LED kentekenverlichting

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

LED kentekenverlichting

Bericht#1 » 14 okt 2017, 23:33

Terwijl sommigen hier zo min mogelijk licht op de plaat willen, vind ik het juist mooi om een felle, witte pit erop te laten schijnen. Het geeft een modern uiterlijk aan je voertuig. Op de auto heb ik ook een stel felle led's.

In de Symphony ST zit de lamp echter zo gemonteerd dat de meeste led's niet richting je plaat schijnen, maar tegen zwart plastic. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te snappen dat dat niet veel uithaalt.

Genoeg woorden. Aan de slag!

Zo zag het er uit.

Afbeelding


En een snelle montage gaf al een beter resultaat.

Afbeelding


Natuurlijk ben ik niet snel tevreden en ga ik voor maximaal resultaat, dus het spul mee naar binnen.
Ik heb erg lang moeten wachten op mijn bestelling. De eerste kwam nooit aan en na een refund heeft deze er de maximale periode over gedaan, maar vandaag eindelijk binnen. Nog even een linkje van de led's? Vooruit dan, hier vindt je ze. 2 voor $1,-

Afbeelding


Deze led's schijnen naar beneden als ze in de fitting van de SYM gemonteerd zijn. Is dit bij jou anders, dan moet je waarschijnlijk verder zoeken. Ook moet je voertuig gelijkspanning op de fitting zetten, anders is de led binnen no-time stuk.

De led schijnt dus aan 2 kanten. In mijn geval naar boven en naar onder. Aan de bovenkant zit zwart plastic, dus wordt dat licht helaas niet benut. (overigens met het gloeilampje ook niet)

Afbeelding


Maar ik denk niet in problemen, maar in oplossingen.
Stukje papier.

Afbeelding


Overtrekken op aluminiumfolie en inspuiten met lijm

Afbeelding


En plakken maar. Goed laten drogen! Lijmdamp tast onder andere mogelijk het plastic lampglas aan. Gebruik daarom geen secondenlijm!

Afbeelding


Tijd over dus. Om de elektronica eens aan de tand te voelen bijvoorbeeld. Meten=weten, vertelden ze mij vroeger op school. Bovendien maakt het een hoop zuur gezeik overbodig. :bang!:

Stroomverbruik van de gloeilamp.

Afbeelding


Stroomverbruik van de ledlamp.

Afbeelding


Waarbij ook duidelijk te zien is dat de led feller is. Rekenen we even mee?
Mijn gestabiliseerde voeding heeft een spanning van 13,8V. Dan komen we op een vermogen van (P=UxI)
Pgloei=13,8x0,37=5,1W
Pled=13,8x0,09=1.2W

Dus meer licht en 4 keer zuiniger. Nou, meer power voor de handvatverwarming dus.

Na het meten nog even de telefoon dicht tegen de led aan. De camera stelt dan bij met dit als resultaat.

Afbeelding


En zo ziet het er kort voor montage uit.

Afbeelding


Dus hup, inbouwen die hap.

Afbeelding


Significant verschil. Ook de aluminiumfolie draagt bij aan meer lichtopbrengst. Heel duidelijk te zien als je het zo bekijkt.
Met de boel op z'n plek zijn dit de laatste foto's.

Afbeelding

Afbeelding


Naar mijn mening past het mooi bij het moderne achterlicht van de Symphony ST. Een klusje van niets met een mooi resultaat.
2 x

Gebruikersavatar
RoiRaw
Berichten: 238

Re: LED kentekenverlichting

Bericht#2 » 17 okt 2017, 07:24

mooie "how to..."!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: LED kentekenverlichting

Bericht#3 » 17 okt 2017, 12:18

Goed bezig, en mooi beschreven!

Het kan misschien nog zuiniger.
Die led lampjes hebben vaak een parallelweerstand.
Die zit er om de "lampjestukdiagnose" van een auto om de tuin te leiden als je origineel gloeilampen had.
Voor de brommert kan je die er gewoon af solderen.
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: LED kentekenverlichting

Bericht#4 » 17 okt 2017, 13:00

Deze hebben die weerstanden niet
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: LED kentekenverlichting

Bericht#5 » 17 okt 2017, 20:01

Ik heb ook een led verlichting voor mijn kentekenplaat. Bij aanschaf (2e hands) was het kapje met de verlichting niet aanwezig. Heb zelf maar een klein lichtbalk met led verlichting er op gemaakt. Gezien mijn Sym wisselstroom levert aan de verlichting heb ik er een diode met een elco er op gezet. Werkt al ruim een jaar naar tevreden heid.
Afbeelding
1 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: LED kentekenverlichting

Bericht#6 » 17 okt 2017, 21:02

Gaaf hoor!
Ik heb nog twee van die ledbalken liggen met elk 6 leds erin.
Ooit een keer gekocht bij de Action met de bedoeling om ze te gebruiken in mijn tuinhuis, waar na 22:00 uur de stroom eraf gaat. Ze liggen nog steeds in de verpakking...
Die zou ik best graag als breedstralers willen monteren.
's avonds heb ik niet al teveel licht van de gewone koplamp.
Die schijnt nogal ver voor de scooter.
Tussen de lichtbundel en de scooter zelf zit een duister stuk.
Tevens schijnt er erg weinig licht naar opzij.
Ik weet van deze ledbalken dat ze een puist licht geven, maar ik heb geen flauw idee of ze geschikt zijn om op mijn Dink te bouwen.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: LED kentekenverlichting

Bericht#7 » 17 okt 2017, 21:07

Oldy schreef:Ik heb ook een led verlichting voor mijn kentekenplaat. Bij aanschaf (2e hands) was het kapje met de verlichting niet aanwezig. Heb zelf maar een klein lichtbalk met led verlichting er op gemaakt. Gezien mijn Sym wisselstroom levert aan de verlichting heb ik er een diode met een elco er op gezet. Werkt al ruim een jaar naar tevreden heid.
Afbeelding

Mooi werk! :thumbsup:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer