voltmeter

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

voltmeter

Bericht#1 » 01 nov 2019, 17:19

Ik heb een Sym Symphonie ST. Ik vraag me af wat de voltmeter op het display eigenlijk doet en wat kan ik ermee. Vreemd is dat de laatste tijd het display voltages aangeeft variërend van 12,8 V tot zelfs 19. Is dat normaal? Spanningsregelaar aan z'n einde?
Waar zit dat ding en kan ik een nieuwe zomaar inpluggen of is er meer werk nodig.
Je ziet soms prijzen van spanningsregelaars vanaf 9 euro tot 40/50 euro. Waar zit 'm dan het verschil?
Dank voor reacties.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: voltmeter

Bericht#2 » 01 nov 2019, 18:42

Vinc schreef:Ik heb een Sym Symphonie ST. Ik vraag me af wat de voltmeter op het display eigenlijk doet en wat kan ik ermee. Vreemd is dat de laatste tijd het display voltages aangeeft variërend van 12,8 V tot zelfs 19. Is dat normaal? Spanningsregelaar aan z'n einde?
Waar zit dat ding en kan ik een nieuwe zomaar inpluggen of is er meer werk nodig.
Je ziet soms prijzen van spanningsregelaars vanaf 9 euro tot 40/50 euro. Waar zit 'm dan het verschil?
Dank voor reacties.


Spanningsregelaar koop je via AliExpress voor 10$ incl bezorgen.
2 weekjes geduld.
Werkt bij mij nog steeds prima.
Enkel effe kijken of de kleuren in de juiste volgorde zitten.
Moeten evenwijdig zitten aan de stekker in je kabelboom.
Anders effe de draden omzetten. Fluitje van een cent.
Spanningsregelaar zit vermoedelijk achter de voorkap.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: voltmeter

Bericht#3 » 01 nov 2019, 19:47

Je kan makkelijk zien als de spanningsregelaar het begeeft. In het donker vertaalt zich dat in alternerende lichtopbrengst van de hoofdverlichting. (dat betekent: de koplamp brand eerst normaal en vervolgens enkele seconden sterker) Spanningsregelaar zit inderdaad onder de voorkap.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: voltmeter

Bericht#4 » 01 nov 2019, 21:53

Dank voor reacties. De koplamp gaat inderdaad feller branden als de voltmeter op 19V staat. Moet dus eens kijken of ik de kappen eraf krijg en met Ali in gesprek ga.
0 x

Gebruikersavatar
Tensen 2W
Berichten: 9

Re: voltmeter

Bericht#5 » 02 nov 2019, 08:28

Ik zou de accu en laadproces even laten door meten door de dealer. Dat is 2 tellen werk voor ze. En 9 van de 10 keer kunnen ze zeggen wat het probleem is. Het klinkt inderdaad dat het de spanningsregelaar is maar het dashboard waakt vaak ook af dan het echt is.
1 x

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: voltmeter

Bericht#6 » 02 nov 2019, 12:58

en waar zit dat ding? onder de helmbak of moeten de kappen eraf?
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: voltmeter

Bericht#7 » 02 nov 2019, 17:25

Vinc schreef:en waar zit dat ding? onder de helmbak of moeten de kappen eraf?



De voorkap moet eraf.
Spanningsregelaar zit in de buurt van de koplamp
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: voltmeter

Bericht#8 » 02 nov 2019, 19:00

Ik heb wel een oudere Sym maar de uitvoering is ongeveer het zelfde. Net onder het voorlicht, de voorkap verwijderen en daar achter zit de spanningsregelaar
Afbeelding
Ik heb ook een voltmeter op m'n Sym zitten. Normaal stationair draaien meestal 12,6-12,8V Bij gewoon rijden rond de 13.8V en bij volgas 14.4V en deze waarde wordt nooit over schreden. Wel wil ik je er op wijzen dat bij de spanningsregelaar bij mij nog 2 weerstanden zitten. Deze doen ook mee in het spanningsregeling verhaal. Zijn deze nog heel en de bedrading in orde :?: Ze moeten massa maken. Is dit nog in orde, GEEN roest. Deze weerstanden zitten naast de spanningsregelaar en vreten gedeeltelijk het vermogen op van de dynamo zodat de spanningsregelaar niet alles hoeft te verwerken.
Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
Vinc
Berichten: 48

Re: voltmeter

Bericht#9 » 04 nov 2019, 18:23

Ok, Oldy, ik zal ernaar laten kijken, want ik ben een beetje huiverig om de kappen eraf te halen. Er breekt altijd wel iets af.
Dank stoyanov!
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: voltmeter

Bericht#10 » 04 nov 2019, 23:07

Vinc schreef:Ok, Oldy, ik zal ernaar laten kijken, want ik ben een beetje huiverig om de kappen eraf te halen. Er breekt altijd wel iets af.
Dank stoyanov!



Als je de kappen losgehaald hebt (los hebt laten halen) pak dan een kaars en draai daar de schroeven in die je kappen vasthouden.
recht eruit trekken en dan je kappen ermee vastzetten.
Het kleine beetje kaarsvet zorgt ervoor dat de schroeven niet vast gaan zitten.
Kopervet kan ook. Werkt ook prima i.c.m. plastic.
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer