Even een update over de motor rubbers!
Let op als je ze zelf gaat vervangen, Kymco schrijft de verkeerde voor! Dit geld zeker voor een New Dink.
Ik heb ze dus ergens begin juni bij de plaatselijke brommer handel gekocht en deze had ze via het onderdelen programma van Kymco opgezocht e dan ga je er van uit dat ze goed zijn. De brommer handel treft hier geen blaam, de fout ligt bij Kymco.
Ik had dus deze verkeerde rubbers gemonteerd en opdat moment was mij niets verkeerds of raars opgevallen.
Afgelopen weekend maar weer eens opzoek of ik die 2e rammel kon vinden, die komt echt ergens onder vandaan en is alleen te horen als ik het gas er op zet tijdens het rijden. Hangt het wiel in de lucht en geef ik dan gas dan hoor ik niets.
Dus de onderkant maar eens aan een goede inspectie onderworpen en toen viel mijn oog op dit.
Dat hoort niet.
Na nog wat meer onderzoek zag ik ook dan de rubbers aan de binnenkant te diep lagen.
En dat ze waar de bout doorheen gaat naar binnen werden getrokken.
Nu had ik al een tijdje het idee dat ik een sturen achterwiel had. Met remmen in de bocht, weet ik moet je eigenlijk niet doen, voelde het net of de achterkant tegen stuurde.
Ik had nog een carter van een ND liggen en de rubbers die daar in zaten lagen zowel aan de binnen als aan de buitenkant gelijk met het blok.Schuifmaat er bij gepakt en gemeten op de buitenste ring, 20 mm en op de binnenste bus, 22 mm. Dat waren de gemonteerde rubbers echt niet.
Dus nog maar even gauw langs de brommer handel, zover ik wist waren die toch tot 5 uur open. Dus ik sta daar om kwart over 4, dicht. Nou ja, jammer maar helaas, dan komt het van de week wel. Ik was net terug bij de auto toen de eigenaar me achterhaalde en vroeg wat ik nodig had, maar dat het van de week ook wel kon. Nee was geen probleem om het nu nog te doen, dat is service.
Hij heeft het opnieuw opgezocht en de originele Kymco rubbers gepakt en na gemeten en die waren te smal. Hij kon alleen imitatie rubbers bestellen met de goede breedte. Doe mij die maar dan.
Een weekje later kon ik de rubbers pas monteren en om het mezelf gemakkelijk te maken maar het hele blok er onder uit gehaald, ik had geen zin om net als de vorige keer op de grond te gaan liggen.
Ook gelijk een betere foto kunnen maken van de ruimte bij het rubber.
Het subframe zat ook erg los ten opzichte van het blok. Normaal voel je wel de nodige weerstand als jet het subframe op en neer beweegt, nu was dat erg weinig.
Weer met de samengestelde trekker de rubbers er uit gehaald.
En naast elkaar gelegd, scheelt toch aanzienlijk.
En in het subframe.
Weer met het samengesteld gereedschap gemonteerd.
Zie er stukken beter uit.
Het lijkt net als of er op de laatste foto nog ruimte zit tussen het rubber en het subframe, maar dat is niet zo. De bus in het rubber heeft een iets kleinere diameter dan de buis van het subframe.
Dus als je de motor rubbers zelf gaat vervangen, meet ze dan na voor je ze monteerd.
Buitenste ring breedte = 20 mm
Binnenste bus breedte = 22 mm