Duitsland setup

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Duitsland setup

Bericht#1 » 19 mar 2023, 20:38

In mei is de Duitsland-tour en ik ben een beetje aan het nadenken of het nog verstandig is om de setup van de transmissie aan te passen. Sowieso ga ik de boel komende maand nog wel even inspecteren, maar eventueel is er dan ook mogelijkheid om verdere aanpassingen te doen.

Ik rij nu met de originele Kymco vario en sliders van 7 gram. Daarmee heb ik zeker vanaf start behoorlijk veel toeren en koppel, wat handig kan zijn in bergachtig gebied. Maar om het verbruik en de toeren wat te drukken, kan ik ook de Koso overdrive vario monteren met 7 of 7,25 gram rollen. Met die vario heb ik een meer lineair toerental.

Omdat de glijnokken van de originele vario iets ingesleten zijn, vertrouw ik die vario niet helemaal. Maar met nieuwe variogeleiders moet het wel goedgaan.

Wat is volgens jullie verstandig:
- Meer of minder toeren?
- Originele vario of overdrive?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Duitsland setup

Bericht#2 » 19 mar 2023, 21:48

@Heinz
Beste Hans,
Ik vermoed dat Thomas best een paar leuke hellingen in de route zal opnemen.
Dan kan je de motor beter meer toeren laten maken.
Ik weet nog dat een deelnemer veel sneller was dan mijn Liberty 50 op de vlakke weg, maar bij flinke percentages ging ik en bijna iedereen hem voorbij.
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Duitsland setup

Bericht#3 » 20 mar 2023, 11:21

Beste @Jan-H volgens mij is het Edwin die de routes maakt.
Het is verder iedereen vrij om daar wel of niet aan mee te doen.
En als Thomas zelf een andere rit wil rijden dan is hij daar ook verder vrij in en diegene die daar aan mee wilt doen.
3 x

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Duitsland setup

Bericht#4 » 20 mar 2023, 15:38

Een viertakt doet het sowieso beter in de hellingen dan een tweetakt. Op de 2 takt Kymco kom ik altijd wel boven (alhoewel de muur van Huy wel een dingetje was). Afgelopen najaar in Z-Limburg en België / Duitsland deed de 4 takt Liberty van Pjotr het heel veel beter bergje op dan mijn mengsmerigmachine :) . Op de vlakke stukken trek ik hem eruit.
Daar we met een gemengde groep zijn (waarvan misschien nog motoscoots) maak ik me voorlopig niet druk over trekkracht e.d. Daarbij hoop ik dat als we samen vertrekken ook samen aankomen. @Heinz Jou en je machine een beetje kennende, zal je niet de zwakste schakel zijn :P ; laat dat maar aan de tweetakters over ;) .
4 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Duitsland setup

Bericht#5 » 20 mar 2023, 22:22

Jan-H schreef:Ik vermoed dat Thomas best een paar leuke hellingen in de route zal opnemen.


Dat is grappig, daar weet ik helemaal niets van.

Micha schreef:Beste Jan-H volgens mij is het Edwin die de routes maakt.


Dat is grappig, daar weet ik toevallig alles van.
3 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Duitsland setup

Bericht#6 » 21 mar 2023, 07:33

Misschien kom ik wel op de Zip! :yahoo:

Zonder gekheid, eigenlijk rijdt de scooter nu goed dus aanpassingen zijn niet echt nodig. Ik zal het laten afhangen van de staat van de glijnokken. Als er geen verdere slijtage is opgetreden haalt hij Duitsland ook wel.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Duitsland setup

Bericht#7 » 21 mar 2023, 14:22

Ik ben al bezig met de routes en daar volgen nog wat nadere info's over. Ben ook al wezen kijken en voor-rijden dus ik weet aardig wat ons te wachten staat. Het is soms aardig heuvel-achtig, voor een 50cc, dus mijn advies is:

- zorg dat je scoot zeker minimaal 50 KM/u op de GPS kan: we gaan niet racen maar een beetje snelheid moeten we wel kunnen maken; een scoot standaard afgesteld op 45 KM/u op de teller gaat het niet halen

- zorg dat je voldoende optrek- en doortrekpower hebt: sta je onderaan een heuvel, moet je daar wel weer bovenop kunnen komen. Snel hoeft dat niet, langzaam is ook goed want we wachten op elkaar bovenop heuvels en bergjes, maar je moet er wel tegenop kunnen. Nee, er zitten geen klimstukken van 12-14-16 procent of meer in, maar een beetje extra power kan je wel gebruiken.

Hele simpele oplossing: doe er iets lichtere rollen in, dat geeft vaak iets meer optrekkracht. Of maak je scoot gewoon wat sneller en krachtiger maar limiteer die dan weer, in ieder geval tijdelijk, door middel van een varioring zodat je binnen de Nederlandse wettelijke grenzen blijft en niet een onverwachte WOK aan je broek krijgt.

Bagage en andere zwaardere belasting laat je toch in je hotel of waar je dan ook verblijft dus daar rijden ben je dan al iets lichter (al heb ik wel zoals altijd een hele garage aan onderdelen en gereedschap bij me onder de buddy).

Van het lekkere Duitse eten en drinken word je vanzelf wel weer zwaarder :-)
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Duitsland setup

Bericht#8 » 21 mar 2023, 21:20

Ik heb het voordeel dat ik iets meer dan 50cc heb, dus aan trekkracht geen gebrek. Ik heb eigenlijk geen zin om de smurfenring weer terug te zetten, maar er zal maar net zo'n overijverige staan...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Duitsland setup

Bericht#9 » 26 mar 2023, 18:18

Afbeelding

Maar een ring erin gezet om te voorkomen onderweg gewokt te worden door een ijverige bonnendrukker. Rijdt nu braaf 52 GPS...
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer