Pagina 1 van 2

Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 11 aug 2018, 15:13
door GooneyBird
Wij hebben zowel een Neo's als een Elyseo, en ik merk dat beide scooters best regelmatig kapotte lampjes hebben. Toen we de Neo's kregen was 1 koplamp (er zitten 2 bollen in) stuk op het dimlicht-filament, en de andere had een kapot grootlicht filament. Prima, beide vervangen.
Maand later, beide lampen binnen 10 km van elkaar stuk. Nondeju! Beide lampen weer vervangen. So far so good (dit is nu ongeveer een maand geleden).

Weer wat later, achterlichtje van de Peug stuk. Remlicht okee, achterlicht niet. Lampje vervangen.

Vanochtend de grote Peug gestart. Geen dimlicht, wel grootlicht, en geen achterlicht. Ik denkdenkdenk doen. eerst maar de lampjes controleren. Weer het achterlichtje stuk (remlicht goed, achterlicht niet), en nu ook de koplamp stuk.

Jongens, ik vervang op beide auto's (Vectra met zo'n 20.000 km per jaar, en een VW Caddy bedrijfsbus met zo'n 35.000 per jaar, altijd dimlicht aan) zo ongeveer 1 keer per jaar een lampje. Niet 5 lampjes in 3 maanden.

Hebben jullie scoots dat ook, dat ze lampjes eten? Ik stop er toch steeds wel Philips/Hella in, dat zijn toch wel een beetje dé merken geloof ik.

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 11 aug 2018, 18:39
door Micha
Heb je al naar dat onderdeel gekeken wat stroom moet leveren naar je lampen ( weet even niet hoe dat onderdeel heet.)
Kan zijn dat je lampen teveel stroom krijgen of er is een stroom probleempje of gebruik je osram lampen ?

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 11 aug 2018, 19:01
door ravw
Ik zou eerst even gaan meten wat je spanning is om te beginnen ...
altijd bij de bron beginnen als je een probleem heb

kan zijn dat er een kabel open ligt en bij regen of vocht dus sluiting maakt

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 11 aug 2018, 19:09
door Oldy
Lampjes krijgen niet te veel stroom maar te veel spanning. Waarschijnlijk is de weerstand die ook aan je spanningsregelaar hangt kapot, of maakt slecht kontakt. Philipslampjes zijn meestal wel beter van kwaliteit. Kunnen tot 16 volt verdragen

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 11 aug 2018, 22:56
door Brute-Force
Koop je goede lampen?? ( Bosch / Philips/Osram ) .... of koop je die goedkope troep van de Action ..

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 12 aug 2018, 10:41
door Elyseo General
Onbegrijpelijk,....... heb zelf die uit 98 nog branden. Rij zelfs met een semi-race ontsteking.
Dus ik zou zeggen,...... tijd voor een nieuwe spanningsregelaar.

PS Je pakkingen voor de oliepomp werken perfect, op 50 en 100 gezet.

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 12 aug 2018, 17:47
door hanskleij
Voor mij ook onbegrijpelijk, ik heb mijn scooter uit 2012 en heeft ruim 40.000 km gereden en ik heb nog nooit, echt nog nooit, maar een lampje vervangen.
Ik adviseer goede lampen te plaatsen en als deze het goed doen AFBLIJVEN, als men er teveel aan gaat zitten klooien zonder verstand van zaken krijg je ellende.
Ik zou er iemand met verstand van zaken naar laten kijken.
Succes ermee
Hans

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 12 aug 2018, 18:04
door FTrotsenburg
Zorg er ook voor dat je het glas niet met de blote hand aanraakt. Het vet wat op de huid zit blijft aan het glas plakken en zorgt ervoor dat de hitte minder goed wegkan. Dit zijn relatief gezien zwakke lampjes.
Ik heb de ervaring vanuit de theatertechniek met lampen van 1000+ watt dat als je die hebt aangeraakt en je doet de lamp aan springt die binnen secondes kapot.

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 12 aug 2018, 19:34
door GooneyBird
Glas niet met blote hand aanraken > Check. Altijd met een doekje ertussen (of latex handschoentje of zo). Doe ik ook al jaren zo bij de auto's.

Spanningsregelaar controleren is een goeie. Ik heb geloof ik nog een andere liggen. Eens kijken waar ie zit bij de Elyseo. Bij de Neo's zit ie achter de voorkap, en daar heb ik 'm overigens al eens aan vervangen (toen we de scooter overnamen deed de accu het niet, want de spanningsregelaar deed het niet meer. Beide vervangen) Maar bij de Ely heb ik 'm nog niet zien zitten (heb er ook nog niet specifiek naar gezocht, moet ik toegeven).

Ik ga er vanuit dat er, ongeacht toerental, niet meer dan ~13V op mag staan? Of is er een specieke meetmethode?

In de Neo's zitten nu (even uit m'n hoofd) Osram lampen. Uit de Ely trok ik een Philips-lamp, die moet ik nog vervangen met iets dus daar zit nog niets in. Achterlichtje van de Ely was Halfords huismerk, zit nu Philips in.

Ik wou zeggen dat de knipper- en remlichten wel heel blijven, maar die draaien natuurlijk van de accu af ipv direct AC van de spoelen. Zou wel netjes zijn om een keertje de hoofdverlichting ook om te bouwen naar DC, dan kan je ten minste behoorlijk met een LED-lamp rijden zonder dat ie binnen no-time kapot is, maar dat is een toekomstig projectje.

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Geplaatst: 15 aug 2018, 15:56
door GooneyBird
Update:
Ik heb vandaag even de multimeter erop gezet, en bij stationair komt er tussen de 7.5 en de 8.5V~ op de lamp te staan. Bij volgas (voor zover je dat op de bok veilig kan testen. Ik mis een neutraal!) is dat tussen de 11.9 en 12.4V~ (fluctueert een beetje). Lijkt mij dus prima.. Spanningsregelaar en weerstanden lijken mij dus nog goed, of meet ik iets verkeerd?