New Dink 50 i

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: New Dink 50 i

Bericht#41 » 04 dec 2015, 22:45

Ja is enorm hoog!
Zeker voor een injectie 4takt!
Ik heb een carburateur 2takt en haal al 1op29!
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#42 » 04 dec 2015, 22:55

Delight schreef:Ja is enorm hoog!
Zeker voor een injectie 4takt!
Ik heb een carburateur 2takt en haal al 1op29!


Wat denk je dan dat het verbruik zou moeten zijn?
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: New Dink 50 i

Bericht#43 » 05 dec 2015, 08:07

Bjorn schreef:
Delight schreef:Ja is enorm hoog!
Zeker voor een injectie 4takt!
Ik heb een carburateur 2takt en haal al 1op29!


Wat denk je dan dat het verbruik zou moeten zijn?

Die moet met injectie toch zeker richting de 1op45 - 1op50 gaan.
Anders had je hem ook wel gewoon op carburateur kunnen laten!
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#44 » 05 dec 2015, 10:47

Ik denk dat je een iets te rooskleurig beeld hebt van injectie.

Hoe je het ook wend of keerd een verbranding in de motor heeft verhouding nodig ongeveer 14,7 kilo lucht op 1 kilo benzine (dit is de ideale verhouding - Lambda 1). In de praktijk wordt deze waarde door veel factoren beïnvloed (Een paar posts terug ook al genoemd). Het meeste vermogen wordt bereikt bij een verhouding van ongeveer tussen 12:1 en 13:1.

voorbeeld:
Een carburateur motor draai volgas (8000 rpm), gas klep op 100% en heeft dan een verhouding van bijvoorbeeld 12,5:1. Deze verhouding verandert niet omdat de sproeier een vaste waarde/maat heeft.

Een injectie motor, ook volgas (8000 rpm en gasklep 100%) is dan continu het mengsel aan het aanpassen om de, in computer ingestelde waarde, te bereiken met behulp van de lambda sensor. Dit doet hij door de verhouding te veranderen van rijk naar arm en weer terug, dit gebeurd meerdere malen per seconde.

Een injectie zal dus, in dezelfde omstandigheden, dus niet in 1 keer enorm veel zuiniger lopen als een goed afgestelde carburateur. Een voordeel van injectie is dat hij altijd zal proberen om de optimale verhouding voor de motor te bereiken en daardoor dus wat minder gaan verbruiken maar zeker geen gigantische verschillen.

Delight schreef:Anders had je hem ook wel gewoon op carburateur kunnen laten!


Ik heb het niet gedaan om zuiniger te rijden, dat is een leuke bijkomstigheid. Ik vind de techniek interessant daarom heb ik het gedaan.
3 x

René K

Re: New Dink 50 i

Bericht#45 » 05 dec 2015, 11:05

Dat kan ik best begrijpen dat techniek interessant is en dat geknutsel, ook met de technische formules erbij.
Iets te rooskeurig beeld van injectie? Feit blijft dat Yamaha en Honda 50cc 4takt injectie toch een verbruik heeft van
over de 1:50.

René
1 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: New Dink 50 i

Bericht#46 » 05 dec 2015, 11:10

Feit is ook dat ze kleiner zijn, minder wegen en een minder groot frontaal oppervlak hebben (luchtweerstand).

Dit is appels met peren vergelijken.
2 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: New Dink 50 i

Bericht#47 » 05 dec 2015, 11:49

Bjorn schreef:Feit is ook dat ze kleiner zijn, minder wegen en een minder groot frontaal oppervlak hebben (luchtweerstand).

Dit is appels met peren vergelijken.

Sorry hoor, maar het scheelt echt geen honderden kilo's ofzo...
Die paar kilo meer mag echt niet zo'n verschil opleveren!
En frontale oppervlak scheelt ook echt niet enorm ten opzichte van de Yamaha of de Honda's...

Ik snap je zeker qua liefde voor de techniek...
Het is opzich al mooi dat het werkt en de scooter rijdt!
0 x

René K

Re: New Dink 50 i

Bericht#48 » 05 dec 2015, 11:59

Ik hoef er niets aan toe te voegen, ach ja wat maakt het uit, als je maar lol hebt. :D

René
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: New Dink 50 i

Bericht#49 » 05 dec 2015, 12:06

ik zou morgen als ik kon de g dink bouwen naar injectie viertakt ipv tweetakt carb.
gewoon om de techniek inderdaad als ik allen naar verbruik zou kijken rij ik zo wie zo al op de verkeerde scooter en had ik inderdaad een honda of yamaha.
maar het gaat me er omdat een goed afgestelde carb viertakt rond de 1 op 40 hoort te zweven inderdaad tegen wind volle bepakking of juist lichtje s even door de polder rijdend maakt verschil.
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: New Dink 50 i

Bericht#50 » 11 sep 2017, 14:10

Hoe is het uiteindelijk met je ND injectie afgelopen?
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer