peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

ben van h
Berichten: 16

peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#1 » 28 dec 2018, 13:28

ondanks dat ik alleen wederom de 3x de bendix en de startmotor heb vervangen in 4 jaar tijd
wil mijn peugeot elyseo niet meer vonken de accu is NIET los geweest en het enige wat ik zag toen ik de onderkap er af had gehaald een beschadigde draad (groen ) echter na reparatie van die draad bleek ook het startrelais kapot te zijn.
dus ook deze vervangen. helaas heb ik bij het kopen van de scooter niet gelet op de nu erg belangrijke rode sleutel die ik dus helaas ook niet heb.
bij het verwijderen van de isolatie van de kabelboom waar die kapotte (beschadigde groene draad) in zat kwam ik een afgeknipt setje draden tegen groen rood blauw zwart deze goed afgeisoleerd en in kabelboom isolatie mee genomen deze waren blijkbaar al langere tijd afgeknipt want het koper op de uiteinde is dof en vuil.
helaas heb ik nu de moed opgegeven dat hij bij mij ooit nog eens zal gaan rijden.
wie kan mij helpen? ik heb van een andere peugeot (elyseo of elystar) nog een complete kabelboom liggen en daar zat nog een startrelais aan deze er bij mij ingeprikt en de startmotor enz werkt nu goed maar helaas geen vonk op de bogie.
blijkbaar heeft de vorige eigenaar de chipsleutel systeem al omzeild daardoor heb ik denk ik dat bosje afgeknipte draden.
hoe en wat kan ik nu nog doen? zie ik iets over het hoofd? zo ja wat?
inmiddels is vervangen : door afbreken van olieleiding de zuiger cilinder,olieleiding,startrelais, startmotor, bendix, koplampunit ivm ander type lamp nu wel goed licht, uitlaat, banden.
ik heb nog 2 voorvelgen met banden, doos losse onderdelen.
wie o wie weet een oplossing ik weet het niet meer en ik ben er klaar mee.
mvg ben.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#2 » 28 dec 2018, 14:15

We kunnen wel wat gaan roepen, maar ik persoonlijk zou deze voertuig naar een vakbekwame scooter monteur brengen.
0 x

ben van h
Berichten: 16

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#3 » 02 jan 2019, 09:19

ben ik met je eens rene k echter helaas kan ik dat met mn kleine inkomen van €50,00 per week leef geld niet betalen. ze (schuldsaneringsbedrijf) deed al moeilijk toen ik weer geld vroeg voor de startmotor en bendix dus dit is het geval: ik wil wel, maar kan financieel niet. dan is het helaas maar rene k bedankt.voor je reactie.
en alle beste wensen voor 2019 trouwens voor ieder die het leest.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#4 » 02 jan 2019, 12:03

Erg vervelend om zoiets te lezen o.a "bougie vonkt niet", maar ik lees niet in het verhaaltje dat de bougie is vervangen
voor een nieuwe NGK bougie. Of ik lees verkeerd, maar misschien eerst daar aan beginnen dat zijn de minste kosten
en moeite. Vonkt de nieuwe bougie nog niet dan de bobine controleren enz. Het blijft natuurlijk moeilijk om langs de zijlijn
iets roepen, een monteur moet de storing meestal zelf onderzoeken en beleven om te weten wat er daadwerkelijk
aan de hand is.
0 x

ben van h
Berichten: 16

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#5 » 05 jan 2019, 11:26

klopt en dan heb ik het verkeerd overgebracht
eerst had ik startproblemen met de bendix
toen schoot de olieslang los van de carburateur waardoor ik een vastloper heb gehad
nieuwe cilinder zuiger bogie en cilinderkop geplaatst en rijden. toen kreeg ik weer startproblemen en bleek dat de startmotor niet goed vast zat waardoor het schroefdraad was uitgelubberd en de bendix en startmotor wormwiel waren beschadigd alles weer gerepareerd en terug gemonteerd. en NU vonkt ineens mijn bogie niet meer ook met andere bogie niet. ik heb nergens draden los gemaakt ja deu van de startmotor maar meer niet wel een bosje draad opgerold en in kabelboom mee getapet aangetroffen maar daar is verder niets mee gebeurd. dus alleen nog nalopen waar de spanning vandaan moet komen om te vonken hopelijk kan ik dan weer genieten.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#6 » 05 jan 2019, 13:58

is er geen zekering gesprongen ben
ik heb het zoals de duitsland gangers weten gehad met een grand dink .. reed prima toen ik vertrok echter regen als de moesson bracht dat hij stotterde enz ik had vlak voor vertrek het blokje gewisseld en de startmotor zat ook niet goed vast waardoor hij geen goede aarde op het blok had!
die met behulp van 1 bout goed vast gezet en dat probleem was opgelost echter was de achter overbrenging ook verrot dus kan ik alsnog met een gierende scooter naar huis tuffen
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#7 » 06 jan 2019, 19:38

Een storing oplossen van afstand is altijd lastig. Ik zal bij het begin beginnen. Eerst controleren of de pick-up (signaal gever) de draden nog in orde zijn die weer naar de cdi gaan en dan de bobine en natuurlijk de kabel en als laatste de bougiedop. Je zult wel een multimeter nodig hebben om weerstand en verbinding te controleren. Bougiedop is over het algemeen 5K ohm.
Afbeelding
Met dank aan scooterhulp.com ©
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#8 » 08 jan 2019, 01:57

Je zit een beetje in een erg lastig pakket.. Je hebt geen geld voor je scooter (kan de situatie begrijpen)
En dan zit je ook nog met een scooter in de maag waar alles mis mee is..

Gaat het hier om een TDSI variant.. Die rode sleutel heb je altijd nodig.. Om hem weer aan de gang te krijgen want dat is een transponder sleutel.. Zonder dat dan gaat er een interne begrenzer om en dan kan je allerlei dingen gaan vervangen, maar vonken zal die niet gaan doet..

Het is eventueel mogelijk bij een bedrijf een nieuwe transponder sleutel te laten maken, alleen dat geintje is niet goedkoop.. Een andere oplossing is een gehele nieuwe contact slot / sleutel / transponder set.. Dat geintje kost je al snel 300 euro..

De goedkoopste optie is de boel ombouwen naar normaal.. Maar hiervoor heb je ook diverse andere onderdelen voor nodig, en dat kost je dan ook al gauw 100 - 300 euro als je pech hebt..

Als je financieel niet kan, is het misschien een idee of om ander werk te zoeken of tijdelijk er wat erbij te zoeken..
Snap dat niet iedereen het breed meer heeft in Nederland.. Maar als je van 50 euro in de week moet leven, daar ga je geen enkele brommer mee maken..
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#9 » 08 jan 2019, 07:07

Ander werk zoeken of een baan naast je andere baan die luxe heeft niet iedereen en belasting technisch hou je er amper wat van over. Het is soms creatief rommelen om dingen gedaan te krijgen. Toch hoop ik dat Ben het gaat lukken en anders wens ik hem veel succes.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: peugeot elyseo bogie vonkt niet meer

Bericht#10 » 08 jan 2019, 07:52

Maar de scooter heeft bij jou gewoon gelopen?
Zoja, dan is het rode sleutel probleem opgelost...dan is hij waarschijnlijk al omgebouwd.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer