Verlichting knalt door

Gebruikersavatar
Mac66
Berichten: 17

Verlichting knalt door

Bericht#1 » 29 sep 2020, 19:16

Hallo,
Ik ben met een Sym jet 4-takt bezig, maar kom er niet aan uit.
Ik had vorige week het achterlicht lampje vervangen omdat die kapot was.
Hiervoor de halve scooter moeten demonteren, maarja...je bent ermee van straat:)
Voordat ik alles weer in elkaar zette, eerst nog ff alles gechecked...en alles werkte weer.
Paar dagen later na een stuk gereden te hebben merkte ik dat het voorlicht, achterlicht en kentekenverlichting het niet meer deed.
Rem en knipperlichten werkten nog wel.
Toen bleek dus dat de rest van de lampen waren doorgebrand.
Toen maar begonnen met doormeten!
Achterlicht en knipperlichten gaven rond de 14 volt aan.
Hetgeen wat doorgebrand was kreeg ik een rare uitslag met draaiende motor!
En dat was rond de -0,9.
Nou ben ik niet zo technisch aangelegd, maar had wel in de gaten dat dit geen normale waardes zijn.
Want ik neem aan dat dit ook rond de 12 volt moet zijn.
Dus mijn vraag....waar kan dit aan liggen?
Ik heb al wat rondgekeken en het schijnt dat achterlicht en knipperlicht rechtstreeks voeding krijgt van de accu.
Dus zou het de spanningsregelaar kunnen zijn.
Maar hoe meet ik deze door en wat zou het nog meer kunnen zijn?
Groetjes, Mark
0 x

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: Verlichting knalt door

Bericht#2 » 29 sep 2020, 21:38

klinkt als een kapotte spanningsregelaar. Bij een draaiende motor zou het voltage op 13.7v moeten zitten. Althans bij auto's. Ik ga er even vanuit dat dit bij scooters net zo is.
Controleer het voltage bij verschillende toerentallen. Bij een hoger toerental zal de dynamo ook sneller draaien en een hoger voltage leveren (wat door de spanningsregelaar gecorrigeerd zou moeten worden naar: 13.7v). Als het voltage dan hoger word, is je spanningsregelaar kapot.
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
Mac66
Berichten: 17

Re: Verlichting knalt door

Bericht#3 » 29 sep 2020, 23:18

Ok dan ga ik dat morgen gelijk eens proberen!
Bedankt voor je reactie.
0 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: Verlichting knalt door

Bericht#4 » 30 sep 2020, 07:02

volgens mij ligt de grens op 14,1 of 14,2 V laadspanning. krijg je daarboven dan is spanningsregelaar stuk. die 14 V is bij alle verlichting uit dus laadstrook bij de accu. heb je iets aanstaan dan zou je dus lagere waarde moeten hebben. bv met mijn new dink 200i is laadstroom 14,1 V en als ik verlichting aanzet dan zakt de laadspanning naar 13,4 / 13,6. in mijn geval neemt dat de koplamp veel spanning af.
Is jouw laadspanning te hhog zou ik zeggen spanningsrregelaar, is laadspanning te laag dan zou het ook dynamo kunnen zijn. lampjes gaan vaak stuk door hoge spanning als gevolg van stukke spanningregelaar of slechte lampjes uit china.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Verlichting knalt door

Bericht#5 » 30 sep 2020, 10:10

Mac66 schreef:Hallo,

Paar dagen later na een stuk gereden te hebben merkte ik dat het voorlicht, achterlicht en kentekenverlichting het niet meer deed.
Rem en knipperlichten werkten nog wel.

Groetjes, Mark


Je remlicht en knipperlicht werken op gelijkstroom van de accu. De overige verlichting werkt op wisselstroom van de dynamo. Waarschijnlijk is de weerstand die is aangesloten op de dynamo kapot of maakt geen massa. Bij mijn Sym scooter zitten er 2 bij de voorkap

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Mac66
Berichten: 17

Re: Verlichting knalt door

Bericht#6 » 30 sep 2020, 16:02

Ik heb de spanning op de fitting van het achterlicht opgemeten bij draaiende motor.
Bij stationair gaf meter -0,9V aan. Bij vol gas -0,16.
Hoe kom ik aan die rare cijfers?
Als ik het remlicht doormeet geeft het netjes 13,8V aan.
Dat zou ik graag willen weten hoe dat kan of wat dat wil zeggen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik op gelijkstroom heb gemeten, omdat ik niet wist dat de verlichting wat vanaf de dynamo komt wisselstroom was.
Maar het kunnen dus 3 dingen zijn.
Of de spanningsregelaar, of de dynamo, of de weerstand.
Wat kan ik doen om uit te sluiten wat het niet is?
0 x

Gebruikersavatar
Mac66
Berichten: 17

Re: Verlichting knalt door

Bericht#7 » 01 okt 2020, 15:08

Ik heb de fitting nogmaals ff doorgemeten, maar nu op wisselspanning.
Bij stationair draaien zo’n 12,6V, maar zodra ik gas geef liep hij op naar de 38-40V.
Dus ik neem aan dat het toch de spanningsregelaar is.
Maar ff nieuwtje bestellen dan.
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Verlichting knalt door

Bericht#8 » 02 okt 2020, 01:42

Mac66 schreef:Ik heb de fitting nogmaals ff doorgemeten, maar nu op wisselspanning.
Bij stationair draaien zo’n 12,6V, maar zodra ik gas geef liep hij op naar de 38-40V.
Dus ik neem aan dat het toch de spanningsregelaar is.
Maar ff nieuwtje bestellen dan.

Ik zou toch kijken naar de weerstand(en) wel werkt. Want deze moet voorkomen dat de spanning zo hoog op loopt. Als je bij de accu meet (gelijkstroom) wat meet je dan bij stationair en bij gas geven? Bij mij is dit 12,3V - 14,4V.
0 x

Gebruikersavatar
Mac66
Berichten: 17

Re: Verlichting knalt door

Bericht#9 » 03 okt 2020, 12:10

Heb overal gezocht, maar kon de weerstand nergens vinden.
Maar heb vanmorgen een nieuwe spanningsregelaar binnen gehad en gemonteerd, en nu is alles weer goed!
Mooie constante spanning bij verschillende toerentallen.
Dus ik denk dat het opgelost is.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de reacties.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer