Mag Malossi in plaats van origineel?

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 108

Mag Malossi in plaats van origineel?

Bericht#1 » 18 sep 2024, 19:04

Ik vroeg mij af waarom zo veel mensen liever met een Malossi variomatic rijden in plaats van origineel. Bij motorscooters vond ik op youtube, dat bij een grote merkscooter zo een Malossi variomatic bij 100kmpu een hogere toerental van de motor vereist dan de originele. Dat kan verklaren waarom zo een scooter met Malossi een hogere topsnelheid bereikt.

Hoe zit dat bij Bromscooters? Bij schakelbrommers met een ketting heeft men vroeger voor een groter sprocket geplaatst.
Hoe worden nu bromscooters op 45kmpu begrensd? Zou daar een Malossi voor meer snelheid kunnen zorgen?
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1689

Re: Mag Malossi in plaats van origineel?

Bericht#2 » 19 sep 2024, 18:13

Malossi vario kan de topsnelheid iets verhogen. Origineel is de vario vaak begrensd, al kan je die meestal vrij makkelijk ongedaan maken.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 743

Re: Mag Malossi in plaats van origineel?

Bericht#3 » 19 sep 2024, 19:22

De moderne euro5 injectie modellen zijn over het algemeen elektronisch begrensd. Dit is alleen te omzeilen met software van de dealer.
Dan Helpt een andere vario niet meer.
Euro 4 modellen of oudere zijn makkelijker op te voeren door bepaalde onderdelen te vervangen.
Schakelbrommer kun je nog steeds met de tandwielen spelen voor andere snelheid en acceleratie.
Maar als je zo'n "race vario" plaatst en je begrenst hem alsnog, is het volgens mij zelfs volkomen legaal om zo rond te rijden omdat je maximale constructiesnelheid niet overschrijdt
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 208

Re: Mag Malossi in plaats van origineel?

Bericht#4 » 20 sep 2024, 13:21

Een multivar gebruik je eigenlijk om bv een kleine dip op te lossen omdat een multivar een veel mooier toerenverloop heeft.
De rollen (om het overdeven te zeggen) vallen niet naar buiten maar gaan meer geleidelijk.
Dus je koppel kromme is dan meer ideaal.
Een hogere top moet je niet te veel van verwachten.
Bij mij was dat maar 2 of 3 km/u dus eigenlijk verwaarloosbaar.
2 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 643

Re: Mag Malossi in plaats van origineel?

Bericht#5 » 22 sep 2024, 11:36

In mijn geval heeft de Piaggio Zip van 46 op de teller nu d.m.v. Malossi, 52 op de teller en dat is toch mooi mee genomen.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 797

Re: Mag Malossi in plaats van origineel?

Bericht#6 » 07 okt 2024, 01:20

Mijn ervaring met dit soort varios is, dat het vaker niet of weinig meer snelheid erbij komt.
Je kan in sommige gevallen een geluk hebben dat je 10km/u harder gaat, maar soms gaat dit gepaard door andere omstandigheden..
Heb ook wel eens mee gemaakt, dat er helemaal geen snelheid erbij kwam.. Alleen het optrekken en acceleratie wat meer optimaliseert.

Zolang je binnen de snelheids beperken blijft zal er weinig mensen moeilijk doen als je er een malossi vario erin hebt zitten.

Heb wel eens een malossi multivar op peugeot vertikaal gehad (deed niks aan de snelheid)

Ik rij nou met een power one op een China GY6 blok.. En acceleratie was best goed verbeterd (moet je wel de juiste sterkte drukveer plaatsen, anders merk je er nog niks van) (rij er zelf ook met torque driver mee)

Ga binnenkort eens een motoforce vario proberen (heb hem uiteraard in bezit)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer