2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Gerhard

2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#1 » 04 dec 2016, 19:38

Ik zit effe te denken over het 2-takt olieverbruik van mijn nieuwe G-Dink. Ik heb er nu 1150 kilometer mee gereden en nog steeds geen olie in het tankje hoeven doen. Ik rijd bewust het tankje leeg zodat ik kan zien of de sensor die de hoeveelheid olie in de tank in de gaten houdt werkt (het lampje op het dashboard werkt wel want dat licht keurig op wanneer je de brommert start).
Ook wil ik eerst de olie die af fabriek/importeur in de scooter is gedaan (gelig qua kleur) opmaken en dan pas mijn eigen merk (rood) er in doen. Dat dient waarschijnlijk geen echt doel maar dat wil ik zelluf gewoon!
Bij mijn oude Grand Dink had ik de gewoonte om rond de hele duizendtallen het olietankje af te vullen, ongeacht of het al nodig was of niet. Er ging dan altijd minder dan 1 liter in en met een olietank inhoud van 1,5 l had je dan een ruime marge en was je altijd ‘safe’.

Als globale stelregel zegt men vaak dat je 1000 kilometer op een tankje kunt rijden. Omdat mijn olietankje maar niet leeg lijkt te raken ging ik er wat meer over nadenken en realiseerde ik mij dat niet het aantal kilometers maar het aantal verbruikte liters benzine aan het olieverbruik gerelateerd is. De olie wordt immers in een verhouding van 1.50 aan de benzine toegevoegd en dus je benzine verbruik bepaalt je olieverbruik.

Effe hardop denken.
Mijn G-Dink loopt 1 liter benzine op 33 kilometer.
Met een mengverhouding van 1.50 verbruik ik dus 50 ml olie per 1000 ml (1 liter) benzine.
De olietankinhoud is 1,1 liter, theoretisch genoeg voor 55 liter benzine.
55 liter benzine x 33 km = 1815 km voor dat het olietankje leeg is.
Dus iedere 1500 km afvullen is voldoende.
Of maak ik nu een domme rekenfout?

Nog iets. Ik las laatst op een ander forum over een Grand Dink die ‘ineens’ wat minder zuinig liep. “Van ruim 140km op een tank naar net aan 100km” schreef de eigenaar. Da’s godsamme 1.10!! Maar dat houdt dus ook in dat bij een gelijk aantal omwentelingen zo’n motor veel meer olie krijgt dan mijn zuinig 1.33 lopend machientje. Minder benzine is ook minder olie. Is dat nog iets om rekening mee te houden?

Tot zover mijn overdenkingen voor vandaag.

Afbeelding
Vandaag de legendarische stand van 1111 gereden kilometers bereikt. Is het al carnaval?
1 x

Gebruikersavatar
johan 64
Berichten: 266

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#2 » 04 dec 2016, 20:11

blijf zo doorgaan met de goede gedachten richting het behoud van al ons groen
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#3 » 04 dec 2016, 20:20

Je rekensom is correct zonder meer.
Dat huidige 2takt motoren genoeg nemen met 1:50 olie/benzine klopt, ik ken mensen die experimenteren met nog minder, 1:100, reeds 10.000 km, zonder problemen, dit is voor een groot deel te wijten aan de superieure samenstelling van moderne 2takt olieen.
Wat ervaren 2takt rijders zich voorhouden klopt nog altijd, "kijk naar je bougie en je weet of je mengverhouding goed is.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#4 » 04 dec 2016, 20:43

DE GD INK VERBRUIKT INDERDAAD MINDER OLIE DAN DE GRAND DINK
maar mijn grand dink heb ik afgesteld omdat er mensen waren die hem teveel vonden roken...
nou hij rookt dus nog net zo alleen zit ik met verbruik nu rond de 1 op 32 iets wat ik nog nooit constant met een grand dink heb gehaald echter wel met de g dink.
dus verbruik ik inderdaad ook minder olie ik heb met de g-dink tot het lampje ging branden met gekromde tenen 1750 km gereden toen ging er ruim een liter in dus dat lampje vertrouw ik niet meer ik deed altijd voor elke rit de tank afvullen en zoals in bad laer ook als ik zeg maar terug ga gewoon optoppen dat ding
1 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gerhard

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#5 » 04 dec 2016, 21:30

Nou, op naar kilometerstand 1750 dan maar...
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#6 » 04 dec 2016, 21:33

bertocello schreef:Je rekensom is correct zonder meer.
Dat huidige 2takt motoren genoeg nemen met 1:50 olie/benzine klopt, ik ken mensen die experimenteren met nog minder, 1:100, reeds 10.000 km, zonder problemen, dit is voor een groot deel te wijten aan de superieure samenstelling van moderne 2takt olieen.
Wat ervaren 2takt rijders zich voorhouden klopt nog altijd, "kijk naar je bougie en je weet of je mengverhouding goed is.


Aan de hand van de bougiekleur kan je zien of je een correct of een te arm of te rijk brandstofmengsel hebt, NIET of je mengverhouding goed is.....
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

joopstern

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#7 » 04 dec 2016, 21:36

Gerhard schreef:Nou, op naar kilometerstand 1750 dan maar...

as donderdag word het 10 graden mooi weer om te toeren
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#8 » 04 dec 2016, 21:48

nou volgens mij kan je wel degelijk aan de bougie zien of je teveel of te weinig olie verstookt
maar ik rij nog maar 30 jaar tweetakt dus zal het niet weten

ik ben niet zo een held met lampje s proberen haha
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gerhard

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#9 » 04 dec 2016, 22:04

joopstern schreef:as donderdag word het 10 graden mooi weer om te toeren
Ik vrees dat het voor mij een toertje met de truck gaat worden :(
0 x

Gebruikersavatar
johan 64
Berichten: 266

Re: 2-taktolieverbruik Kymco G-Dink

Bericht#10 » 04 dec 2016, 22:06

volgens mij had yamaha in de 80 jaren al 2takt motoren die 1:100 gesmeerd werden niks nieuws dus en liepen jaren zonder problemen zelfs met milieuvriendelijke olie waarom zal dat nu niet kunnen dan ?
1 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer