stijgen. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan.


Waar zijn de statestieken dan ?
Zou deze graag eens willen zien heb je daar een link of bron van ?


Results. —Regardless of the denominator used (resident population, motorcycle registrations, or motorcycle crashes), states with full helmet-use laws had consistently lower head injury—associated death rates than states without such laws, even when stratified by region. Total motorcycle-related mortality, however, was similar between law groups. On a registration or crash basis, motorcyclists who died in crashes had a fivefold to sixfold higher risk of head injury than those who died using any other type of motor vehicle.
https://jamanetwork.com/journals/jama/a ... act/396004

Kortom, motorrijden is gevaarlijk. Motorrijden zonder helm is nog gevaarlijker.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#16 » 06 nov 2022, 17:01

Damn,, wat een spicy discussie hier.
Tja fijn dat het bij een winkel gekeurd kan worden dat scheelt een wachttijd waar u tegen zegt.
Tja er zal weer het een en ander veranderen.
En btw de soep wordt nooit zo heet gegeten als het opgediend wordt.
En btw de meeste dealers doen aan opstapdagen betreft de mp3 lt eerst de machine leren kennen en dan pas rijden.
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#17 » 12 nov 2022, 12:02

Edje555 schreef: maar als je een WOK status hebt mag je gewoon naar de RDW en niet naar je dealer om hem dan te keuren wat best wel logische is.


Een voertuig met een WOK status moet op een aanhanger of met een busje naar het RDW worden vervoerd. Wil je zelf rijden dan kan dat, maar dan zal je een speciaal ééndags-kenteken moeten aanvragen, alleen voor die dag en alleen voor de route naar de RDW. En uiteraard zijn daar kosten aan verbonden....

Rij je toch zelf maar zonder ééndagskenteken, ook al is het alleen naar je afspraak bij de RDW, dan krijg je een boete wanneer je wordt gesnapt.
1 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#18 » 16 nov 2022, 19:24

Jaren geleden mijn twee motorfietsen verkocht omdat ik me niet meer veilig voelde tussen het auto verkeer in dit te drukke land, met name op N wegen. Toen op 45km scooter gaan rijden en daar geen spijt van. Door m'n jaren lange motor ervaring heb ik wel geleerd mijn plek op de weg af te dwingen, niet over witte wegmarkeringen te rijden tijdens het remmen etc. Heb dan ook zelden last van het autoverkeer.
Daarom voel ik me bijna nooit onveilig op de weg.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#19 » 17 nov 2022, 12:27

Ik voel me in principe vrijwel altijd comfortabel op de motor en de bromscooter. In Nederland zijn verschillende verkeersstromen goed gescheiden, waardoor kwetsbare groepen in het verkeer (waaronder bromfietsers) goed beschermd zijn.

Wensdenkers die nog altijd hopen op het rijden van een 125cc motor met B-rijbewijs, zouden echter weleens bedrogen uit kunnen komen. Zo'n ding heeft niet genoeg vermogen om in alle situaties vlot weg te kunnen rijden zoals een zwaardere motor wel kan. Dan kan het snellere autoverkeer eng worden. M.i. zijn de bromscooter en de zwaardere motor daarom beter geschikt voor de Nederlandse infrastructuur.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Edje555
Berichten: 47

Re: SCOOTERWINKELS MOGEN SNORFIETSEN OMKEUREN | RDW NIEUWS

Bericht#20 » 19 nov 2022, 07:50

Heinz schreef:Ik voel me in principe vrijwel altijd comfortabel op de motor en de bromscooter. In Nederland zijn verschillende verkeersstromen goed gescheiden, waardoor kwetsbare groepen in het verkeer (waaronder bromfietsers) goed beschermd zijn.

Wensdenkers die nog altijd hopen op het rijden van een 125cc motor met B-rijbewijs, zouden echter weleens bedrogen uit kunnen komen. Zo'n ding heeft niet genoeg vermogen om in alle situaties vlot weg te kunnen rijden zoals een zwaardere motor wel kan. Dan kan het snellere autoverkeer eng worden. M.i. zijn de bromscooter en de zwaardere motor daarom beter geschikt voor de Nederlandse infrastructuur.


Dit noem ik nou onzin dat 80cc of 125cc niet snel genoeg kan meekomen, B-rijbewijs en 80 of 125cc certificaat erbij of A1 (max 36Kw) moet je zowiezo al niet de snelweg mee op gaan in mijn ogen en het op provinciale wegen houden tot 80Km wegens inderdaad 80cc 4T mag je blij zijn dat je 80-90Km haalt en 125cc 4T gemiddeld 100-110km dus 125cc kan op de snelweg want je mag maar max 100Km op de dag en buiten deze uren 120Km op onze snelwegen en je bent niet verplicht 120Km of 100Km te rijden 90Km volstaat voldoende !
Mensen maken zelf hier in Nederland overal een probleem van in mijn ogen altijd wel een excuus want..maar want maar... Nee of toch ehhhh.
Waarom dan wel op je 17e je Rijbewijs-B halen en ochja een vriend die dan mee rijd als begleider die al 5jaar of langer zijn rijbewijs heeft gaat echt werken hoor met jongeren die gaan stappen of uitgaan :lmao:
Kortom Nederland moet eens ophouden regeltjes te verzinnen en mensen zelf de keuze laten maken of je op een 80cc - 125cc motorfiets wil gaan rijden met Rijbewijs-B na wat lesjes bij een rijschool met als bewijs een certificaat dat je hebt deelgenomen en het voertuig beheerst op de weg en dit zou ook gewoon vanaf 16jaar mogen gelden in combenatie van een bromfiets rijbewijs halen daarna je certificaat voor 80-125cc.
Dus waar zit het probleem dan ???
Maar je mag wel een MP3 LT besturen als je het Rijbewijs-B voor 2013 hebt gehaald en je bent ook NIET VERPLICHT deel te nemen aan rijlessen voor dit 3wielige voertuig terwijl het vrijwel net zo rijd als een motorfiets en je moet gedragen als een motorfiets kwa rijgedrag want je bent veel kwetsbaarder als in een auto en Helm plicht !!! tenzij er gordels zijn gemonteerd hoef je geen Helm te dragen ! dus hopen dat je niet om donderd door harde wind of je evenwicht verliest of in de zijkant wordt aangereden en met je hoofd op het asfalt klapt in zo'n situatie want euhhh.., ziet u nu de onlogica of nog niet :schater: :schater: :schater: schijnaar is het dan wel oke ..want de gordel gaat je hoofd redden bij een aarijding :lmao:

Ja ik mag een MP3 LT rijden want ik heb al vanaf 1991 mijn rijbewijs :yahoo:
Maar even verder over de 80-125cc 2 wieler....

Plusounten -
- Geen of weinig bromscooters meer op de fietspaden wat de veiligheid beter maakt voor jou als scooter rijder en
fietsers/hardloper/wandelaars op/langs de fietspaden buiten de bebouwdekom.
- Geen gezeik meer met opvoeren en WOK geleuter
- Geen rollerbank controles meer dus de Politie kan zich dan met andere belangrijkere zaken bezig houden
- Motorscooter/schakel motor zijn over het algemeen steviger en remmen stukken beter dan een gemiddelde bromscooter
- Rij comfort is van een motor/motorscooter beter dan van een bromscooter/schakelbrommer

Nadelen -
- Hogere snelheid dus grotere kans op zwaarder letsel bij een ongeval
- 80-125cc beperkt tot binnen wegen max 80km dus verboden voor snelwegen en autowegen met max 100Km per uur
- Met rijbewijs-B extra certificaat halen tot max 125cc en vgeld ook oor Bromscooter/schakel rijbewijs vanaf 16jaar
- verstandig om Puntensysteem in te voeren voor 16jaar en 125cc certificaat net als beginnend bestuurder met rijbewijs-B
- Jeugd kennende zullen wel gaan sleutelen voor meer vermogen of grotere cyclinder monteren en die kans is aanwezig.

Jajoh zodra je aan het verkeer deelneemt dan loop je risico maar 45Km tussen auto's rijden die 50km mogen in de beouwde kom duzzzz lekker logische weer.
Dus ik zie niet het probleem voor 80cc of 125cc vanaf 16jaar met brommer rijbewijs en op Rijbewijs-B met extra certificaat.
Simpel dus
Laatst gewijzigd door Edje555 op 19 nov 2022, 09:15, 6 keer totaal gewijzigd.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer