New Dink 50 i

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#51 » 11 sep 2017, 15:22

Hij rijd nog steeds.

Tot nu toe 1 technisch probleem gehad, maar dat heeft zichzelf opgelost. Na een stukje rijden zetten ik bij de winkel bij mij in de buurt de motor uit, even een boodschap gedaan en daarna wou de scooter niet meer aanslaan. Bij het starten ging het motorstorings lampje branden. De bluetooth module van de EFI aangezet en uitgelezen met de telefoon. Er bleek geen signaal vanaf de pickup bij het vliegwiel te komen. Naar huis gelopen en daar alles gecheckt en niets kunnen vinden. Daarna de motor weer gestart en toen was de fout weer weg. Dat is nu zo'n 3 weken geleden en tot op heden geen problemen meet.
Inmiddels 13.000 km met de injectie gereden :thumbsup:
4 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: New Dink 50 i

Bericht#52 » 12 sep 2017, 02:14

Hoeveel zuiniger rijd dat nou + kan je wel aan reserve onderdelen komen? Aangezien je de spullen in een kit hebt gekocht.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#53 » 12 sep 2017, 10:24

Ik ging van 1:33 (niet bijster goed afgesteld) naar 1:43 gemiddelt. Op lange ritten gaat het zelfs naar de 1:50.

Mijn kit komt bij ecotrons vandaan, daar kan ik alles nabestellen. Alleen de verzendkosten zijn erg hoog vanuit Amerika.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#54 » 21 apr 2018, 22:31

Vandaag wou ik met de ND 50 i naar de lange dorpen lege polders tour ipv de GD 2.0,. De ND had een week stil gestaan en heeft dan meestal wat opstart problemen doordat er lucht in de brandstof leiding komt en als je 3 bar brandstof druk nodig hebt om de benzine goed te vernevelen als het uit de injector komt is lucht funest. Vloeistof kun je niet samendrukken, lucht wel dus de 3 bar haal je dan niet en dan komt het niet uit de injector.

Normaal is dit binnen een 10 minuten opgelost, maar nu bleef de ND weigeren om aan te slaan. Ik had brandstof, geen lucht bel meer bij de injector en een prima vonk, wat nu?
Misschien dat de injector naald vast zit, dus ik maakte aanstalte om de injector los te halen om te zien of hij open ging en benzine inspoot toen oog viel op dit.
Afbeelding

Een scheur in het gasklephuis. Het gedeelte waar de injector ingaat (rechts) is los gescheurd van het gasklephuis.

Huh, dat moet dan wel erg slecht gelast zijn was mijn eerste gedachte. Later bleek dat het nog veel slechter was.
Ik ging er vanuit toen ik de injectie op de ND monteerde dat de injector bevestiging aan het gasklephuis was gelast, zo zag het er tenminste uit. Naar nu blijkt zit hij maar met 3 (slechte) lasjes vast en is daarna afgesmeerd met een of ander goedje.
Afbeelding

Goed, dag naar de filistijnen :what2: en wat nu :aaah: .

De GD 2.0 verder rijden is geen optie, dus dan maar het gasklephuis repareren.
De injector bevestiging zo goed en zo kwaad rondom vast gelast (klein en weinig ruimte) op het gasklephuis en daarna (om het lek dicht te krijgen) afgedicht met een goedje wat wij gebruiken om kleine gaatjes en scheurtjes in aluminium te dichten.

Hierna alles weer gemonteerd en waar starten. Helaas wou de ND nog niet tot leven komen. Ik had alles, vonk, brandstof en een injector die inspoot, wel is waar was het een flut straaltje maar het is ook maar voor een 50 cc cilinder dus veel moet het niet zijn.
Dan blijft er maar 1 ding over, de benzine druk.

Dus of de passieve druk regelaar sluit niet of er zit nog lucht in. Dat laatste was het geval. In een stuk ondoorzichtige slang tussen de pomp en injector zat idd nog lucht. Nadat dit weg was sloeg de ND weer aan. :yahoo:

Een rit armer maar een ervaring rijker :thumbsup:
2 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: New Dink 50 i

Bericht#55 » 22 apr 2018, 16:14

Mooi dat je dat zelf kan oplossen. Maar ziet dat koppelstuk er zo af fabriek uit als op foto 2?
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#56 » 22 apr 2018, 22:34

Foto 1 bedoel je denk ik?

Nee dat heb ik zelf gemaakt van een massief stuf aluminium.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#57 » 02 jun 2019, 15:45

Inmiddels al weer flink wat kilometers gemaakt en worden er hopelijk nog heleboel aan vast geknoopt.

In de tussen tijd heeft hij me wel 2x laten staan helaas.

De eerste keer was ergens in januari op weg naar mijn werk knapte de v-snaar. In dit topic heb ik dat verwoord en nu schaamteloos gekopieerd om het in het in dit topic te krijgen.

Voor mij geen imitatie aandrijf riem meer. :nono1: :nono2:

Voor het Deutschland Erlebnis weekend heb ik de ND voorzien van een nieuwe riem, rollen en glijstukken. Imitatie en origineel scheelt qwa prijs best veel dus laten we een keer een imitatie riem proberen.
Na montage merkte ik bij de eerste rit dat de topsnelheid al iets lager was dan met de oude originele riem. Scheelde maar 1 of 2 km dus niet veel aandacht aan besteed verder.
De riem heeft zich verder prima gehouden in Duitsland, hellingen tot 18% en ook de maanden daarna niets vreemds gemerkt.
Tot vorige week.
Ik was 's ochtends op weg naar mijn werk en het eerste viaduct wat ik over moest merkte ik dat de trekkracht niet helemaal je dat was. Volgende 2 viaducten geen terugval ik trekkracht gemerkt.
Op zo'n kilometer van mijn werk begon het heftig te tikken ergens schuin onder de voeten. Ik dacht daar gaat ie. :hammer:
Snelheid valt terug, ik kom tot stilstand en de motor valt uit.
Ik stap af en kijk achter me en onder de motor, geen olie spoor dat is redelijk goed nieuws.
Maar eens proberen te starten. Motor slaat aan en weer uit. Maar tijdens het starten en het korte lopen geen vreemde geluiden.
Nog maar een keer proberen en warempel de motor blijft lopen zonder vreemde geluiden. :yahoo:
Ik stap weer op en geef gas, erg gebeurd niets. Conclusie, aandrijving kapot of dat de riem of anders is nog geen idee.
Dat werd dus lopen. :help2:
Na zo'n 100 meter lopen, hoor ik iemand achter mij vragen "panne". Het was de eigenaar van de scooter zaak in Houten waar ik vaak onderdelen haal. Hij reed op een elektrische bromscooter, vandaar dat ik hem niet aan hoorde komen.
Even uitgelegd dat ik geen aandrijving meer had en hij bood aan om me naar mijn werk te duwen. Hij kwam er toch langs op weg naar zijn werk. Zo was ik nog op tijd op mijn werk. :thumbsup: :worshippy:

In de eerste pauze de kickstarter kap er af geschroefd en toen kwam ik dit tegen.
Afbeelding
Afbeelding

De riem volledig aan vellen.
Gelukkig was hij nergens tussen geslagen en hoefde ik alleen de poulies te ontdoen van wat rubber strepen en een hoop stof.
De originele riem weer gemonteerd die er in zat voor deze imitatie en rijden maar.
Vreemd genoeg loopt de scooter nu bijna 5 km harder als met de imitatie riem.

Wel was er bij bepaalde toeren/snelheden een onbalans te horen die mijn voor het knappen van de riem niet was opgevallen.
Ook, maar dat had ik al een tijdje, vibreerde de koppeling heel erg bij het weg rijden vanuit stilstand.

Vandaag de kickstarter kap weer er af gehaald om eens te kijken of ik een oorzaak kon vinden voor 1 of beide problemen.
De koppelings trommel heeft wel een paar vreemde plekken aan de binnenkant, voor de rest niet bijzonders. Misschien dat hij niet meer rond is maar dat moet ik nog nakijken. Wel een andere gemonteerd met een andere koppeling. Maar dit was niet de oorzaak van de resonantie/onbalans.
Die resonantie/onbalans kwam waarschijnlijk van de vario en dan veroorzaakt door de gladde bus die versleten is. Er zit nu een andere in maar nog niet de kans gekregen voor een goed proefrit.

Wordt vervolgd.


De 2e keer was ik onderweg naar huis, begin mei, en stond ik bij een stoplicht te wachten en was er nog niets aan de hand. Zo'n 500 meter verder moest ik afremmen voor een rotonde en viel de motor uit. Raar, maar gelijk weer proberen te starten maar hij wou niet aanslaan, dus dan maar het verkeer uit en op de stoep verder proberen.
Ook na nog meer doorstarten wou hij niet aanslaan en besloot ik er maar af te stappen. Tot mijn grote schrik lag er een plas onder de scooter en kwam er rook bij het motorblok vandaan. Met het topic van Spikey in het achterhoofd maar even afstand genomen van de scooter en gehoopt dat hij niet in de fik ging.

Nadat de rook weg was en ik geen vlammen kon waarnemen maar eens gekeken was die plas onder de scooter was, benzine. :o
Nu begreep ik ook gelijk waarom hij niet wou aanslaan. Als er een benzine lek is heb ik niet genoeg brandstofdruk en slaat hij niet aan.
Ik ging dus opzoek naar een lekkage. Zadel er uit en dan ziet het er zo uit.
Afbeelding
Nadat ik het contact had aangezet spoot uit een heel klein gaat in de siliconen slang benzine richting de cilinderkop.

Ik heb geen foto van de lekkage maar het zat hier net voor de aansluiting.
Afbeelding

Gelukkig kon ik het ter plekke repareren en kon ik verder rijden. :thumbsup:

De volgende dag op mijn werk heb ik het siliconen slangetje vervangen voor een kwaliteit brandstof leiding
Afbeelding

Waarom er een klein gaatje in gekomen is bleek later duidelijk. De siliconen slang is van binnen uit gaan scheuren (? aangetast door benzine of bio-ethanol???) en was op die plek door gescheurd naar buiten.
Op het eerste gezicht als er brandstof in de leiding zit valt het niet echt op, maar als hij droog is van binnen.
Afbeelding

De leiding is in maart 2015 gemonteerd en dan nu al kapot, voor mij geen siliconen slangen meer :nono2: zeker niet met hoger brandstof druk. De slang werd toen met de set mee geleverd.
Laatst gewijzigd door Bjorn op 31 mei 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#58 » 02 jun 2019, 16:11

De resonantie die in het blok zat is ook opgelost en heeft me meer geld gekost dan nodig was doordat ik enkel op het geluid afging en niet echt op onderzoek.

Afgaande op het geluid, bij een bepaald toerental was het te horen en verdween dan ook weer, ging ik er vanuit dat het de koppelings lager of de vario met bus zou zijn.

Eerst de koppelings lagers vervangen, het geluid bleef.
Daarna de vario met gladde bus vervangen, het geluid bleef.

Het lastige was dat het stationair niet voorkwam, dus dan maar achterwiel in de lucht en gassen.
Na wat gezoek en gegas kwam ik er achter wat het was, het achterspatbord resoneerde tegen het blok aan.

Dit randje zat strak tegen het blok een en doordat het in de loop van de tijd steeds iets afsleet kwam er minder druk op te staan waardoor het kon gaan resoneren tegen het blok aan.
Afbeelding
Afbeelding

Het is lastig te zien, maar tussen de band en blok door zie je een blanke alluminium plek, daar schuurde ze tegen elkaar aan.
Afbeelding

Ik heb nu een klein randje van het spatbord afgehaald en nu raken ze elkaar niet meer.
Die resonantie is nu weg, alleen nog een andere oplossen. Die klinkt als een ringetje dat op een boutje trilt, binnenkort maar eens zoeken.

Ook maar gelijk onderhoud gepleegd en de voorste blok rubbers vervangen.
Afbeelding

Was wel nodig dacht ik :schater:
Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: New Dink 50 i

Bericht#59 » 02 jun 2019, 22:50

Was het veel werk? @Bjorn
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#60 » 02 jun 2019, 22:58

Nee, wel lastig omdat de motor los moet van het frame en je het frame dan moet ondersteunen.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer