Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#11 » 15 aug 2018, 20:10

GooneyBird schreef:Update:
Ik heb vandaag even de multimeter erop gezet, en bij stationair komt er tussen de 7.5 en de 8.5V~ op de lamp te staan. Bij volgas is dat tussen de 11.9 en 12.4V~ (fluctueert een beetje). ..........

Ja ik ken dit verschijnsel maar je zou een duurdere spanningsmeter moeten hebben die ook de topspanning kan meten. In ieder geval ziet het er wel goed uit. Wanneer je de topspanning kan meten kan het zijn dat er pieken in zitten die hoger liggen. Persoonlijk zou ik de weerstanden even los maken en licht schuren aan de onderzijde zodat je zeker weet dat ze goed contact maken. Dan zou je gerust een nieuw lamp kunnen plaatsen zonder dat deze binnenkort opgeeft. Succes :moto2:
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#12 » 15 aug 2018, 22:22

Oldy schreef:
GooneyBird schreef:Update:
Ik heb vandaag even de multimeter erop gezet, en bij stationair komt er tussen de 7.5 en de 8.5V~ op de lamp te staan. Bij volgas is dat tussen de 11.9 en 12.4V~ (fluctueert een beetje). ..........

Ja ik ken dit verschijnsel maar je zou een duurdere spanningsmeter moeten hebben die ook de topspanning kan meten. In ieder geval ziet het er wel goed uit. Wanneer je de topspanning kan meten kan het zijn dat er pieken in zitten die hoger liggen. Persoonlijk zou ik de weerstanden even los maken en licht schuren aan de onderzijde zodat je zeker weet dat ze goed contact maken. Dan zou je gerust een nieuw lamp kunnen plaatsen zonder dat deze binnenkort opgeeft. Succes :moto2:


Extreem domme vraag: de weerstanden, zijn dat de twee metalen buisjes met 1 draad (per stuk. 1jte groen, 1tje bruin) eraan die achter mijn voorkap hangen of moet ik verder gaan zoeken naar plastic/bakkeliet/whatever weerstanden dichter bij de spanningsregelaar (die ik, overigens, ook nog niet gevonden heb. Ik had 'm achter de voorkap verwacht).

Want die twee metalen buisjes worden wel warm met de lampen aan. Niet au-heet, maar handwarm. 1tje is SUPER roestig, de ander is prima. Ik meet vanaf hun bout én hun plaatje (na wat oppervlaktecorrsie weg te hebben geschuurd) continuïteit naar een willekeurige bout op het frame. Dus die lijken te gronden. Als dat de weerstanden zijn ten minste....
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#13 » 15 aug 2018, 22:32

Inderdaad dit zijn de weerstanden. De ene krijgt stroom als je lamp UIT is. Voorkomt dat de spanning niet te hoog wordt voor de accu. Vandaar lang rijden met de schakelaar in de stand voorlicht [dim of groot] aan terwijl de lamp kapot is, kan er voor zorgen dat de spanning te hoog wordt zodat je spanningsregelaar opblaast of de accu wordt overladen. De andere weerstand staat altijd aan om de spanningsregelaar te ontzien om hoge piekspanning binnen de perken te houden.
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#14 » 15 aug 2018, 23:39

die kleinste weerstand is voor de choke.
0 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Beide scooters 'eten' BA20D-lampjes

Bericht#15 » 19 sep 2018, 10:30

Update, inmiddels zijn we een maand verder en geen van beide scooters heeft nog een lampje opgevroten.

In de Peug zit op dit moment nog steeds een witte halogeenlamp. Deze is mij aangeraden door een scooterdealer als zijnde 'wat steviger' dan de traditionele BA20D lampjes. So far so good.
De Neo's heeft nog steeds de twee BA20D lampen erin zitten. Deze blijven het nu wel doen. Geen idee waarom de vorige set zo snel kapot sprong, misschien een slechte batch of zo.

We houden het in de gaten...
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer