Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

GooneyBird
Berichten: 39

Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#1 » 11 aug 2018, 15:13

Wij hebben zowel een Neo's als een Elyseo, en ik merk dat beide scooters best regelmatig kapotte lampjes hebben. Toen we de Neo's kregen was 1 koplamp (er zitten 2 bollen in) stuk op het dimlicht-filament, en de andere had een kapot grootlicht filament. Prima, beide vervangen.
Maand later, beide lampen binnen 10 km van elkaar stuk. Nondeju! Beide lampen weer vervangen. So far so good (dit is nu ongeveer een maand geleden).

Weer wat later, achterlichtje van de Peug stuk. Remlicht okee, achterlicht niet. Lampje vervangen.

Vanochtend de grote Peug gestart. Geen dimlicht, wel grootlicht, en geen achterlicht. Ik denkdenkdenk doen. eerst maar de lampjes controleren. Weer het achterlichtje stuk (remlicht goed, achterlicht niet), en nu ook de koplamp stuk.

Jongens, ik vervang op beide auto's (Vectra met zo'n 20.000 km per jaar, en een VW Caddy bedrijfsbus met zo'n 35.000 per jaar, altijd dimlicht aan) zo ongeveer 1 keer per jaar een lampje. Niet 5 lampjes in 3 maanden.

Hebben jullie scoots dat ook, dat ze lampjes eten? Ik stop er toch steeds wel Philips/Hella in, dat zijn toch wel een beetje dé merken geloof ik.
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#2 » 11 aug 2018, 18:39

Heb je al naar dat onderdeel gekeken wat stroom moet leveren naar je lampen ( weet even niet hoe dat onderdeel heet.)
Kan zijn dat je lampen teveel stroom krijgen of er is een stroom probleempje of gebruik je osram lampen ?
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#3 » 11 aug 2018, 19:01

Ik zou eerst even gaan meten wat je spanning is om te beginnen ...
altijd bij de bron beginnen als je een probleem heb

kan zijn dat er een kabel open ligt en bij regen of vocht dus sluiting maakt
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#4 » 11 aug 2018, 19:09

Lampjes krijgen niet te veel stroom maar te veel spanning. Waarschijnlijk is de weerstand die ook aan je spanningsregelaar hangt kapot, of maakt slecht kontakt. Philipslampjes zijn meestal wel beter van kwaliteit. Kunnen tot 16 volt verdragen
2 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#5 » 11 aug 2018, 22:56

Koop je goede lampen?? ( Bosch / Philips/Osram ) .... of koop je die goedkope troep van de Action ..
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#6 » 12 aug 2018, 10:41

Onbegrijpelijk,....... heb zelf die uit 98 nog branden. Rij zelfs met een semi-race ontsteking.
Dus ik zou zeggen,...... tijd voor een nieuwe spanningsregelaar.

PS Je pakkingen voor de oliepomp werken perfect, op 50 en 100 gezet.
0 x

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#7 » 12 aug 2018, 17:47

Voor mij ook onbegrijpelijk, ik heb mijn scooter uit 2012 en heeft ruim 40.000 km gereden en ik heb nog nooit, echt nog nooit, maar een lampje vervangen.
Ik adviseer goede lampen te plaatsen en als deze het goed doen AFBLIJVEN, als men er teveel aan gaat zitten klooien zonder verstand van zaken krijg je ellende.
Ik zou er iemand met verstand van zaken naar laten kijken.
Succes ermee
Hans
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#8 » 12 aug 2018, 18:04

Zorg er ook voor dat je het glas niet met de blote hand aanraakt. Het vet wat op de huid zit blijft aan het glas plakken en zorgt ervoor dat de hitte minder goed wegkan. Dit zijn relatief gezien zwakke lampjes.
Ik heb de ervaring vanuit de theatertechniek met lampen van 1000+ watt dat als je die hebt aangeraakt en je doet de lamp aan springt die binnen secondes kapot.
0 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#9 » 12 aug 2018, 19:34

Glas niet met blote hand aanraken > Check. Altijd met een doekje ertussen (of latex handschoentje of zo). Doe ik ook al jaren zo bij de auto's.

Spanningsregelaar controleren is een goeie. Ik heb geloof ik nog een andere liggen. Eens kijken waar ie zit bij de Elyseo. Bij de Neo's zit ie achter de voorkap, en daar heb ik 'm overigens al eens aan vervangen (toen we de scooter overnamen deed de accu het niet, want de spanningsregelaar deed het niet meer. Beide vervangen) Maar bij de Ely heb ik 'm nog niet zien zitten (heb er ook nog niet specifiek naar gezocht, moet ik toegeven).

Ik ga er vanuit dat er, ongeacht toerental, niet meer dan ~13V op mag staan? Of is er een specieke meetmethode?

In de Neo's zitten nu (even uit m'n hoofd) Osram lampen. Uit de Ely trok ik een Philips-lamp, die moet ik nog vervangen met iets dus daar zit nog niets in. Achterlichtje van de Ely was Halfords huismerk, zit nu Philips in.

Ik wou zeggen dat de knipper- en remlichten wel heel blijven, maar die draaien natuurlijk van de accu af ipv direct AC van de spoelen. Zou wel netjes zijn om een keertje de hoofdverlichting ook om te bouwen naar DC, dan kan je ten minste behoorlijk met een LED-lamp rijden zonder dat ie binnen no-time kapot is, maar dat is een toekomstig projectje.
2 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#10 » 15 aug 2018, 15:56

Update:
Ik heb vandaag even de multimeter erop gezet, en bij stationair komt er tussen de 7.5 en de 8.5V~ op de lamp te staan. Bij volgas (voor zover je dat op de bok veilig kan testen. Ik mis een neutraal!) is dat tussen de 11.9 en 12.4V~ (fluctueert een beetje). Lijkt mij dus prima.. Spanningsregelaar en weerstanden lijken mij dus nog goed, of meet ik iets verkeerd?
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer