Terwijl sommigen hier zo min mogelijk licht op de plaat willen, vind ik het juist mooi om een felle, witte pit erop te laten schijnen. Het geeft een modern uiterlijk aan je voertuig. Op de auto heb ik ook een stel felle led's.
In de Symphony ST zit de lamp echter zo gemonteerd dat de meeste led's niet richting je plaat schijnen, maar tegen zwart plastic. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te snappen dat dat niet veel uithaalt.
Genoeg woorden. Aan de slag!
Zo zag het er uit.
En een snelle montage gaf al een beter resultaat.
Natuurlijk ben ik niet snel tevreden en ga ik voor maximaal resultaat, dus het spul mee naar binnen.
Ik heb erg lang moeten wachten op mijn bestelling. De eerste kwam nooit aan en na een refund heeft deze er de maximale periode over gedaan, maar vandaag eindelijk binnen. Nog even een linkje van de led's? Vooruit dan, hier vindt je ze. 2 voor $1,-
Deze led's schijnen naar beneden als ze in de fitting van de SYM gemonteerd zijn. Is dit bij jou anders, dan moet je waarschijnlijk verder zoeken. Ook moet je voertuig gelijkspanning op de fitting zetten, anders is de led binnen no-time stuk.
De led schijnt dus aan 2 kanten. In mijn geval naar boven en naar onder. Aan de bovenkant zit zwart plastic, dus wordt dat licht helaas niet benut. (overigens met het gloeilampje ook niet)
Maar ik denk niet in problemen, maar in oplossingen.
Stukje papier.
Overtrekken op aluminiumfolie en inspuiten met lijm
En plakken maar. Goed laten drogen! Lijmdamp tast onder andere mogelijk het plastic lampglas aan. Gebruik daarom geen secondenlijm!
Tijd over dus. Om de elektronica eens aan de tand te voelen bijvoorbeeld. Meten=weten, vertelden ze mij vroeger op school. Bovendien maakt het een hoop zuur gezeik overbodig.
Stroomverbruik van de gloeilamp.
Stroomverbruik van de ledlamp.
Waarbij ook duidelijk te zien is dat de led feller is. Rekenen we even mee?
Mijn gestabiliseerde voeding heeft een spanning van 13,8V. Dan komen we op een vermogen van (P=UxI)
Pgloei=13,8x0,37=5,1W
Pled=13,8x0,09=1.2W
Dus meer licht en 4 keer zuiniger. Nou, meer power voor de handvatverwarming dus.
Na het meten nog even de telefoon dicht tegen de led aan. De camera stelt dan bij met dit als resultaat.
En zo ziet het er kort voor montage uit.
Dus hup, inbouwen die hap.
Significant verschil. Ook de aluminiumfolie draagt bij aan meer lichtopbrengst. Heel duidelijk te zien als je het zo bekijkt.
Met de boel op z'n plek zijn dit de laatste foto's.
Naar mijn mening past het mooi bij het moderne achterlicht van de Symphony ST. Een klusje van niets met een mooi resultaat.