koplampverlichting

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

koplampverlichting

Bericht#1 » 23 nov 2018, 15:44

Hallo,
ik heb sinds kort een Sym, symphonie st 50, voorheen had ik een Kymco Grand dink. Even wennen met deze (tweedehands) Sym.
Vraagje: Als ik de Sym op contact zet, gaat meteen de koplampverlichting en alles branden. Dat schijnt verplicht te zijn. Ik vind het wel jammer dat je de koplamp niet uit kunt zetten ivm belasting van de accu. Ik zou graag willen dat alleen de ledverlichting aan zou kunnen en met een schakelaar de koplamp.
Weet iemand hier een oplossing voor?
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: koplampverlichting

Bericht#2 » 23 nov 2018, 20:23

het is verplicht zo als je zelf al schreef , dus je kan er een boete voor krijgen als je het niet heb (WOK) , de belasting valt wel mee hoor mits je hem geen uren laat staan

persoonlijk zou ik hem zo laten .. dan kan je hem ook niet vergeten aan te zetten en daar is het waarschijnlijk ook om te doen geweest
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: koplampverlichting

Bericht#3 » 23 nov 2018, 20:58

Er zou wel een schakeling opgezet kunnen worden dat gaat dan geplaatst worden aan het rechtee handvat. Daar zit een glad afdekkapje wat eraf kan en plaats kan bieden aan een Sym schakelunit.
Ondanks bovenstaande sluit ik me aan bij het verhaal van mijn voorganger .
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplampverlichting

Bericht#4 » 23 nov 2018, 23:01

Ik vind t wel leuk als ik de ledverlichting aan zou kunnen hebben als de motor uitstaat. (als een soort parkeerlicht) Zo gauw de motor loopt dan automatisch de koplamp erbij. Ingewikkeld??
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: koplampverlichting

Bericht#5 » 23 nov 2018, 23:14

Vinc schreef:Ik vind t wel leuk als ik de ledverlichting aan zou kunnen hebben als de motor uitstaat. (als een soort parkeerlicht) Zo gauw de motor loopt dan automatisch de koplamp erbij. Ingewikkeld??


dat is toch al standaard , als ik mijn contact aanzet gaat zowel de voor en achterlamp branden en de cockpit .. en als ik heb start dan komt hij alleen op volle sterkte

ogf heb je extra licht er op dan moet je er gewoon een schakelaar er tussen zetten en dan via je accu verbinden of gewoon een soort van batterij er in dan kan je hem ook aanlaten
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: koplampverlichting

Bericht#6 » 24 nov 2018, 09:39

Ik begrijp wat je bedoeld soort van parkeerlicht. Dat zou dan naar mijn beleving direct geschakeld moeten worden naar de accu. Geen aanrader omdat je accu dan leeggetrokken word uiteindelijk lijkt me. Kan nu inderdaad ook als je het contact aanzet. Maar zo laat je je scooter niet onbeheerd staan lijkt me met sleutel in contact.
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: koplampverlichting

Bericht#7 » 24 nov 2018, 10:48

Ruud_B schreef:Maar zo laat je je scooter niet onbeheerd staan lijkt me met sleutel in contact.


kom ze hier toch wel tegen hoor die dan de sleutels er in laten zitten ook bij fietsen , sleutels nog in het slot :schater:
nog net geen boordje er bij gratis mee nemen , op me werk ook veel dames die lopen te zoeken naar hun fiets sleutel en dan achter af blijkt dat hij gewoon nog in het slot zit :rlol:

over multifunctioneel gesproken. maar goed ik zal het niet hardop zeggen :schater:
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplampverlichting

Bericht#8 » 24 nov 2018, 13:01

en dat wil ik nou juist niet Ravw. Contact aan, ledverlichting en achterlamp aan, motor starten, koplamp aan (of evt via een schakelaar)
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: koplampverlichting

Bericht#9 » 24 nov 2018, 13:27

Het is wel mogelijk wat je wilt. Je zal dan de draad moeten opzoeken die van je lichtspoel loopt. Hierop dien je via een diode en spanningsregelaar een relais aan te sluiten die in rust de draad naar je verlichtingschakelaar (dim/grootlicht) verbreekt. Op het moment dat je het contact aanzet is de draad naar je koplamp onderbroken dus werkt niet. Op het moment dat je de scooter start zal er spanning worden opgewekt in de lichtspoel. Hierdoor krijgt het relais via de diode en spanning regelaar spanning en zal dan aantrekken. Nu krijgt je lichtschakelaar wel spanning van de accu en zal je dim of grootlicht gaan branden. Gevolg hiervan is wel dat je niet meer dim of grootlicht kan aanzetten als de motor stil staat. Er is ook nog een mogelijkheid om het relais zonder diode en spanningsregelaar direct op de startknop aan te sluiten. Op het moment dat je de startschakelaar bedient wordt de draad naar de lichtschakelaar onderbroken. Op het moment dat startschakelaar los laat zal dan het relais afvallen en krijgt de lichtschakelaar weer spanning en gaat je dim of grootlicht weer branden. Nadeel van dit systeem is dat je bij het contact aanzetten je dim/grootlicht toch gelijk gaat branden. Tijdens het starten gaat hij dan wel uit. Succes met keuze :arrow: of laat het zo en zorg dat je accu in goede conditie blijft :!:
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: koplampverlichting

Bericht#10 » 24 nov 2018, 22:12

Hoi Vinc

Ik heb het vorige model : een sym symphony SR 50. Bij mij gaan de lichten gelukkig niet automatisch aan. Misschien kun je eens naar een elektrisch schema kijken van dit model ?

Ik houd er ook niet van als alles 'automatisch' aangezet worden. Niet vanwege slijtage of zo. Ik wil het gewoon zelf kunnen beslissen.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer