lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#1 » 03 jun 2019, 12:34

Medeforummers,

Ik wendt mij tot u allen omdat ik even niet meer weet waar te zoeken of te doen. Ik ben als vriendendienst wat werk aan het doen aan een Kymco Super 8 van 2013. Ik heb inmiddels de startmotor vervangen voor een nieuwe omdat de aansluiting op de startmotor afgebroken was. Verder heb ik alle normale onderhoudsdingetjes uitgevoerd zoals olie, remmen, kleppen enz.

Ik kreeg mee dat na twee weken stilstand de scooter nu al voor de tweede keer een accu volledig heeft gemold dus ik ben gaan zoeken naar het probleem. Ik vond op het www al meer eigenaren van een Super 8 die tegen laadproblemen danwel accuproblemen liepen.

Waar ik nu achter ben: Als het contact uitstaat blijft er een "lekstroom" lopen van 4,6 A (10a aansluiting DC gemeten op de min pool met een Fluke multimeter) Als ik de stroom van de Light Control Box loshaal EN een zwarte 6 polige stekker waar 5 draden op zitten loopt hij terug naar 0,06 A. Dit is volgens mij acceptabel.

Correct me please if i am wrong maar de gelijkrichter/spanningsregelaar zou toch volledig moeten sperren en geen stroom moeten doorlaten naar welke stroomverbruiker dan ook? (Ik begrijp het schema enigzins maar niet volledig)

Voor de zekerheid voeg ik het elektrische schema van een Kymco Super 8 toe. Ik hoop dat hier iemand is met ervaring en of tips.

Afbeelding

Toevoeging: de 7 ampere en 10 ampere zekering loshalen geeft de aanzienlijke daling van de lekstroom. De 7 ampere is van de light control unit en de 10 ampere loopt naar de stekker maar het is me nog niet helemaal duidelijk waar die van is. Hij loopt in elk geval naar het stuur (achter de kappen) Ik zie het helaas niet goed op de tekening (of ik kan gewoon niet goed tekeningen lezen)
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#2 » 03 jun 2019, 15:12

Die zwarte stekker is die ook van de light control box?

De light controlbox en de gelijkrichter/rectifier zijn 2 apparte dingen.
De light control box zorgt er voor dat je verlichting pas aan kan als de motor draait.


Ik heb geen idee van jouw kennis, dus ik leg het uit vanaf het begin zoals ik het zou doen. Misschien heb je het meeste al gedaan, maar dat lees ik niet terug in je openingspost.

1.e stap
Bij de accu zitten, volgens het schema, 3 zekeringen. 2 met rode draad (7A en 10 A) en 1 met blauw/zwart draad (7A.

Als je je multimeter weer aansluit zoals je al had gedaan, min pool los, meter op ampère en de zwarte pen op de minpool van de accu en de rode op de aansluiting van de accu kabel.

Als je dan weer die 4.6 ampère meet ga je 1 voor 1 de zekering eruit halen. Op het moment dat de zekering er uit is en er verandert niets op de multimeter dan kun je hem weer terug stoppen. Daalt de lekstroom naar die 0.06 ongeveer en gaat hij weer omhoog als je de zekering terug stopt dan weet je in welk circuit je verder moet gaan zoeken.

Daarna is het stekkers trekken. 1tje los, geen verandering, weer vast klikken en naar de volgende.
0 x

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#3 » 03 jun 2019, 18:20

Bjorn schreef:Die zwarte stekker is die ook van de light control box?

De light controlbox en de gelijkrichter/rectifier zijn 2 apparte dingen.
De light control box zorgt er voor dat je verlichting pas aan kan als de motor draait.


Ik heb geen idee van jouw kennis, dus ik leg het uit vanaf het begin zoals ik het zou doen. Misschien heb je het meeste al gedaan, maar dat lees ik niet terug in je openingspost.

1.e stap
Bij de accu zitten, volgens het schema, 3 zekeringen. 2 met rode draad (7A en 10 A) en 1 met blauw/zwart draad (7A.

Als je je multimeter weer aansluit zoals je al had gedaan, min pool los, meter op ampère en de zwarte pen op de minpool van de accu en de rode op de aansluiting van de accu kabel.

Als je dan weer die 4.6 ampère meet ga je 1 voor 1 de zekering eruit halen. Op het moment dat de zekering er uit is en er verandert niets op de multimeter dan kun je hem weer terug stoppen. Daalt de lekstroom naar die 0.06 ongeveer en gaat hij weer omhoog als je de zekering terug stopt dan weet je in welk circuit je verder moet gaan zoeken.

Daarna is het stekkers trekken. 1tje los, geen verandering, weer vast klikken en naar de volgende.


Bjorn, dank. Excuses als ik onduidelijk ben geweest.Een deel van wat je beschrijft heb ik al gedaan idd.

Doordat ik de zekeringen van 7 en 10 amp (van de rode draden) eruit heb gehaald kwam ik er achter dat de lekstroom bijna volledig terugliep. Toen ik dit wist ben ik gaan terugzoeken in de tekening kwam ik erachter dat als ik de (2 polige voeding stekker (plus/min) van de LCB eruit trok dat de lekstroom minimaal, maar wel iets daalde. Toen haalde ik de de zwarte zespolige stekker (met 5 pennen erin) los en toen was de lekstroom zo goed als verdwenen.
Ik kan alleen niet goed zien waar deze naartoe loopt behalve dan dat deze bij het stuur ergens verdwijnt achter de kappen en het is nu voor mij overduidelijk dat ik de tekening niet goed genoeg snap om te kunnen bepalen welke het is.
Ik begrijp ook de invloed en werking van de gelijkrichter/spanningsregelaar niet helemaal in het geheel (obv het schema kom ik er niet uit).

Ik heb met diodemeting de spanningsregelaar doorgemeten en daar kloppen de opgegeven waardes zoals benoemd door Kymco. Wat helaas ook niet alles zegt.

Wat ik erg graag wil weten obv het schema is of de spanningsregelaar de gemeten lekstroom normaal zou moeten tegenhouden. Als dit circuit buiten de sperfunctie van de spanningsregelaar valt kan ik uitsluiten of de spannningsregelaar defect is en moet verder ik aan de slag
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#4 » 03 jun 2019, 18:41

Welke kleur draden komen er uit de zwarte stekker?
0 x

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#5 » 03 jun 2019, 18:55

Zwart / blauw / wit/ rood / groen. Dit is de stekker waar de 10 amp zekering mee verbonden is. Ik heb dit ook speciaal doorgemeten om het zeker te weten. Dus een klemmetje op de zekering en eentje op de rode draad in de stekker.
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#6 » 03 jun 2019, 21:36

Dus als jij aan het meten bent en je trekt de 10 ampère zekering er uit dan is de lek stroom weg?
0 x

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#7 » 09 jun 2019, 07:32

Bjorn schreef:Dus als jij aan het meten bent en je trekt de 10 ampère zekering er uit dan is de lek stroom weg?


De 10 ampere en de 7 ampere tussen de rode draden bij de accu. 10 amp is van de klok e.a. en de 7 ampere van de light control box. Ik weet niet of deze altijd stroom krijgen ook als het contact uitstaat. van de klok kan ik het me voorstellen.
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#8 » 09 jun 2019, 12:57

Pb gestuurd.
0 x

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#9 » 09 jun 2019, 21:27

Bjorn schreef:Pb gestuurd.


Heb even gekeken, maar geen PB nog ;)
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: lekstroom kymco super 8 Bj.2013

Bericht#10 » 09 jun 2019, 22:31

Nu zou er wel een PB moeten staan, de vorige was via de telefoon misschien dat ik daar wat verkeerd heb gedaan. :oops:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer