Kymco euro 4 injectie uitlaat

Gebruikersavatar
LikeNew
Berichten: 41

Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#1 » 04 sep 2023, 23:00

Een tijdje geleden kwam ik er achter dat mijn kymco new like euro 4 injectie harder reedt doordat mijn uitlaat niet goed vast zat. Ondertussen de flens moeren weer aangedraaid en de scooter gaat weer wat zachter.

Het scheelde zo'n 4 km gps, dat is toch wel wat bij een injectie euro 4. Nou sleutel ik graag en heb ik bij ome aliexpres een uitlaat bij elkaar gevonden. Met verschillende delen van verschillende aanbieders. Waarbij in een los stuk de lambdasonde meer richting de demper zit.

Mijn theorie is dat er dan meer zuurstof bij de lambdasonde komt en daardoor meer benzine, meer lucht had ik al, dus meer power, en misschien wat sneller.

De uitlaat zal wat luider zijn, daarom wat extra demping er in. Alles is rvs, dus geen roest meer. Ik twijfel nog om alles te bestellen, daarom dacht ik. Wat denken jullie er van? Zal ie dan ook weer harder gaan?
0 x
Brommer: Vespa si
Scooters: Tgb 303R, Kymco vitality
Huidige scooter: Kymco new like

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1686

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#2 » 05 sep 2023, 09:18

Ik denk dat voornamelijk de katalysator wat vermogen opeet. Als je die omzeilt of weghaalt heb je meer vermogen. Niet zo goed voor het milieu alleen.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#3 » 05 sep 2023, 22:18

Dat jouw scooter harder liep komt omdat hij valse lucht zoog bij de flens. In die valse lucht zat dat beetje meer dan normaal zuurstof dat de lambda sonde registreerde. Hierdoor paste het motormanagement de hoeveelheid benzine daar op aan, langere inspuit tijd.

Doordat je die valse lucht (extra zuurstof) nu weg gehaald hebt wordt die inspuittijd weer aangepast, korter = minder benzine.

Elke andere uitlaat die vanaf de cilinderkop tot de uitgang luchtdicht is bied geen extra vermogen omdat er geen extra zuurstof binnen komt buiten het gene wat uit de cilinder komt.
2 x

Gebruikersavatar
LikeNew
Berichten: 41

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#4 » 05 sep 2023, 22:53

Heinz: De katalysator zit niet in de voorpijp gelast zoals je bij de euro 5 vaak ziet. Zou die dan in de demper zitten, dacht eigenlijk dat ie er niet op zat.

Bjorn: Toch wel interessant dat de ecu, de scooter dan toch harder laat gaan.

Denk wel dat ik de uitlaat met alle bocht en spullen ga bestellen binnenkort, ook omdat het rvs is. Ben wel benieuwd wat het doet. Misschien de lambdasonde voor de gek houden, heb ook verloop stukken gezien met een kleine katalysator voor tussen de lambdasonde, schroef je er tussen, maar of dat goed is voor het blok. Geen idee.
0 x
Brommer: Vespa si
Scooters: Tgb 303R, Kymco vitality
Huidige scooter: Kymco new like

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1686

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#5 » 05 sep 2023, 22:56

Euro 4 heeft wel een kat maar dan in de demper.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#6 » 06 sep 2023, 22:04

Met of zonder kat maakt voor een motor met maar 1 lambda sonde niets uit.
De sonde zit voor de kat en snuffelt alleen de overgebleven zuurstof in de uitlaat gassen en past daar de hoeveelheid benzine op aan met wat mogelijk is binnen het programma wat in de ecu zit.

Dus de kat zou je weg kunnen laten.

Zou je een uitlaat hebben met 2 sondes, 1 voor en 1 achter de kat, dan moet de kat er in blijven. De sonde achter de kat controleert de werking van de kat.

Het is niet zo dat als je de sonde gewoon in de buiten lucht zou hangen dat dan je scooter harder loopt. De sonde regelt de inspuiting continu van rijk naar arm aan de hand van de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat gassen en nog een aantal sensoren.
2 x

Gebruikersavatar
LikeNew
Berichten: 41

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#7 » 06 sep 2023, 22:55

Ja, hij ging dus echt sneller door het beetje extra zuurstof dat aan het begin in de uitlaat kwam. Wordt wel duidelijker zo.
0 x
Brommer: Vespa si
Scooters: Tgb 303R, Kymco vitality
Huidige scooter: Kymco new like

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1686

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#8 » 07 sep 2023, 07:21

En als je je lambda op een spacer zou zetten zodat hij verder af zit van de verse uitlaatgassen?

Het is ook weer zo wat om bewust valse lucht te trekken.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Kymco euro 4 injectie uitlaat

Bericht#9 » 07 sep 2023, 21:22

LikeNew schreef:Ja, hij ging dus echt sneller door het beetje extra zuurstof dat aan het begin in de uitlaat kwam. Wordt wel duidelijker zo.


Idd, extra beetje zuurstof lag binnen de geprogrammeerde waardes voor wat extra power.
Zou je dit nu expres gaan doen, je uitlaat weer iets los draaien voor wat valse lucht, dan gaat dat hoogst waarschijnlijk niet weer lukken om zo wat extra power te creëren. Het luistert allemaal vrij nauw omdat de toleranties kleiner worden als een motor ook kleiner wordt.

Wettelijk (type goedkeuring) moet het tussen het luchtfilter (waar de lucht binnen komt) en het eind van de uitlaat ( waar de verbrande gassen er uit komen) gas dicht zijn. Er mag dus geen valse lucht worden aangezogen of uitlaat gassen weg lekken.

Heinz schreef:En als je je lambda op een spacer zou zetten zodat hij verder af zit van de verse uitlaatgassen?


Ik denk niet dat dat heel veel zal uitmaken. De gassen die net uit de cilinder komen bevatten net zoveel zuurstof als degene voor bijvoorbeeld de kat. Als de sonde te weinig zuurstof ruikt dan wordt er juist minder benzine ingespoten en minder benzine is een arm mengsel = minder vermogen + grotere kans op motor schade.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer