Weer wat nieuws; de Peugeot rijdt prima als ie eenmaal warm is. Rookt niet/nauwelijks, en trekt goed op.
Maar als ie koud is, is het een drama. De scooter rookt enorm (en dan heb ik het niet over een paar pufjes, dan heb ik het over doe-je-mistlicht-maar-aan blank zetten van de straat-niveau. Als ie rookt dan trekt ie ook nauwelijks op, viertakt continu, en wil geen toeren maken.
Met andere woorden, de choke zit er nog op.
Na een minuut of 5 moeizaam rijden klikt de choke eraf. Binnen een spanne van 20 meter houdt de scooter op met roken, en pakt goed op. Rijden is nu totaal geen probleem. UItzetten en binnen ~2 uur starten is prima, een paar pufjes rook en gas op die lolly.
Mijn vermoeden is dus dat de choke er veel te lang op blijft zitten. Op mijn vorige brommers (met handchoke), was het starten, ~20 seconden op de choke draaien, choke er vanaf, en voorzichtig wegrijden. Op de Ely blijft de choke er echt iets van 5 minuten op staan, langer als je 'm alleen maar stationair laat draaien.
Is er een manier om de choke meer voltage te geven, zodat deze er sneller af gaat? Of bestaan er ombouwsetjes voor een 12mm Gurtner naar handchoke? Want ik voel me nu nogal schuldig als ik 'm 's ochtends start en de straat (vol met milieuwbewuste en schone hybrides. ) blauw zet.