Uhm ja, de rij ervaring.
Aller eerst heb ik mij toch verkeken op het afstellen, dit blijkt toch lastiger (ingewikkelder) dan gedacht. Je kan zo veel signalen opnemen en daar uit de informatie halen om de motor af te stellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het juist interpreteren van die signalen en aan de hand daarvan de instellingen aanpassen vind ik nog lastig. Ik moet dus nog veel leren
en dus veel bomen kappen (sorry milieu defensie, bomen verplaatsen
) .
Dit zijn bijvoorbeeld de signalen van een rit van 20 minuten:
Dat stuk net rechts van het midden waar de lijnen vrij vlak zijn, daar stond ik voor een open brug te wachten. Zo'n zelfde iets zie je nog iets meer naar rechts, daar stond ik voor een stoplicht.
B.v. de licht rode lijn van links onder naar rechts boven is van het aantal keren dat de injector brandstof ingespoten heeft en waar de lijn vlak wordt staat dat aantal op 65535, tevens de maximale waarde die opgenomen kan worden. Dus tijdens die 20 minuten heeft de injector meer als 65535 keer brandstof ingespoten. Deze waarde is niet echt nodig voor het afstellen, maar een leuk weetje
.
Om al de signalen uit te leggen en te omschrijven, dan lig ik niet voor 12u op bed. En dat ligt niet alleen aan mijn typevaardigheid
.
Er zijn nog wel een paar problemen die ik op moet lossen:
De temperatuur sensor naar een warmere plek verplaatsen.
De plek waar hij nu zit, de bovenste rechter bout van de kleppen deksel, is te koud. De computer meet de motor temperatuur en aan de hand daar van wordt extra benzine ingespoten (net als een choke bij een carburateur). Dit proces stopt bij 70 graden, die temperatuur haal ik nu zelden.
Een reserve maken in de tank.
Ik heb de tank al een keer te ver leeg gereden, hier door kwam er te veel lucht in het brandstof systeem en stopte de scooter er mee. De brandstof pomp is een vloeistof pomp, met lucht kan hij niks. Tevens is het een gesloten systeem, dus de lucht kan heel moeilijk weg. Bij bijvoorbeeld de Kymco New Sento 50i wordt in het boekje aangegeven om altijd minimaal en halve liter in de tank te houden om dit probleem te voorkomen. Dit betekende dus naar de pomp lopen
en nog een uurtje rommelen om de motor weer aan de praat te krijgen. Eigen schuld, dikke bult
Voor de rest is de rij ervaring goed. Het verbruik is van 1 op 33 naar 1 op 35,5 gegaan zonder enige afstelling. Ik rij hoofdzakelijk in de stad wat het verbruik niet ten goede komt.. Laatst naar de Veda scooter meeting in Ede heb ik ruim 1 op 43 gereden. (thumbs up smiley zou hier moeten staan
)