koplamp uit Sym St

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

koplamp uit Sym St

Bericht#1 » 20 jan 2019, 12:50

Ik heb dit al een keer aangekaart. Ik zou graag de koplamp van de Sym St uit kunnen zetten zodat ik overdag alleen met de led-dagrijverlichting kan rijden. Wat zou ik dan moeten doen allemaal? En 's avonds dan met de hand de koplamp aan kunnen zetten.
Stel dat iemand raad heeft, hoe verwijder je dan de betreffende kappen. (zie mijn eerder onderwerp: werkplaatsboek)
0 x

B.R.

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#2 » 20 jan 2019, 13:12

Ik raad je af dit te doen. Waarschijnlijk is hierdoor mijn spanningsregelaar kapot gegaan. Ik meen dat Bertocello dat ook heeft gehad. En anders is het een kwestie van een schakelaar plaatsen aan de rechterkant van het stuur en de draad naar de koplamp via die schakelaar laten lopen. De bovenkap zijn vier schroeven en het nodige plastic ontklikken.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#3 » 20 jan 2019, 16:05

blijerijder schreef:Ik raad je af dit te doen. Waarschijnlijk is hierdoor mijn spanningsregelaar kapot gegaan. Ik meen dat Bertocello dat ook heeft gehad. En anders is het een kwestie van een schakelaar plaatsen aan de rechterkant van het stuur en de draad naar de koplamp via die schakelaar laten lopen. De bovenkap zijn vier schroeven en het nodige plastic ontklikken.

Van A tot Z helemaal correct, zowel voor de spannings regelaar als voor de installatie.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#4 » 20 jan 2019, 17:01

Wanneer je echt wil dat je de verlichting wil uitzetten dan moet je een lichtschakelaar monteren. Deze lichtschakelaar werkt als een wisselschakelaar. Bij de stand uit en bij de stand alleen stadslicht wordt de stroom vanaf de lichtspoel (gele draad) naar de paarse/roze draad geleid en hierop dien je een weerstand 7 ohm 30 Watt op aan te sluiten. Tevens loopt er ook bij de stand stadslicht aan stroom via de bruine draad, deze verzorgt de verlichting in je cockpit en stadslicht voor en je achterlicht. Wanneer je kiest voor de stand licht aan zal de stroom op de paarse draad uit zijn en gaat de stroom naar de bruin-witte draad en deze gaat weer naar je schakelaar waar je kunt kiezen normaal of groot licht.
Dus ten alle tijde staat er een grote stroom verbruiker op de lichtspoel om de spanningsregelaar te beschermen. Dus de weerstand of je koplamp staat aan om stroom te verbruiken.
Afbeelding
1 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#5 » 26 jan 2019, 17:45

pff, ingewikkeld. Dat durf ik niet aan. Dank voor reacties
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#6 » 26 jan 2019, 19:22

Voor dit soort dingen zou een sleutelmiddag bij uitstek geschikt zijn....
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#7 » 06 mar 2019, 22:39

Heb inmiddels door de dealer een aparte lichtschakelaar laten plaatsen, zodat ik de koplamp uit kan zetten en alleen de ledlampen kan laten branden. Vind ik gewoon "leuk"als ik ergens geparkeerd sta. Heb ook een ledlamp in de koplamp laten monteren. Zo hebben zowel de koplamp als de ledlampen dezelfde witte kleur. Alleen ging binnen een week deze ledkoplamp al kapot. Nieuwe door dealer (gratis) erin gezet. Geeft mooi wit licht, maar als je groot licht aanzet dan schijnt het licht de bomen in. Dat is dus minder.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#8 » 07 mar 2019, 08:04

Dan raad ik je aan om niet het klokje maar het mini display met de boordspanning (onderaan rechts op het totale display) te activeren.
Mijn ervaring is dat met gedoofde koplamp, of minder stroom verbruikende koplamp, de spanningsregelaar geen weg weet met de teveel geproduceerde stroom en zodoende kapot gaat. Dit zie je dan aan de boordspanning die tot 19 volt kan gaan.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#9 » 08 mar 2019, 17:11

Tweede ledlamp in koplamp nu ook kaduuk. Heb de originele lamp weer erin laten zetten. Vreemde zaak!
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: koplamp uit Sym St

Bericht#10 » 08 mar 2019, 23:21

Ik vind het géén vreemde zaak. Wanneer je de verlichting ombouwt naar led dan zal de lichtspoel meer spanning leveren. Hierdoor krijgt je ledlamp teveel spanning en tevens waarschijnlijk wisselstroom. Omdat er nog een accu aanhangt is de spanning nog binnen de perken maar je spanningsregelaar heeft het zwaar om de spanning nog te regelen. Ik vermoed als je hele lange stukken rijd dat de spanningsregelaar na 2 uur rijden op geeft. Je had zoals ik eerder heb aangegeven er een weerstand op moeten aansluiten. Tevens je voorlicht moeten voeden vanaf de accu ipv de lichtspoel.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer