Accu opladen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Accu opladen

Bericht#11 » 02 okt 2018, 15:13

Een beetje druppellader koop je met aansluitmogelijkheden zoals deze heeft.

Afbeelding

De oogjes gaan rechtstreeks op de accupolen en de snelkoppeling past op het snoer van de acculader. Kijk wel erg goed uit dat je de draden zo legt dat er geen kortsluiting kan ontstaan.
1 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Accu opladen

Bericht#12 » 02 okt 2018, 15:21

Oke, dus dat kan gewoon :thumbsup: , dan maak ik dat kabeltje zelf wel.
Ik had al een druppellader gekocht, maar daar zat geen kabeltje bij.

Op hoeveel àmpere zal ik dit kabeltje moeten zekeren :?:
Heb de stekkers, de kabel (rood, zwart) en de zweefzekering houder nog in huis, dus als het weer en me lichaam het toelaat dan ga ik het realiseren.

alle tips :welcome1:
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Accu opladen

Bericht#13 » 02 okt 2018, 19:34

Meatlove schreef:Een beetje druppellader koop je met aansluitmogelijkheden zoals deze heeft.

Afbeelding

De oogjes gaan rechtstreeks op de accupolen en de snelkoppeling past op het snoer van de acculader. Kijk wel erg goed uit dat je de draden zo legt dat er geen kortsluiting kan ontstaan.

Ook ik heb eentje zoals hierboven echter staat er in de handleiding van Ctek te lezen,

"Sluit de lader aan op de positieve pool van de accu en dan op de negatieve pool. Verbind de ne-
gatieve aansluiting met het voertuigchassis uit de buurt van de brandstofleiding bij accu’s die in een
voertuig zijn gemonteerd. Sluit de lader vervolgens aan op de netvoeding "

zal wel een zijn reden voor zijn denk ik dan.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Accu opladen

Bericht#14 » 02 okt 2018, 19:36

Nelis en Gaby schreef:Oke, dus dat kan gewoon :thumbsup: , dan maak ik dat kabeltje zelf wel.
Ik had al een druppellader gekocht, maar daar zat geen kabeltje bij.

Op hoeveel àmpere zal ik dit kabeltje moeten zekeren :?:
Heb de stekkers, de kabel (rood, zwart) en de zweefzekering houder nog in huis, dus als het weer en me lichaam het toelaat dan ga ik het realiseren.

alle tips :welcome1:

Ik wou je net de tip geven om de kabel te zekeren. Wat is de maximum stroomsterkte die de lader leveren kan? Het moet net iets hoger zijn dan dat, anders knalt je zekering steeds kapot als je de lader aansluit.

Gebruik kabels die dik genoeg zijn om de laadstroom aan te kunnen, maar ook om de zekering te doen knallen.
0 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Accu opladen

Bericht#15 » 02 okt 2018, 19:49

13,8V 0,3A staat op de lader

Foto staat in de openingspost
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Accu opladen

Bericht#16 » 02 okt 2018, 23:18

Dan zou een 5 ampère zekering zwaar genoeg moeten zijn. Hooguit 10, maar gebruik dan wel fatsoenlijk dik draad. Dan bedoel ik niet het allerdunste wat je kunt vinden. :)
0 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Accu opladen

Bericht#17 » 03 okt 2018, 08:07

Oke, dat moet lukken, ik heb goed draad, van me modelbouw oplader, dit is dikker dan het draad van de druppellader van de scooter, in rood en zwart, heb daar ook stekkers van zodat de kabels goed op elkaar passen en geen losse uiteinden in de buddybak blijven slingeren :yeah:

Ik heb nu alles wat ik nodig heb, en de juiste info, thx voor het meedenken @Meatlove :thumbsup:

Als ik bezig ben zal ik proberen foto's te :bandana:
1 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Accu opladen

Bericht#18 » 03 okt 2018, 10:20

Vanmorgen even geknutseld met wat ampies en draad, dit is het resultaat :thumbsup:

de laadkabel voorzien van "Tamiya stekkers" met mannetje en vrouwtje zodat dit maar op één manier past, heb ook gelijk de oude klemmen van deze srtekkers voorzien waardoor ik ook deze kan gebruiken voor een andere accu ::-

Afbeelding
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Accu opladen

Bericht#19 » 03 okt 2018, 11:10

Ik heb gekozen om hem 5 ampère af te zekeren.
De boel aangesloten en het werkt fantastisch, heel gemakkelijk laden nu, kabeltje prik prak en laden maar :cheers:


Afbeelding





Afbeelding
Afbeelding
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Accu opladen

Bericht#20 » 03 okt 2018, 12:17

Laat ik je een tip geven. Knip alle mini tamiya connectoren overal vanaf en vervang ze door XT60's of Deans. Tamiya's willen nog wel eens smelten bij zwaar gebruik, nou is dat ik het geval van een druppellader niet zo, maar ik heb het met een 7.4V lipo accu al voor elkaar gekregen.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer