Blijft je Peugeot-klokje op 18:88 staan? Hier binnen de oplossing

GooneyBird
Berichten: 39

Blijft je Peugeot-klokje op 18:88 staan? Hier binnen de oplossing

Bericht#1 » 17 jun 2018, 22:08

Dus, mijn Elyseo heeft een klokje, zoals wel meer scooters. Het is een vernuftig apparaatje wat zowel de tijd als de datum kan weergeven, en af te stellen is met twee knopjes.

Alleen bleef mijn klokje al een tijdje op 18:88 staan (dus alle segmentjes verlicht). In het zeldzame geval dat-ie 't wel deed, kon ik 'm op tijd zetten en deze hield ie dan ook vast, ondanks dat er meestal 18:88 stond. Vandaag ben ik er even voor gaan zitten, en heb ik het zo opgelost.

Benodigdheden:
T20 schroevendraaier
PH1 schroevendraaier
PH000 schroevendraaier (juweliersschroevendraaier)
12V voeding aan je bureau is ENORM behulpzaam
Zachte doek
Schone handen.

1) Haal je dashboard eruit. Dit verschilt van scooter tot scooter. Bij de Elyseo moet je het ruitje eraf halen (4xT20), dan de voorkap eraf halen (die boven de koplamp, ook 4xT20). Vervolgens pak je het dashboard er zo uit. Haal voorzichtig de twee grote witte stekkers los achterop, evenals de snelheidsmeterkabel (knijpen. Ja, echt waar, en harder dan je denkt)

Afbeelding

2) Haal de tellerbehuizing uit het dashboard. 4xT20 achterop. Haal vervolgens de 4 kleine Philipsjes los om het glas van de tellers te scheiden. (PH1).

3) Leg de tellerbehuizing + glas ondersteboven op een zachte doek op je werkbank. Nu gaan we de voorplaat met snelheidsmeter scheiden van de achterkant. Haal de 3 nutjes los die contact maken voor de brandstofmeter (3x 5.5mm), en haal de twee grote schroeven los die de snelheidsmeter aan de plaat verankeren (2xT20. Peugeot had Torx-schroeven over of zo!) Haal ook de twee kleine schroefjes los die de twee draadjes aan de geprinte circuitplaat houden (2xPH1)

4) Druk nu zachtjes op de aansluiting van de snelheidsmeterkabel, en de voorplaat komt los van de achterkant. Voorzichtigheid is hier troef!. Je zult nu zien dat het klokje een losse unit is, die een beetje lijkt op zo'n old-school Tamagotchi.
Afbeelding

5) Haal voorzichtig het plakfoam achterop de unit los, en houdt deze apart. Je vindt nu 4 IENIEMIENIE schroefjes die het ding dicht drukken. Bij mij was het probleem dat de LCD-unit geen goed contact meer maakte met de printplaat. Deze 4 schroefjes, plus 2 intern zorgen hiervoor. Begin met de 4 achterop los te halen. (PH000. Denk juweliersschroevendraaier).

6) Scheidt voor- en achterkant van het klokje. Op de printplaat zitten nog eens twee schroefjes. Deze drukken de print op het LCD scherm. Ik moest ze iets strakker zetten. Ik kon dit makkelijk testen, daar ik een 12V voeding heb op mijn bureau en dus het klokje van stroom kon voorzien. Zo kon ik steeds testen of het werkte. Uiteindelijk bleek aandraaien voldoende.

7) Zet alles weer in elkaar. Volg hiervoor bovenstaande stappen in tegengestelde richting. Hou er rekening mee dat des te kleiner het schroefje is, des te minder kracht je zet! Ook, bij zelftappers eerst voorzichtig de 'andere' kant op draaien zodat de schroef weer terug valt in z'n oude schroefdraad. Zo voorkom je dat je steeds nieuw schroefdraad boort en uiteindelijk het gaatje stript.

8) Zet het klokje (nu functioneel!) op tijd, en neem iets kouds te drinken. You've earned it! :thumbsup:
5 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Blijft je Peugeot-klokje op 18:88 staan? Hier binnen de oplossing

Bericht#2 » 17 jun 2018, 22:22

:thumbsup: Kijk, gewoon lekker zelf oplossen, daar hou ik van!
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer