koplampverlichting

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: koplampverlichting

Bericht#11 » 25 nov 2018, 00:05

Behoudens de aan en uit knop gaat het licht van mijn Like aan zodra ik het contact aanzet.
Meestentijds heb ik gewoon de schakelaar van mijn dimlicht op 'aan' staan.
Starten is geen enkel probleem, ondanks de hogere compressie.
Ik sta regelmatig te ouwenelen op de stoep met motor uit en dimlicht aan en ik merk niks van accu leegtrekken.
En ik rij korte stukken...
Waarom zou je het willen joh?
Gooi er een accu in van 7Ah en klaar.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: koplampverlichting

Bericht#12 » 25 nov 2018, 11:54

Wil je de verlichting alleen uitzetten zodat er tijdens het start geen extra accu belasting is of wil je het ook tijdens het rijden uitzetten?

Even zwart /wit gezien: vanaf 1-1-2016 is elke dan geregistreerde brommer/scooter wettelijk verplicht automatische verlichting te hebben. Ga je dit veranderen dan voldoet het voertuig niet meer aan zijn type goed keuring en zou dan dus ook de weg niet meer op mogen.

Als je de koplamp ook tijdens het rijden uit wil zetten dan denk ik dat je fout bezig bent. De automatische verlichting is in het leven geroepen om je beter zichtbaar te maken in het verkeer. Je zou dan dus je eigen veiligheid op offeren voor een lagere belasting op je accu. De keuze is aan jou, maar ik persoonlijk zou dan toch voor mijn veiligheid kiezen.

Mijn scooters hebben nog geen automatische verlichting (2 x 2005 GD, 2012 ND) maar het eerste wat ik doe na het starten is de verlichting aan.
0 x

B.R.

Re: koplampverlichting

Bericht#13 » 25 nov 2018, 19:38

En nog een niet onbelangrijk puntje: je spanningsregelaar krijgt het moeilijk. Met je dimlicht uit is je spanning tegen de 15 volt terwijl deze met dimlicht netjes 13.6V is. Voor je electronica geen aanrader.
1 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: koplampverlichting

Bericht#14 » 25 nov 2018, 20:38

blijerijder schreef:En nog een niet onbelangrijk puntje: je spanningsregelaar krijgt het moeilijk. Met je dimlicht uit is je spanning tegen de 15 volt terwijl deze met dimlicht netjes 13.6V is. Voor je electronica geen aanrader.

Heel goed samengevat. Ik heb een spanningsregelaar verprutst door met een achteraf gemonteerde verlichting schakelaar mijn dimlicht uit te zetten tijdens het rijden. De led dagrijverlichting van de Sym leek mij voldoende. Niet dus. De boord spanning liep omhoog, soms tot 19 volt, en na 14 dagen kon ik , wel nog onder garantie, een nieuwe spanning regelaar monteren.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: koplampverlichting

Bericht#15 » 25 nov 2018, 20:47

Bij scooters met nog wel een lichtschakelaar is het zo dat wanneer de schakelaar op uit staat of op stadslicht dat er dan een weerstand aan staat. Dus dien je altijd belasting op de verlichting circuit te hebben anders loopt inderdaad de spanning zeer hoog op en die kan je spanningsregelaar niet langdurig verdragen (verstoken). Wanneer je besluit om je koplamp over te zetten van gloei naar led dan moet je hier dus ook rekening mee te houden
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: koplampverlichting

Bericht#16 » 25 nov 2018, 22:49

Wat Oldy zegt klopt, maar zo'n weerstand zit er enkel als de koplamp wisselstroom spanning krijgt. Zit de koplamp in het gelijkt stroom circuit dan heb je geen weerstand nodig.

Aangezien Vinc aangeeft dat de koplamp gelijk aangaat als hij het contact aanzet ga ik er vanuit de de koplamp gelijkspanning krijgt. Wisselspanning wordt enkel opgewekt als de motor loopt.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: koplampverlichting

Bericht#17 » 25 nov 2018, 22:58

blijerijder schreef:En nog een niet onbelangrijk puntje: je spanningsregelaar krijgt het moeilijk. Met je dimlicht uit is je spanning tegen de 15 volt terwijl deze met dimlicht netjes 13.6V is. Voor je electronica geen aanrader.


Laadspanning van een dynamo (na de spannings regelaar) ligt tussen de 13.6 en 14.8 volt, dus als je gelijkspanning 15 volt is als er geen verbruikers ( b.v. verlichting) aan staan dan is je spannings regelaar niet goed. Die moet er juist voor zorgen dat het niet hoger gaat dan 14.8 volt.
0 x

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplampverlichting

Bericht#18 » 27 nov 2018, 15:26

Dank Oldy en HugoH. Lijkt mij allemaal ingewikkeld, vooral omdat ik pas de Sym heb en nog niet weet hoe je alles demonteert. Bij mijn vorige Kymco GD had ik een garagehandboek. Daar stond alles in hoe je een en ander moest demonteren. Is er ook zoiets voor de Sym Symphonie?
0 x

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplampverlichting

Bericht#19 » 27 nov 2018, 15:33

en wat Bjorn zegt: klopt ja. Ik zal zeker de koplamp na het starten aan zetten, maar ik vind het gewoon leuk als ik stilsta, zonder motor aan, dat dan alleen de led brandt. Verder laat ik het zo. Zoals gezegd vind ik t te ingewikkeld. Topic kan gesloten worden.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer