Hoort de voorste schokbreker van een Hanway Muscle een veer te hebben? Het zijn omgekeerde poten. Ik heb de schokbreker uit elkaar gehaald, omdat hij niet goed werkte. Hij kon helemaal inschuiven zonder terug te komen. Aanvankelijk dacht ik dat er misschien enkel te weinig olie in zat. Nu zie ik dat er geen veer in de poot zit. Is dat normaal?
Bij de Raw zit er wel degelijk een veer in. Het lijkt me stug dat ze dan van hetzelfde merk en een licht afwijkend model een heel ander systeem gaan hanteren. Is in productiekosten niet logisch. Als je zeker wil weten, inderdaad die andere poot ook uit elkaar halen. Maar ik verwacht dat je er 1 tegen gaat komen.
Er is mij wat informatie ter ore gekomen via een behulpzame dealer. Een van de poten is blijkbaar een verende (links) en de ander een dempende (rechts). Ik heb de rechter poot uit elkaar gehaald, dus dat zou dan als het goed is de dempende moeten zijn. Nooit geweten dat dit systeem bestond. En dat zou betekenen dat er voor een ander model, toch een ander systeem is gebruikt.
Ja, inderdaad. Zodra ik wat meer te weten ben gekomen over dit systeem, post ik het hier even. Hopelijk wil de importeur of fabrikant wat informatie delen.
Geen nieuws van Hanway. Dat komt vaak laat of nooit heb ik mij laten vertellen. En fin, we hebben kunnen vaststellen dat de poten inderdaad een verschillende functie hebben. Links veren, rechts dempen.
Ik heb de dempende poot uit elkaar gehaald en daar kwam 300ml olie uit. Hij was niet lek, maar ik heb de keerring vervangen en 300ml SAE15 vorkolie teruggedaan. De olie die eruit kwam was zelfs nog mooi helder en stonk niet. De hele operatie was niet nodig, maar ik dacht dat hij kapot was. Dat was dus niet zo, het ding heeft enkel een dempende functie.
De keerring die ik gebruikt heb.
Wat kiekjes van tijdens de werkzaamheden. Het is geen ingewikkelde schokbreker, er staat niets onder spanning en de buitenpoot met keerring kan geheel losgehaald worden. Er zit een grote ring onder de keerring. Boven de keerring zit een clip en daar weer boven de stofkap. Het is misschien handig om de dop aan de bovenzijde alvast een heel klein beetje los te draaien als de poot nog in de vork zit.