Wissel of gelijk stroom

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#11 » 06 aug 2022, 16:30

Oldy
Berichten: 820
Contacteer: Contacteer Oldy
Bericht#6 » 02 jul 2022, 12:45

:write: Beetje ingewikkeld verhaal. Hieronder een schema voor de eenvoudigste oplossing
Afbeelding
Je moet eerst weten hoeveel stroom (A) de led gebruikt.
Laten we voor het gemak 1 Ampère nemen dan betekent dat er door de diode ook 1(A) door heen gaat. Je kunt dan bv een 1N4001 daar voor nemen. Daar de diode allleen maar de positieve pulsen van de wisselstroom door laat en niet de negatieve moet je deze gaten opvullen met een condensator (Elco) anders gaat de led flikkeren.
Neem voor 1 Ampère 1000 ųF. Let op dat je de pluszijde van de elco ook aan de pluszijde monteert anders kun je vuurwerk krijgen.
Een mooiere oplossing is deze met een brugcel en spanningsregelaar 7812 er tussen. Deze zorgt er voor al maak je meer toeren de spanning blijft altijd 12 Volt. Let op, je moet er dan wel voor zorgen dat de min kant van de ledlamp niet meer verbonden is met je frame (gezamelijke min) anders blaas je de brugcel op. In het schema de zwarte draad is de min van de ledlamp mag dus niet meer verbonden zijn met je frame.
Afbeelding

Dit is het schema wat ik van oldy kreeg Nog dank daarvoor.
Het is ook een goede oplossing maar ik denk dat als ik alles over een accu laat lopen dat dat het meest makkelijke is.
Ik heb er zelf al een autoaccu in staan 12v/55 ampere uur en mocht de accu leeg zijn neemt de dynamo het over (hoop ik)
Dus ik denk dat ik mijn verstralers ook over die accu ga laten lopen
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#12 » 07 aug 2022, 11:57

Pimo schreef:Ik heb er zelf al een autoaccu in staan 12v/55 ampere uur en mocht de accu leeg zijn neemt de dynamo het over (hoop ik)
Dus ik denk dat ik mijn verstralers ook over die accu ga laten lopen


Is de dynamo van een scooter niet veel te klein om die accu weer goed op te laden?
Met zo'n grote capaciteit zul je dat niet snel merken, maar toch.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#13 » 07 aug 2022, 13:17

Ronin84 schreef:
Pimo schreef:Ik heb er zelf al een autoaccu in staan 12v/55 ampere uur en mocht de accu leeg zijn neemt de dynamo het over (hoop ik)
Dus ik denk dat ik mijn verstralers ook over die accu ga laten lopen


Is de dynamo van een scooter niet veel te klein om die accu weer goed op te laden?
Met zo'n grote capaciteit zul je dat niet snel merken, maar toch.



klopt maar ik heb in de schuur een 17 amp lader staan die zelf uitzoekt wat voor een accu het is (lood ,gel,of AGM)
Dus het duurt niet echt lang voordat de boel weer is opgeladen.
En uiteraard heb ik de orginele accu van 4 AMP er ook nog in staan en die kan hij goed bijladen.
Dus in het ergste geval koppel ik de grote accu ff af maar je trekt die 55 AMP niet echt snel leeg hoor, dat duurt echt wel ff.
En overdag kun je je verlichting gewoon uit zetten waardoor de accu ook ff op adem komt en dan kom je een heel end.
In mijn vorige GD uit 2006 had ik ook een grote accu erin staan maar had ik eigenlijk geen verbruikers.
Gaat nu anders worden.

Ik moet alleen nog ff uitzoeken hoe ik die grote accu kan vast zetten.
Ik heb NL heel veel gereedschap bij me zoals bv een elec moerslagsleutel enz, enz.
Ik kan bij wijze van spreken de hele scooter uit elkaar halen als het moet onderweg.
Bougie, v-snaar, ja zelfs een compressiemeter heb ik bij me.
:lol2: :rlol:
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#14 » 07 aug 2022, 13:45

Aanhanger eraan knutselen!
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#15 » 07 aug 2022, 15:04

BadWeather schreef:Aanhanger eraan knutselen!


:schater: :rlol: :lol2:


Met alles wat ik bij me heb zou dat wel nodig zijn ja :schater:
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#16 » 07 aug 2022, 20:42

BadWeather schreef:Aanhanger eraan knutselen!

Of een zijspan. Lijkt me ook wel geinig met GD :rlol:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#17 » 07 aug 2022, 22:32

Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Aanhanger eraan knutselen!

Of een zijspan. Lijkt me ook wel geinig met GD :rlol:


Je mag helaas niet breder dan een meter en een beetje zijn geloof ik, en dat is de Dink al bijna :lol:

Er is wel een ombouwset om van een Monkey een trike te maken. Lijkt me best geinig, met een flinke cilinder en gladde bandjes driften.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#18 » 25 aug 2022, 23:00

Zo ff een Update

Ik heb deze week mijn 2 verstralers op mijn scooter gezet.
Wel ff in een proef opstelling om als het mij niet bevalt de boel er weer af te kunnen halen zonder schade aan mijn kappen.
2 verstralers op mijn midden rooster gezet.
Spanning van mijn USB aansluiting (DC) afgehaald en er ff een gewone schakelaar tussen gezet (Puur voor aan en uit)
Alleen met mijn domme kop vergeten de accu kabels los te halen.
Beide kabels tegen mijn frame gekomen.
dus na montage deed niets het meer dan alleen op AC spanning (ook de verstralers werkten dan gewoon )
Wat het niet meer deed waren mijn knipperlichten. (shit)
Laadspanning meten op mijn Accu , Nada noppes niks en ook niets.
Nou dacht ik ff een nieuwe spanningsregelaar gaan halen en een knipperrelais.
Er op gezet en weer niks (huh?)
Uiteindelijk blijkt er een glas zekering gesprongen te zijn (7 AMP) Die naast je Accu zit in een Plastic hulsje (zijn er 2)
Oude spanningsregelaar weer geprobeerd en deze werkte weer.
Alles werkt weer zoals het zou moeten en de verstralers (2X 800 lumen) zijn een verrijking Wat een licht.

Nu alles nog aansluiten op mijn groot licht schakelaar en ik ben weer voorlopig klaar :yahoo:

Wat ik alleen niet begrijp is dat mijn knipperlichten ook DC zijn en over de spanningsregelaar lopen.
Ook als ik mijn scooter op contact zet werken mijn knipperlichten. (Motor is dan uit)
Dus als de zekering gesprongen is werkt op AC je knipper licht niet terwijl de rest wel werkt (AC)

Hoe dan

Gr Hans :sct1: :moto2:
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#19 » 26 aug 2022, 06:53

Knipperlichten en remlicht lopen via de accu direct. Ik meen dat dat bedoeld was als veiligheids-feature.

Zonder accu, of met lege accu, of zonder knipperlichten aangesloten (lampen eraf) doen je knipperlichten TRRRRRRR! Nou ja, de clignateur dan.
0 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#20 » 26 aug 2022, 16:56

klopt dat was ook wat hij deed
Het relais lag te klapperen
Maar het lijkt mij toch veiliger met knipperlichten
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer