Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#11 » 08 mar 2018, 19:53

Scooter Forens Frans schreef:Waarschijnlijk omdat Citroën sinds kort je werkgever is...

Afbeelding

We hebben er overigens 4 van gehad

1.4 RE
1.4 Deauville
1.6 Progress
1.9 TGI

Is overigens wel 1 van de auto's van het merk waar ik het minst mee heb. ;)
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#12 » 08 mar 2018, 20:01

Ik heb ze zien komen, samen met de Ford Sierra die de Taunus opvolgde en eveneens een cultuurshock veroorzaakte, als opvolger van de GSA en zien gaan... helaas!
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#13 » 08 mar 2018, 20:06

Meatlove schreef:Waarom komt het zinnetje "maar buurman, wat doet u nu?" naar boven telkens als ik aan "injectie, wat is dat?" denk?


LOL iets met een rode auto , en losse flodders :worshippy:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#14 » 08 mar 2018, 20:12

Meatlove schreef:
Scooter Forens Frans schreef:Waarschijnlijk omdat Citroën sinds kort je werkgever is...

Afbeelding

We hebben er overigens 4 van gehad

1.4 RE
1.4 Deauville
1.6 Progress
1.9 TGI

Is overigens wel 1 van de auto's van het merk waar ik het minst mee heb. ;)

Off topic, een echte BX sport in goede staat mogen ze hier zo neerzetten, of een knappe late ZX 16v ook, ik heb zelf de ZX Volcane gehad, dat was al een heerlijk snelle auto.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#15 » 08 mar 2018, 20:18

roadkill schreef:
Meatlove schreef:
Scooter Forens Frans schreef:Waarschijnlijk omdat Citroën sinds kort je werkgever is...

Afbeelding

We hebben er overigens 4 van gehad

1.4 RE
1.4 Deauville
1.6 Progress
1.9 TGI

Is overigens wel 1 van de auto's van het merk waar ik het minst mee heb. ;)

Off topic, een echte BX sport in goede staat mogen ze hier zo neerzetten, of een knappe late ZX 16v ook, ik heb zelf de ZX Volcane gehad, dat was al een heerlijk snelle auto.


Het waren zeker snelle bakken voor die tijd, maar goed het was ook een tupe ware bak
maar geeft mij maar een Citroën Dsuper 5
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#16 » 08 mar 2018, 20:34

Mannen naar mijn hart dus...
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#17 » 08 mar 2018, 21:01

Heb zelf een bx sport gehad wit reed geweldig vooral de vering super dat hydraulische systeem
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#18 » 08 mar 2018, 23:02

Ik ben meer van het moderne spul. :)

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#19 » 08 mar 2018, 23:05

Er zijn 2 soorten injectie systemen, direct en indirect.
Bij de direct ingespoten injectie zit de injector in de cilinderkop en wordt de benzine direct in de cilinder ingespoten.
Bij een indirecte ingespoten injectie zit de injector ergens tussen de inlaatklep en de gasklep en wordt de brandstof in het inlaat traject ingespoten en gaat pas de cilinder in als de inlaatklep open gaat.

Een injectie heeft een brandstof pomp om de benzine op druk te brengen voor een goede verneveling op het moment dat de injector open gaat. Deze druk ligt rond de 3 bar. De brandstof pomp zal dus, als de motor loopt, altijd werken en samen met een drukregelaar de druk constant houden.

Dat de brandstof pomp aan gaat en stopt nadat je het contact aan hebt gezet is omdat de ECU (motor computer) geen signaal van de BDP/pick up bij het vliegwiel krijgt omdat deze nog stil staat. Dit is gedaan om te voorkomen dat de accu leeg getrokken wordt als je het contact aan laat staan als de motor niet loopt.

Een brandstof pomp gebruikt best veel stroom om op die druk te komen, ik meen dat de pomp van de Ned Dink 50i zo'n 3 ampère trekt.
1 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Hoe werkt directe brandstofinspuiting?

Bericht#20 » 09 mar 2018, 10:45

OK everyone, dank voor de uitleg over het brandstofsysteem van de IGet.
Als ik het goed begrepen heb, heeft deze kleine motor géén directe inspuiting, maar wordt de benzine onder druk via een nozzle in de aanzuigbuis voor de inlaatkleppen gespoten.
Tevens zag ik op de site van EasyParts, dat de brandstofpomp direct- vrij hoog- aan de benzinetank is gekoppeld. Mooi dat dit systeem zorgt voor een altijd mooi rond lopende motor, ondanks de verschillen in buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
Even of topic: ik ga vanmiddag weer even wat kilometers maken met Bella-B om rijervaring op te doen. :crazy:
Groeten,
Jan.
P.s.
Thanks! Thomas, for sharing knowledge.
@Bjorn:
Ik zie nu net jouw uitleg en daarmee is mij de werking van het systeem helemaal duidelijk.
Dank daarvoor en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer