Aansluiten 12 volt componenten

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Aansluiten 12 volt componenten

Bericht#11 » 01 sep 2012, 21:17

Eric schreef:Ger ik had in het handschoenenkastje een stekker gemaakt. De draad van de navi kan prima tussen de schanier door. Het kastje kan dan gewoon weer dicht. De plus kan je ergens vandaan pakken of een draad naar de accu.(vergeet geen zekering). De min kun je vanaf het frame pakken.
Maar ik denk zomaar dat Kees met een nog mooiere oplossing komt. :mrgreen:



Hahahha..... nee hoor.... hahahaha... in dit geval is de oplossing idd de aansluiting in het opbegrkastj. Gebruik een spatwaterdichte aansluiting dus met een rubbere afdek dop. Koop een inbouw glaszekering houder en plaats deze naast de aansluiting. Gebruik een glaszekering van 2,5 tot 3 ampere snel. Op deze manier kan men zonder enige moeite de zekering vervangen.

Soldeer alle aansluitingen en afwerken met krimpkous. Krimpkous en glaszekeringhouder met zekering kan men bij een elektronica boer voor een aantal duppies kopen.

Mijn advies als je een navigatie gaat aansluiten, zorg ervoor dat je deze van te voren via het lichtnet volledig heb opgeladen. Op deze manier voorkom je dat de accu te zwaar belast wordt. De accu fungeert dan als druppel lader tijdens het rijden. De laadstroom van je navigatie blijft dan laag en kort durig.

Als je het echt luxe wilt hebben zet je er ook een inbouw schakelaar tussen zodat je de aansluiting spannings vrij kunt maken bij eventuele kortsluiting. In dit geval zou ik voeding dan wel rechtstreeks van de accu halen.

Mtvrgrt kees
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer