New Dink 50 i

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#31 » 03 dec 2015, 21:52

Hoi Hendrik.

Dit zou waarschijnlijk wel mogelijk zijn mits je de set compleet hebt, tevens is de universele set volledig aanpasbaar met de mee geleverde software. Bij de new sento set ben ik afhankelijk van een dealer met kennis van zaken ( niet dat ik nou alles snap :roll: ) met de desbetreffende apparatuur.
0 x

hendrik6073

Re: New Dink 50 i

Bericht#32 » 03 dec 2015, 22:22

ik zou denken 50cc sento overzetten op 50cc new dink, zou moeten gaan toch ? en compleet. weet jij de configuratie hiervan ? ik las dat er een brandstofpomp in de tank zit. Ik neem aan dat de verstuiver in het gasklephuis zit. is er ook een lamba ? en zir de ECU ergens bij een dergelijke scooter ?
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#33 » 03 dec 2015, 22:39

hendrik6073 schreef:ik zou denken 50cc sento overzetten op 50cc new dink


Je bedoelt de cilinder? Nee dat gaat niet, de boring en de slag zijn anders.

Je zal o.a. de brandstof pomp in de tank moeten bouwen. Aangezien de brandstof pomp hoger is als een New Dink tank moet je daar ook wat op vinden en de ruimte tussen de bovenkant van de tank en de treeplank is erg beperkt.

De injector zit op het inlaat spruitstuk en de ECU zit aan het gasklephuis. En er zit een lambda in de uitlaat. Een temperatuur sensor op de cilinder, op de new dink cilinder is daar geen bevestiging voor.

Het vliegwiel van een new dink heeft maar 1 tand om te zien waar de zuiger zich bevind, het vliegwiel van een new sento heeft er dacht ik 36. De toerenteller pakt hier ook zijn signaal van, ik weet niet of de new dink teller hiermee over weg kan.
Mijn huidige setup loopt stationair 1400 toeren met een standaard new dink vliegwiel, daar heeft de toeren teller al moeite mee hij is niet berekent op zo'n laag toerental.
0 x

Eric L

Re: New Dink 50 i

Bericht#34 » 03 dec 2015, 22:43

Ik zal even mijn ervaring met injectie met je delen.
Zoals je weet heb ik een Honda NSC50R gereden met het 4 takt injectie blok.
Hiermee heb ik in 2 jaar bijna 10.000 probleemloze kilometers mee gereden.
Als je de startknop aanraakte liep het ding al en perfect en zuinig.
Gemiddeld verbruik van 1:52 en een beetje.
Nu heb ik vanaf eind juli de Yamaha Aerox injectie en is ook helemaal top.
Probleemloos starten en en nog iets zuiniger rijden dan de Honda.
Met nu ruim 2850 kilometer op de teller zit het gemiddelde verbruik op 1:55,2
Hopelijk gaat jou New Dink injectie ook naar deze verbruikswaarden toe. ;)

Groet Eric
0 x

hendrik6073

Re: New Dink 50 i

Bericht#35 » 03 dec 2015, 22:54

okay, ik bedoelde eigenlijk het overzetten van de injectie van de sento naar de dink, dus inlaat spruitstuk, gasklephuis, lambda ecu ecu, brandstofpomp. niet de cilinder. ik kwam er eigenlijk op omdat de new dink na ombouw wat lui is geworden. je gaf al aan dat dit zou kunnen komen door de spanning die opgewekt moet worden en dus 'pk-s' kost. Ik dacht dat er misschien ook verschil zou zitten in het vliegwiel gewicht en wilde deze dus eens uitwisselen, maar ik begrijp nu dat die ook totaal anders is met al zijn tanden, dus de kans is groot dat dat sowieso niet gaat werken. zuiniger zou mij ook passen. ik heb geen klagen met gemiddeld 1:37 maar maak wel 70km per dag dus een beetje verschil tikt toch lekker aan.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#36 » 03 dec 2015, 23:29

Een lichter vliegwiel is voor en 1 cilinder 4 takt mogelijk, maar dan kan (afhankelijk hoe licht het vliegwiel is) de motor minder soepel gaan lopen.

Bij een 4 takt wordt er maar 1 keer per 2 omwentelingen brandstof ontstoken, de massa van het vliegwiel zorgt er voor dat je die andere omwenteling door komt en dat dit door de massa traagheid van het vliegwiel vloeiend verloopt.

1:37 is opzich geen verkeerd verbruik. Er zijn veel factoren die invloed hebben op het verbruik b.v.
    - het totaal gewicht - scooter met berijder en de scooter weegt al 110 kilo (de aerox weegt 97 kilo)
    - Het frontaal oppervlak - het gedeelte wat je ziet als je recht voor de scooter staat, dat bepaalt je luchtweerstand en of je een hoge of lage ruit hebt.
    - De route die je rijd - veel starter en stoppen, heuvelachtig of vlak, veel of weinig bruggen
    - Of je volgas rijd of niet
    - Het weer - warm of koud, droog of vochtig, hoge of lage luchtdruk, wind mee of tegen
    - Bandenspanning iets te laag of te hoog

De verbruiks cijfers van EricL en BillytheKid zul je met een New Dink waarschijnlijk niet gauw gaan halen. Zet ze maar eens naast elkaar dan zie je algauw dat de New Dink veel groter en dus ook zwaarder is als de Aerox en New Sento.

De mijne loopt nu gemiddeld 1:40 met de uitschieter van 1:52 tijdens de tour van EricL.


Het is natuurlijk allemaal technisch mogelijk, maar als je het enkel gaat doen om het verbruik te verminderen dan kunnen de resultaten wel eens tegen vallen en de investering zul je niet gauw terug verdienen.
0 x

Gebruikersavatar
De Stofzuiger
STN Tourbuffel
Berichten: 1280
Contacteer:

Re: New Dink 50 i

Bericht#37 » 04 dec 2015, 06:56

Mooi project hoor,ik heb nog mijn dealer gesproken over het injectie systeem van de Elystar
Die vertelde mij dat Peugeot Elystar,s met injectie voor de zwitserse markt,werden geleverd met een temperatuursensor,de nederlandse versies zouden deze niet hebben
Vind ik vreemd,want als ik achter het luchtfilter kijk,zie ik daar toch degelijk wel een temperatuursensor zitten
Is er een component defect,dan schakelt de Elystar over op standaardwaarden,zodat je in elk geval door kunt rijden naar de dichtstbijzijnde werkplaats
In geval van een defecte temperatuursensor schakelt de Elystar over op temperatuur-160-graden Daardoor blijft de scooter wel rijden,maar lukt een koude start niet meer
Afbeelding
0 x
Welcome to the rest of your life

Afbeelding

hendrik6073

Re: New Dink 50 i

Bericht#38 » 04 dec 2015, 06:57

nee hoor, als het zuiniger wordt is dat leuk, maar zeker geen must. tov de auto verdien ik er elke maand dik op.
Ik zal eens kijken of ik kan testen met het vliegwiel. Ik heb het vermoeden dat die van de sento juist zwaarder is nl. hij blijft nu wat hangen in toeren, alsof hij net iets mist. maar dit is lastig precies aan te geven, misschien dat ik aan vario kant ook wat kan halen.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: New Dink 50 i

Bericht#39 » 04 dec 2015, 10:04

eh effe een vraagje
ik heb nu 4 keer een kymco viertakt gehad en ben zelf redelijk voorbij de 100 kg.
2 keer een new dink 1x nieuwe en 1x met 56 km op de teller.
een people s met 9000k en een nieuwe agility 16 inch nieuw zo eentje uit de olieboot serie.
allemaal stuk voor stuk rond de 1 op 40.. met de tweetakten altijd rond de 1 op 30..
dusss vind ik 1 op 37 best royaal.hoe kan dat dan?
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

hendrik6073

Re: New Dink 50 i

Bericht#40 » 04 dec 2015, 11:52

sorry ik begrijp de vraag niet helemaal. je vind mijn verbruik met 1:37 aan de hoge kant ?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer