Elektrische choke blijft te lang 'aan'

GooneyBird
Berichten: 39

Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#1 » 19 sep 2018, 10:35

Weer wat nieuws; de Peugeot rijdt prima als ie eenmaal warm is. Rookt niet/nauwelijks, en trekt goed op.

Maar als ie koud is, is het een drama. De scooter rookt enorm (en dan heb ik het niet over een paar pufjes, dan heb ik het over doe-je-mistlicht-maar-aan blank zetten van de straat-niveau. Als ie rookt dan trekt ie ook nauwelijks op, viertakt continu, en wil geen toeren maken.

Met andere woorden, de choke zit er nog op.

Na een minuut of 5 moeizaam rijden klikt de choke eraf. Binnen een spanne van 20 meter houdt de scooter op met roken, en pakt goed op. Rijden is nu totaal geen probleem. UItzetten en binnen ~2 uur starten is prima, een paar pufjes rook en gas op die lolly.

Mijn vermoeden is dus dat de choke er veel te lang op blijft zitten. Op mijn vorige brommers (met handchoke), was het starten, ~20 seconden op de choke draaien, choke er vanaf, en voorzichtig wegrijden. Op de Ely blijft de choke er echt iets van 5 minuten op staan, langer als je 'm alleen maar stationair laat draaien.
Is er een manier om de choke meer voltage te geven, zodat deze er sneller af gaat? Of bestaan er ombouwsetjes voor een 12mm Gurtner naar handchoke? Want ik voel me nu nogal schuldig als ik 'm 's ochtends start en de straat (vol met milieuwbewuste en schone hybrides. :P ) blauw zet.
1 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#2 » 19 sep 2018, 10:50

Ik denk dat je choke element stuk is.
Ik denk tenminste dat het er een is met elektrische autochoke?

Dat ding zit op de carburateur en zit met een of 2 schroefjes vast.
Aan de kabel zit een stekerverbinding, dus het is redelijk plug&play.

Het zou ook kunnen dat het kapje er af gevallen is. dat werkt als warmte isolatie.

Hiero een link naar zo'n ding van een GY6 motortje:
https://nl.aliexpress.com/item/1pc-Auto ... autifyAB=0
0 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#3 » 19 sep 2018, 11:29

Yep, het is een 12V autochoke.

Ik heb 'm er al eens afgehad, dus ik weet 'm wel te vinden. Als ik 'm na een stuk rijden voel is ie ook warm, maar da's vrij logisch aangezien ie vlakbij het blok hang (met andere woorden, geen idee of ie uit zichzelf warm wordt of dat ie alleen opwarmt omdat het blok opwarmt.

Ik heb hier een 12V 500 mAh testvoeding liggen. Kan ik 'm daaraan hangen en observeren wat ie doet of is dat niet genoeg amperage om 'm te activeren?

Ook; na hoeveel tijd zou de choke er vanaf moeten gaan bij een Peugeot Verticaal? Minuutje? 5 minuten?
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 162

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#4 » 19 sep 2018, 12:58

Ik heb het zelfde probleem met mijn 2t Aprilia sr. Ik dacht ook dat het de elektronische choke was. Maar na deze los te koppelen deed hij nog steeds roken bij het starten na langere tijd. Ik ben er nu achter dat hij iets koelvloeistof lekt door de kop en dat dit verbrand word bij het wegrijden na langere tijd. Na 1 minuut is het verbrand en weg. Misschien dat jouw scooter het zelfde probleem heeft. Succes met de oplossing
0 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#5 » 19 sep 2018, 13:26

De grap is als je de choke loskoppelt, dat deze dan de hele tijd "aan" blijft staan. ;) Hij gaat alleen uit als ie bekrachtigd wordt via de spoelen.

En overigens is mijn Peug luchtgekoeld. Het zou dus heeeeel raar zijn als er koelvloeistof in zou lekken. Maar bedankt voor het meedenken! :)
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#6 » 19 sep 2018, 15:08

Er is niets aan die choke af te stellen? Klinkt alsof deze wel werkt, maar het mengsel veul te rijk wordt.
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#7 » 19 sep 2018, 18:20

Ruime olietoevoer in je vlotterkamertje ?
Mijn choke blijft óók niet zo lang hangen, hooguit en dan echt hooguit 1,5 minuut. Peugeot Elystar uit 2008.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#8 » 19 sep 2018, 21:42

Weerstand even meten.
Moet iets van 10 ohm zijn (dacht ik).
Ik had het ook op de Like toen ik deze pas had.
Doorgemeten. Bleek iets van 4 ohm te zijn.
Nieuwe choke besteld en nooit meer last gehad.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Elektrische choke blijft te lang 'aan'

Bericht#9 » 21 sep 2018, 20:18

Goede om aan de olietoevoer te denken. Ik heb recent al de keerring in de oliepomp vervangen omdat deze lekte, maar wellicht dat de pomp intern ook lekt, dat kan natuurlijk ook nog. Geen idee hoe ik dat zou moeten testen. Leiding eraf halen en in een bekertje of zo hangen, kijken of er wat uitloopt?

Ik zal morgen even de weerstand van de choke meten, kijken wat die zegt.
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer