Transmissieolie

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Transmissieolie

Bericht#1 » 22 jan 2016, 19:06

Ik vraag mij af, wat gebeurd er als er , vrijwillig of per abuis, de transmissie van een scooter wordt afgevuld met motorolie, 10w40 bijvoorbeeld?
Alvast bedankt Bertocello
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
karlheinz
Berichten: 487

Re: Transmissieolie

Bericht#2 » 22 jan 2016, 19:15

dan gaat die plakken.
dus maar weer de olie aftappen en atf er weer in.
0 x

René K

Re: Transmissieolie

Bericht#3 » 22 jan 2016, 19:16

Niets,.... nou ja, niet zo dramatisch sommige merken scooter moet juist 10w40 olie er in zoals o.a de Honda Vision.
Géén olie er in, is ernstiger. Tenminste als je de reductie kast bij het achterwiel bedoeld. 8-)

René
0 x

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Transmissieolie

Bericht#4 » 22 jan 2016, 21:01

mocht je transmissie zijn gevuld met een gear-oil 75w90 of 80w90 dan lijkt het me niet zo slim om er een andere olie in te doen. motor olie heeft andere eigenschappen en automatictransmissionfluid lijkt me ook niet aan te bevelen. ze smeren allebei echter hebben ieder hun eigen specifieke toepassing. zo is het ook niet aan te bevelen om gewone 10w40 motorolie in je 4-takt blokkie te doen. er zit verschil tussen automotorolie en scooter/motor olie. heel even kan geen kwaad echter op de lange duur.........ik zou het niet willen proberen. ;)
1 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Transmissieolie

Bericht#5 » 22 jan 2016, 23:23

Voor zo ver ik weet gaat normale motorolie schuimen als je deze gebruikt in je transmissiekast.

Vanwege de specifieke krachtoverbrenging is een andere type (dikkere) olie nodig wat ondanks de krachten en warmte vloeibaar kan blijven en de onderdelen kan smeren.

Motorolie heeft daarentegen de functie om zowel de motor te koelen, de cilinder te smeren en roet/afvalstoffen af te voeren. Hier dient de olie relatief dun te zijn om overal goed bij te kunnen komen en de motor niet al te veel weerstand te bieden. Je zwemt ten slotte lekkerder in water als in stroop.
2 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Transmissieolie

Bericht#6 » 23 jan 2016, 07:34

:D Bedankt voor de argumenten en antwoorden, hier kan ik wat mee. :D
Bertocello
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

René K

Re: Transmissieolie

Bericht#7 » 23 jan 2016, 08:44

De scooter is nieuw gekocht?... dan is het toch beter denk ik het instructie boekje te raadplegen, of de Dealer.

René
0 x

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Transmissieolie

Bericht#8 » 23 jan 2016, 10:09

motorolie heeft daarentegen de functie om zowel de motor te koelen, de cilinder te smeren en roet/afvalstoffen af te voeren. hier dient de olie relatief dun te zijn om overal goed bij te kunnen komen en de motor niet al te veel weerstand te bieden. je zwemt ten slotte lekkerder in water als in stroop.


vergeet niet dat motorolie in contact komt met verbrandingsgassen en temperaturen, de rede waarom de olie vrij snel na verversing die zwarte kleur gaat aanneemt.
je kunt voor je transmissie wel de keuze maken of je er een gewone minerale gear-oil in doet of een volsynthetische (is uiteraard duurder). eenmaal volsynthetische olie gebruikt houdt wel in dat je niet meer teruguit kunt naar minerale olie (beter van niet) ;)
1 x

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: Transmissieolie

Bericht#9 » 23 jan 2016, 10:18

Ik geloof dat ik maar eens een keer slaolie in de cardan gooi is ook een mineraalolie hitte bestendig lekker vet smeert goed alleen ik zal het vaker bij moeten vullen het word extreem dun als het warm word bij een tempratuur 80-90 graden. :D :) ;)
0 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Transmissieolie

Bericht#10 » 23 jan 2016, 12:47

kuya schreef:Ik geloof dat ik maar eens een keer slaolie in de cardan gooi is ook een mineraalolie hitte bestendig lekker vet smeert goed alleen ik zal het vaker bij moeten vullen het word extreem dun als het warm word bij een tempratuur 80-90 graden. :D :) ;)


Afgewerkt frituurvet in je tweetakt doen. Heeeel leuk effect....
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer