New Dink 50 i

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#61 » 21 jul 2019, 22:51

Even een update over de motor rubbers!

Let op als je ze zelf gaat vervangen, Kymco schrijft de verkeerde voor! Dit geld zeker voor een New Dink.

Ik heb ze dus ergens begin juni bij de plaatselijke brommer handel gekocht en deze had ze via het onderdelen programma van Kymco opgezocht e dan ga je er van uit dat ze goed zijn. De brommer handel treft hier geen blaam, de fout ligt bij Kymco.

Ik had dus deze verkeerde rubbers gemonteerd en opdat moment was mij niets verkeerds of raars opgevallen.

Afgelopen weekend maar weer eens opzoek of ik die 2e rammel kon vinden, die komt echt ergens onder vandaan en is alleen te horen als ik het gas er op zet tijdens het rijden. Hangt het wiel in de lucht en geef ik dan gas dan hoor ik niets.
Dus de onderkant maar eens aan een goede inspectie onderworpen en toen viel mijn oog op dit.
Afbeelding

Dat hoort niet.
Na nog wat meer onderzoek zag ik ook dan de rubbers aan de binnenkant te diep lagen.
Afbeelding

En dat ze waar de bout doorheen gaat naar binnen werden getrokken.
Afbeelding

Nu had ik al een tijdje het idee dat ik een sturen achterwiel had. Met remmen in de bocht, weet ik moet je eigenlijk niet doen, voelde het net of de achterkant tegen stuurde.
Ik had nog een carter van een ND liggen en de rubbers die daar in zaten lagen zowel aan de binnen als aan de buitenkant gelijk met het blok.Schuifmaat er bij gepakt en gemeten op de buitenste ring, 20 mm en op de binnenste bus, 22 mm. Dat waren de gemonteerde rubbers echt niet.

Dus nog maar even gauw langs de brommer handel, zover ik wist waren die toch tot 5 uur open. Dus ik sta daar om kwart over 4, dicht. Nou ja, jammer maar helaas, dan komt het van de week wel. Ik was net terug bij de auto toen de eigenaar me achterhaalde en vroeg wat ik nodig had, maar dat het van de week ook wel kon. Nee was geen probleem om het nu nog te doen, dat is service.
Hij heeft het opnieuw opgezocht en de originele Kymco rubbers gepakt en na gemeten en die waren te smal. Hij kon alleen imitatie rubbers bestellen met de goede breedte. Doe mij die maar dan.

Een weekje later kon ik de rubbers pas monteren en om het mezelf gemakkelijk te maken maar het hele blok er onder uit gehaald, ik had geen zin om net als de vorige keer op de grond te gaan liggen.
Afbeelding

Ook gelijk een betere foto kunnen maken van de ruimte bij het rubber.
Afbeelding
Het subframe zat ook erg los ten opzichte van het blok. Normaal voel je wel de nodige weerstand als jet het subframe op en neer beweegt, nu was dat erg weinig.

Weer met de samengestelde trekker de rubbers er uit gehaald.
Afbeelding

En naast elkaar gelegd, scheelt toch aanzienlijk.
Afbeelding

En in het subframe.
Afbeelding
Afbeelding

Weer met het samengesteld gereedschap gemonteerd.
Afbeelding

Zie er stukken beter uit.
Afbeelding
Afbeelding
Het lijkt net als of er op de laatste foto nog ruimte zit tussen het rubber en het subframe, maar dat is niet zo. De bus in het rubber heeft een iets kleinere diameter dan de buis van het subframe.

Dus als je de motor rubbers zelf gaat vervangen, meet ze dan na voor je ze monteerd.
Buitenste ring breedte = 20 mm
Binnenste bus breedte = 22 mm
4 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: New Dink 50 i

Bericht#62 » 22 jul 2019, 05:19

Uitermate slordig van de firma Kymco.
Kan je de artikelnummers misschien nog publiceren en het merk rubbers?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#63 » 22 jul 2019, 09:05

De aankomende 3 weken ben ik niet op mijn werk dus op korte termijn kan ik je die gegevens niet geven. Ik weet wel dat bij de website waar hij ze bestelde de maten er bij stonden.
Het belangrijkste is is dat de binnenste bus 22 mm breed is om goed in de opening in het subframe te passen.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#64 » 15 mar 2020, 11:42

Inmiddels weer bijna 4000 kilometer verder doet de ND 50i het nog steeds goed ondanks dat hij wel meer bij geluidjes begint te produceren.
Het is dan ook de scooter waar ik dagelijks woon/werk verkeer mee rij het hele jaar door en weer de meeste mensen met een grote boog om plassen heen rijden neem ik ze, mits niet te diep, volgas. Ik heb nu 2 keer gehad dat de plas dieper was dan gedacht en dat het water aan de voorkant over het ruitje heen kwam richting mij :schater: . 1e keer resulteerde dat in een motor die er mee stopte, maar na een minuut of 5 weer tot leven kwam en de 2e keer werd ik alleen nat en dan is het niet handig als je met je helm open rijd :rlol: .

Door al dat vocht, zout en andere troep die dan op de uitlaat komt gaat hij roesten en met roest komen er uiteindelijk gaten. Die had ik dus ergens eind oktober. Om dit te verhelpen heb ik de uitlaat er onderuit gehaald om er makkelijker bij te komen met lassen.

Alles netjes dicht gelast en geen foto's van genomen omdat het allemaal goed ging en er weinig nieuws waarde aan zat. Uitlaat weer monteren en alle boutjes/moertjes weer vast zetten. 1 moer waar de uitlaat mee aan de cilinderkop vast zit wou niet goed vast, die bleef licht draaien. Dat is niet goed :hammer: .

En idd met het vastdraaien van de moer werd het tapeind uit de cilinderkop getrokken, schroefdraad in de kop kapot. :(
Nog geprobeerd om het gat op te tappen naar M7 maar met het motorblok nog onder de scooter werd dat ook geen succes.

Nu heb ik in de afgelopen jaren het nodige aan reserve materiaal vergaard, o.a. overgehouden van verschillende donor scooters en daar zaten ook een paar cilinderkoppen bij. De beste er uit gezocht en deze op de ND gemonteerd.

Zo zie je maar dat wat je denk even gauw en simpel te doen kan uitlopen op een grote klus.

Het gat waar de inwendige schroefdraad van kapot ging en ik geprobeerd had om naar M7 op te tappen.
Afbeelding

Wat mij wel opviel was dat de binnenkant, zowel de verbrandings ruimte als de plek waar de nokkenas woont, relatief schoon waren.
Afbeelding
Afbeelding
5 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: New Dink 50 i

Bericht#65 » 15 mar 2020, 11:49

Gelukkig ben jij toch wel een hele handige jongen, en heb je dat weer mooi opgelost.

gr, Henk
1 x

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: New Dink 50 i

Bericht#66 » 15 mar 2020, 13:17

:worshippy: :thumbsup: Wow Bjorn, goed gedaan!!!
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#67 » 28 apr 2023, 20:59

Ook deze is niet meer in mijn bezit.

Terug gebouwd naar carburateur en over gegaan naar een nieuwe eigenaar.

Topic mag eventueel gesloten worden.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer